Thursday, March 28, 2024

TOSHIBA MELANCARKAN ARM® CORTEX®-M4 MIKROPENGAWAL UNTUK KAWALAN MOTOR

 

Toshiba: Arm® Cortex®-M4 Mikropengawal Kelas Lanjutan Keluarga TXZ+™ untuk kawalan motor (Grafik: Business Wire)

- Tambahan kepada Kumpulan M4K dalam Kelas Lanjutan Keluarga TXZ+™ meningkatkan kapasiti memori kilat kod kepada 512KB/1MB -

KAWASAKI, Jepun, 27 Mac (Bernama-BUSINESS WIRE) -- Toshiba Electronic Devices & Storage Corporation ("Toshiba") telah menambah lapan produk baharu dengan kapasiti memori kilat 512KB/1MB dan empat jenis pakej kepada Kumpulan M4K mikropengawal 32-bit Kelas Lanjutan Keluarga TXZ+™ yang dilengkapi dengan teras Cortex®-M4 bersama FPU.

Kemajuan berterusan dalam kefungsian aplikasi motor yang menyokong IoT meningkatkan permintaan untuk kapasiti atur cara yang besar dan perisian tegar melalui sokongan rangkaian mudah alih atau selular.

Produk baharu meningkatkan kapasiti maksimum memori kilat kod daripada 256KB bagi produk semasa Toshiba kepada 512KB[1]/1MB[2], bergantung pada produk dan kapasiti RAM daripada 24KB hingga 64KB. Ciri lain, seperti teras Arm® Cortex®-M4 berjalan sehingga 160MHz, kilat kod bersepadu dan memori kilat data 32KB dengan ketahanan kitaran atur cara/padam 100K telah dikekalkan.

Mikropengawal itu juga menawarkan pelbagai pilihan antara muka dan kawalan motor, seperti pemacu motor boleh atur cara lanjutan (A-PMD), pengekod lanjutan 32-bit (A-ENC32), enjin vektor lanjutan tambahan (A-VE+) dan tiga unit penukar analog/digital 12-bit berkelajuan tinggi, resolusi tinggi. Hasilnya, produk Kumpulan M4K menyumbang kepada aplikasi IoT yang lebih luas dan membawa kefungsian lanjutan kepada motor AC, motor DC tanpa berus dan kawalan penyongsang.

Produk baharu melaksanakan kilat kod 1MB dalam dua kawasan 512KB yang berasingan. Ini merealisasikan putaran perisian tegar dengan kaedah silih memori[3], membolehkan arahan dibaca dari satu kawasan, manakala kod yang dikemas kini diatur cara ke dalam kawasan lain secara selari.

Peranti dalam Kumpulan M4K mempunyai UART, TSPI dan I2C yang disepadukan sebagai antara muka komunikasi umum. Fungsi diagnosis diri yang digabungkan ke dalam peranti untuk memori kilat, RAM, ADC dan Jam membantu pelanggan mencapai pensijilan keselamatan kefungsian Kelas B IEC 60730.

Dokumentasi, perisian sampel dengan contoh penggunaan sebenar dan perisian pemacu yang mengawal antara muka untuk setiap persisian tersedia. Papan penilaian dan persekitaran pembangunan disediakan dengan kerjasama rakan niaga ekosistem global Arm®.

Toshiba merancang meningkatkan kapasiti memori kilat bagi Kumpulan M4M juga dengan antara muka CAN.

Catatan:
[1] Kapasiti memori kilat kod TMPM4KxFDAxxG ialah 512KB dengan satu kawasan.
[2] Kapasiti memori kilat kod TMPM4KxF10AxxG ialah 1MB, terdiri daripada dua kawasan 512KB.
[3] TMPM4KxFDAxxG tidak menyokong fungsi ini.

Aplikasi

· Kawalan motor dan penyongsang produk pengguna, kelengkapan industri
· IoT produk pengguna, kelengkapan industri dan sebagainya

Ciri Produk

· Teras Cortex®-M4 berprestasi tinggi dengan FPU, maksimum 160MHz
· Peningkatan kapasiti memori dalaman
Memori kilat kod: 512KB/1MB
RAM: 64KB
· Fungsi putaran perisian tegar kaedah silih memori, menyokong kemas kini perisian tegar semasa mikropengawal terus berjalan[4]
· Fungsi diagnosis diri untuk keselamatan kefungsian kelas B IEC 60730
· Empat jenis pakej

Spesifikasi Utama

Catatan:
[4] Untuk produk dengan memori kilat kod 1MB(1024KB) sahaja.
[5] “F10” dalam nombor bahagian menunjukkan 1024KB memori kilat kod dan “FD” menunjukkan 512KB.
[6] TMPM4KLFxxAxxG tidak mempunyai pin OVVx.

Ikuti pautan di bawah untuk maklumat lanjut tentang Kumpulan M4K.
Kumpulan M4K

Ikuti pautan di bawah untuk maklumat lanjut mengenai Mikropengawal Toshiba.
Mikropengawal

* Arm dan Cortex ialah tanda dagangan berdaftar Arm Limited (atau anak syarikat) di Amerika Syarikat dan/atau tempat lain.
* TXZ+™ ialah tanda dagangan Toshiba Electronic Devices & Storage Corporation.
* Nama syarikat, nama produk dan nama perkhidmatan lain mungkin merupakan tanda dagangan syarikat masing-masing.
* Maklumat dalam dokumen ini, termasuk harga dan spesifikasi produk, kandungan perkhidmatan dan maklumat hubungan, adalah yang terkini pada tarikh pengumuman tetapi tertakluk kepada perubahan tanpa notis diberikan terdahulu.

Maklumat Tentang Toshiba Electronic Devices & Storage Corporation

Toshiba Electronic Devices & Storage Corporation, pembekal terkemuka bagi penyelesaian semikonduktor dan storan termaju, memanfaatkan lebih setengah abad pengalaman dan inovasi untuk menawarkan kepada pelanggan dan rakan perniagaan semikonduktor diskret, sistem LSI dan produk HDD yang luar biasa.
Tenaga kerja syarikat seramai 21,500 di seluruh dunia berkongsi keazaman untuk memaksimumkan nilai produk dan menggalakkan kerjasama erat dengan pelanggan dalam penciptaan nilai bersama dan pasaran baharu. Bersama jualan tahunan yang menghampiri 800 bilion yen (AS$6.1 bilion), Toshiba Electronic Devices & Storage Corporation berharap dapat membina dan menyumbang kepada masa depan yang lebih baik untuk orang ramai di mana-mana sahaja.
Ketahui lebih lanjut di https://toshiba.semicon-storage.com/ap-en/top.html

Galeri Multimedia/Foto Sedia Ada:
https://www.businesswire.com/news/home/53914468/en

Teks bahasa sumber asal pengumuman ini adalah versi rasmi yang sahih. Terjemahan yang disediakan hanya sebagai penyesuaian sahaja, dan hendaklah di silang-rujuk dengan teks bahasa sumber, yang satu-satunya versi teks dengan kesan undang-undang.

Bahagian untuk Dihubungi
Pertanyaan Pelanggan:
Jabatan Jualan & Pemasaran MCU & Peranti Digital
Tel: +81-44-548-2233
Hubungi Kami

Pertanyaan Media:
Chiaki Nagasawa
Jabatan Pemasaran Digital
Toshiba Electronic Devices & Storage Corporation
semicon-NR-mailbox@ml.toshiba.co.jp
 
Sumber: Toshiba Electronic Devices & Storage Corporation

--BERNAMA

No comments:

Post a Comment