Thursday, September 27, 2018

PERSIDANGAN MEDIA HARI ISNIN UNTUK PERSIDANGAN DUNIA BAGI KANSER PARU-PARU: HASIL PENYELIDIKAN KLINIKAL DAN PERBEZAAN JANTINA DALAM KEMANDIRIAN KANSER PARU-PARU

TORONTO, 26 Sept (Bernama-GLOBE NEWSWIRE) -- Pada persidangan media hari ini di Persidangan Kanser Paru-Paru ke-19 (WCLC) oleh Persatuan Antarabangsa untuk Kajian Kanser Paru-Paru (IASLC), presiden bersama persidangan, Dr. Andrea Bezjak, M.D., FRCPC, MSc, profesor di Jabatan Onkologi Radiasi dan Polisi, Pengurusan dan Penilaian Kesihatan, University of Toronto dan ahli onkologi radiasi Pusat Kanser Princess Margaret, meringkaskan pelbagai topik penyelidikan yang dibentangkan dalam persidangan hari ini, daripada penemuan penyelidikan klinikal yang penting hingga ke perbezaan jantina dalam kemandirian kanser paru-paru. 

Penyelidikan IMpower132 menunjukkan atezolizumab yang digandingkan dengan carboplatin dan pemetrexed meningkatkan kemandirian dalam Tahap 4 NSCLC tidak berskuamus
Penemuan terkini daripada penyelidikan IMpower132, dibentangkan oleh Vassiliki A. Papadimitrakopoulou, M.D., ketua Bahagian Onkologi Perubatan Toraks di Pusat Kanser MD Anderson, menunjukkan penggunaan atezolizumab yang digandingkan dengan carboplatin sebagai terapi langkah pertama dan pemetrexed sebagai terapi pengekalan meningkatkan kemandirian tanpa kemajuan (PFS) di kalangan pesakit dengan kanser paru-paru bukan sel kecil (NSCLC) tidak berskuamus Tahap 4.

Walaupun data belum dikira matang, hasil awal menandakan peningkatan dalam kemandirian keseluruhan (OS) dengan kombinasi tiga ubat tersebut. Hasil ini penting kerana ia menandakan sejarah median OS yang rendah selama 12 bulan yang ditemui dengan pilihan rawatan standard penjagaan boleh dipertingkatkan.

“Penemuan daripada IMpower132 menandakan bahawa penambahan atezolizumab ke teras carboplatin dan kemoterapi pemetrexed memberikan keberkesanan klinikal yang lebih baik berbanding carboplatin dan pemetrexed sahaja...menawarkan pilihan rawatan bernilai yang memanjangkan kemandirian untuk pesakit dengan NSCLC tidak berskuamus Tahap 4,” ujar Dr. Papadimitrakopoulou.

http://mrem.bernama.com/mrembm/viewsm.php?idm=11440

No comments:

Post a Comment