Thursday, July 1, 2021

TEAMLAB PLANETS DI TOKYO MELANCARKAN DUA KARYA SENI TAMAN HIDUP BAHARU YANG MENGASYIKKAN PADA 2 JULAI




Sebuah muzium di mana pengunjung berjalan melalui air menjadi lebih mengasyikkan dengan penambahan sebuah taman interaktif yang mempunyai 13,000 orkid hidup yang mekar seperti terawang-awang di udara, dan sebuah taman lumut yang selalu berubah dengan ovoid bersinar yang bergema dengan cahaya dan bunyi.

TOKYO, 30 Jun (Bernama-BUSINESS WIRE) -- teamLab Planets TOKYO  di Toyosu, Tokyo menyambut ulang tahun ketiga mereka dengan satu pengembangan: pada 2 Julai, muzium itu membuka sebuah Kawasan Taman baharu dengan dua karya seni taman interaktif.

Siaran media ini mempunyai ciri-ciri multimedia. Lihat siaran lengkap di sini:
https://www.businesswire.com/news/home/20210629005465/en/

Dua taman akan dibuka untuk orang ramai: sebuah taman di mana pengunjung dapat bergabung secara serentak dengan bunga untuk menjadi satu, mengasyikkan diri dengan lebih 13,000 orkid hidup yang mekar seperti terawang-awang di udara; dan sebuah taman lumut yang dipenuhi dengan ovoid yang bersinar dan bergema ketika ditolak oleh orang atau ditiup angin.

Terdiri daripada sembilan karya seni, termasuk empat ruang seni raksasa dan dua taman, teamLab Planets membawa pengunjung ke suatu pengalaman yang mengasyikkan di sebuah muzium di mana mereka berjalan melalui air, dan sebuah taman di mana mereka bergabung secara serentak dan harmoni dengan bunga.

Sorotan Video teamLab Planetshttps://youtu.be/-uJTk_mRmUY

teamLab Planets

teamLab Planets adalah sebuah muzium di mana anda berjalan melalui air, dan sebuah taman di mana anda bergabung secara serentak dan harmoni dengan bunga. Terdapat sejumlah 10 karya seni, termasuk empat ruang pameran yang luas dan dua taman.

Dengan mengasyikkan keseluruhan jasad dengan orang lain di dalam karya seni badan yang mengasyikkan yang luas ini, batasan di antara jasad dan karya seni lesap, batasan di antara diri sendiri, lain-lain, dan dunia menjadi sesuatu yang berterusan, dan kita menerokai satu perhubungan baharu tanpa batasan di antara diri kita dan dunia.

Pelawat memasuki muzium itu dengan berkaki ayam, dan menjadi asyik sepenuhnya dengan pelawat lain di ruang-ruang kerja seni yang luas.

Butiran Pameran: planets.teamlab.art/

[Kawasan Taman (2 Karya Seni Taman)]

Taman Bunga Terapung; Bunga dan saya mempunyai Pangkal Akar yang Sama, Taman dan Saya menjadi Satu
teamLab, 2015, Pemasangan Kinetik Interaktif, Tak Berhujung, Bunyi: Hideaki Takahashi
Karya seni: https://planets.teamlab.art/tokyo/ew/ffgarden_planets/
 
Taman bunga terapung ini terdiri daripada sebuah massa bunga tiga dimensi.
 
Bunga-bunga itu terapung mengatasi orang, dan ketika orang bergerak, bunga-bunga itu menurun lagi. Ruang karya seni itu dipenuhi sepenuhnya dengan bunga, tetapi ketika ia terapung, ruang dengan orang di bahagian tengah dicipta. Oleh kerana itu, orang ramai dapat dengan bebas berkeliaran di ruang massa bunga tiga dimensi itu. Sekiranya anda menemui orang lain di dalam karya seni itu, ruang anda akan berhubungan dengan mereka dan menjadi satu ruang tunggal.

Taman-taman Zen dikatakan telah diwujudkan sebagai sebuah tempat bagi kumpulan pendeta Zen untuk menjalankan latihan agar dapat menjadi satu dengan alam. Terdapat satu Zen kōan Cina (satu pertanyaan atau kisah yang merupakan sebahagian dari latihan teologi pendeta Zen) yang dipanggil, “Bunga Nansen.” Seorang lelaki bernama Rikukô Taifu, ketika bercakap dengan Nansen, berkata: “Jô Hoshi berkata, ‘Syurga dan saya mempunyai pangkal akar yang sama. Semua perkara dan saya adalah daripada bahan yang sama.’ Betapa indahnya ini! Nansen, menunjuk ke arah sebuah bunga di taman itu dan berkata, ‘Orang hari ini melihat bunga ini seolah-olah mereka sedang berada dalam sebuah mimpi.’”

Dalam karya ini, orang mengasyikkan diri dengan bunga, menjadi satu dengan taman itu. Apabila orang menjadi satu dengan bunga dan melihat ke arahnya, bunga itu menoleh ke belakang. Orang mungkin benar-benar melihat bunga untuk pertama kalinya.

Bunga-bunga itu yang mekar terawang-awang di udara adalah orkid epifit. Tumbuhan epifit adalah sangat lazim di dalam keluarga orkid, dan orkid epifit dapat tumbuh tanpa tanah dengan menyerap air dari udara. Bunga-bunga dalam karya seni itu hidup, tumbuh, dan mekar setiap hari.

Orkid dikatakan sebagai tanaman terakhir yang muncul di bumi. Bumi itu sudah diliputi dengan  tanaman lain, dan orkid berkembang untuk hidup di atas batu dan pokok di mana tanaman lain tidak dapat bertahan. Orkid menyesuaikan diri dan meresap dalam satu jangka waktu yang singkat, dan dikatakan bahawa terdapat 25,000 hingga 30,000 jenis spesies liar. Adalah dipercayai bahawa terdapat lebih banyak jenis orkid berbanding dengan tanaman lain. Walau bagaimanapun, banyak spesies terancam disebabkan oleh kehilangan habitat mereka atau eksploitasi berlebihan akibat daripada pembangunan.

Biji benih orkid adalah sehalus debu, dengan hanya embrio yang belum matang, tanpa endosperma, dan sedikit nutrien simpanan. Secara semula jadi, percambahan biji benih memerlukan simbiosis dengan kulat tertentu, dan kulat simbiotik membekalkan nutrien. Biji benih itu tidak memiliki rizab untuk percambahan dan tidak dapat tumbuh sendiri, yang sepertinya bercanggah dengan konsep biji benih. Biji benih juga harus menjadi sebuah gudang nutrien agar anak benih bercambah, namun spesies orkid terakhir yang muncul di bumi telah mengetepikan aspek ini. Ini menyebabkan kita tertanya-tanya mengapa evolusi mengambil jalan tertentu.

Orkid diketahui berkembang bersama serangga pembawa debunga tertentu, dan adaah dipercayai bahawa mereka terus berkembang dengan pantas pada hari ini. Masa di mana bunga di ruang karya seni itu mengukuhkan aroma berbeza-beza mengikut masa di mana serangga pasangan ini adalah aktif. Oleh kerana itu, bau pada ruang karya seni itu berubah pada setiap detik di antara pagi, siang, dan malam. 


http://mrem.bernama.com/mrembm/viewsm.php?idm=14730

No comments:

Post a Comment