Tuesday, May 14, 2024

YARA CLEAN AMMONIA DAN AM GREEN (SEBELUM INI DIKENALI SEBAGAI GREENKO ZEROC) MENANDATANGANI PERJANJIAN PELABURAN TAK TERIKAT UNTUK PENJUALAN AMMONIA BOLEH BAHARU DARI INDIA KE PASARAN GLOBAL YARA CLEAN AMMONIA

Kemudahan pengeluaran ammonia dan infrastruktur pelabuhan di pantai Timur India (Foto: Business Wire)

 OSLO, Norway & HYDERABAD, India, 14 Mei (Bernama-BUSINESS WIRE) -- Yara Clean Ammonia, pedagang dan pengedar ammonia terbesar di dunia dan Greenko ZeroC, cabang pengeluaran ammonia hijau AM Green yang berpangkalan di India, menandatangani perjanjian pelaburan tak terikat untuk pembekalan ammonia boleh baharu dari Fasa 1 kemudahan pengeluaran ammonia AM Green di Kakinada, India.


Perjanjian pelaburan tak terikat ini dan perjanjian dagangan seterusnya meliputi bekalan jangka panjang sehingga 50% ammonia boleh baharu dari Fasa 1 kemudahan pengeluaran ammonia AM Green di Kakinada. Kilang itu akan mengeluarkan dan mengeksport ammonia boleh baharu yang diperoleh daripada tenaga bebas karbon sepanjang masa menjelang tahun 2027.

Ammonia boleh baharu dan bahan api mampan lain dari platform AM Green, akan mematuhi keperluan EU RFNBO dan Arahan Tenaga Boleh Baharu. Bagi Yara Clean Ammonia, bekalan ammonia boleh baharu akan menyumbang kepada pengeluaran baja rendah pelepasan dan untuk menyahkarbon industri lain seperti perkapalan, kuasa dan sebagainya.

Mahesh Kolli, Presiden AM Green berkata, “Kami gembira dapat bekerjasama dengan Yara Clean Ammonia untuk memacu transformasi pelbagai industri dan beberapa ekonomi OECD. Tumpuan berterusan kepada inovasi digabungkan dengan pelaksanaan mengukuhkan kedudukan peneraju AM Green sebagai platform penyelesaian peralihan tenaga bersih global untuk molekul hijau kos rendah seperti hidrogen, ammonia, bahan api dan bahan kimia lain.”

Hans Olav Raen, Ketua Pegawai Eksekutif Yara Clean Ammonia berkata, “Projek AM Green Kakinada mengembangkan portfolio ammonia kami yang dikeluarkan dengan menggunakan tenaga boleh baharu dan menyatukan kedudukan Yara Clean Ammonia sebagai pembekal ammonia rendah pelepasan yang andal kepada pasaran yang sudah bertapak dan baharu muncul seperti pengeluaran baja, pemecahan ammonia bersih kepada hidrogen, bahan api perkapalan, penjanaan kuasa dan penggunaan perindustrian yang lain.”

Maklumat Tentang Yara Clean Ammonia

Yara Clean Ammonia ditempatkan secara unik untuk mengaktifkan ekonomi hidrogen dalam pasaran yang dijangka berkembang dengan ketara sepanjang beberapa dekad akan datang. Kami menyasar untuk mengukuhkan kedudukan teratas kami pada peringkat global sebagai pengedar ammonia terbesar di dunia, membuka rantaian nilai hijau dan biru, serta memacu pembangunan ammonia bersih secara global.

Membina pengalaman utama Yara dalam pengeluaran, logistik dan perdagangan ammonia global, Yara Clean Ammonia berusaha ke arah merebut peluang pertumbuhan dalam bahan api rendah pelepasan untuk perkapalan dan kuasa, pengeluaran makanan bebas karbon dan ammonia untuk penggunaan perindustrian.

Yara Clean Ammonia mengendalikan rangkaian ammonia global terbesar dengan 15 kapal dan mempunyai, melalui Yara, akses kepada 18 terminal ammonia dan berbilang tapak pengeluaran dan penggunaan ammonia di seluruh dunia. Hasil dan EBITDA untuk Tahun Kewangan (TK) 2023 masing-masing ialah USD 1.9 bilion dan USD 101 juta. Yara Clean Ammonia beribu pejabat di Oslo, Norway.

www.yaracleanammonia.com

Maklumat Tentang AM Green

AM Green, diperbadankan oleh pengasas Greenko Group yang berpangkalan di Hyderabad - Anil Chalamalasetty dan Mahesh Kolli, ialah satu daripada penyedia penyelesaian peralihan tenaga terkemuka di India. AM Green memanfaatkan rekod prestasi keusahawanan dalam merintis teknologi dan laluan baharu untuk membentuk masa depan tenaga. Kami menyasar untuk menjadi satu daripada pengeluar hidrogen hijau, ammonia hijau dan molekul hijau lain yang paling berdaya saing dari segi kos di dunia.

AM Green sedang membangunkan satu daripada platform ammonia hijau terbesar di dunia bermula dengan 1 juta tan kapasiti pengeluaran di Kakinada dalam dua fasa dan meningkatkan kapasiti kepada 5 juta tan ammonia hijau setahun menjelang tahun 2030 – bersamaan dengan 1 juta tan hidrogen setahun.

Di India, AM Green sedang membangunkan keupayaan pengeluaran untuk molekul hijau (hidrogen hijau, ammonia hijau, biobahan api, e-metanol, bahan api penerbangan mampan dan pelbagai bahan kimia hilir yang bernilai tinggi) untuk penyahkarbonan dalam industri yang sukar dihentikan. Usaha niaga itu juga akan menubuhkan perniagaan boleh baharu dan storan antarabangsa dan usaha sama (JV) untuk membuat alat elektrolisis dengan John Cockerill dari Belgium.

Galeri Multimedia/Foto Sedia Ada:
https://www.businesswire.com/news/home/53983983/en
 
Teks bahasa sumber asal pengumuman ini adalah versi rasmi yang sahih. Terjemahan yang disediakan hanya sebagai penyesuaian sahaja, dan hendaklah di silang-rujuk dengan teks bahasa sumber, yang satu-satunya versi teks dengan kesan undang-undang.
 
Individu untuk Dihubungi
Untuk AM Green, perhubungan media:
Suheil Imtiaz
Pengurus Kanan, Hal Ehwal Awam & Komunikasi Strategik
E-mel: suheil.m@amgreen.com
Nombor telefon bimbit: + 91 94401 59289

Untuk Yara Clean Ammonia, perhubungan media
Hilde Steinfeld
Pengarah Komunikasi
E-mel: hilde.steinfeld@yara.com
Nombor telefon bimbit: +47 99 35 30 30
 
Sumber: Yara Clean Ammonia dan AM Green

--BERNAMA

No comments:

Post a Comment