Wednesday, April 10, 2024

KAJIAN GLOBAL ASICS MENUNJUKKAN PAUTAN ANTARA SENAMAN AMALAN PADA TAHUN REMAJA DAN KESEJAHTERAAN MENTAL POSITIF PADA MASA DEWASA

  • Kajian ASICS global terhadap 26,000 orang mengesahkan hubungan antara pergerakan dan minda serta mendedahkan hubungan langsung antara aktiviti fizikal remaja dan kesejahteraan mental dewasa
  • Setiap tahun tambahan seorang remaja kekal terlibat dalam senaman dikaitkan dengan skor Keadaan Mental yang lebih baik pada masa dewasa, dengan umur 15-17 dikenal pasti sebagai tahun paling kritikal untuk kekal aktif
  • Namun, generasi muda berhenti daripada bersenam lebih awal dan dalam jumlah yang lebih besar, ia berpotensi memberi kesan kepada kesejahteraan mental mereka sekarang dan untuk tahun-tahun akan datang

LONDON, 9 April (Bernama-GLOBE NEWSWIRE) -- Hari ini, ASICS mengumumkan hasil Kajian Keadaan Fikiran Global keduanya yang mengesahkan hubungan positif antara senaman fizikal dan kesejahteraan mental dan mendedahkan hubungan antara aktif secara fizikal pada tahun remaja dan kesejahteraan mental yang positif pada masa dewasa.

Kajian terhadap lebih daripada 26,000 responden di 22 negara mendapati bahawa semakin seseorang bersenam, semakin tinggi skor Keadaan Mental mereka1. Di seluruh dunia, responden yang kerap aktif2 mempunyai purata skor Keadaan Minda sebanyak 67/100, manakala orang yang tidak aktif3 mempunyai skor Keadaan Minda yang jauh lebih rendah hanya iaitu hanya 54/100.

Kajian itu juga mendapati bahawa menjadi aktif secara fizikal pada tahun remaja anda secara langsung memberi kesan kepada minda anda di kemudian hari. Peserta yang melakukan senaman sepanjang masa remaja mereka melaporkan tahap aktiviti dan skor Keadaan Minda sebagai orang dewasa yang lebih tinggi. Penemuan menunjukkan bahawa kekal aktif sebagai remaja adalah kunci untuk mewujudkan tabiat senaman yang baik yang berkekalan sehingga dewasa dan memberi kesan positif kepada kesejahteraan mental orang dewasa.

Malah, kajian itu dapat menentukan umur 15-17 tahun sebagai tahun paling kritikal untuk kekal aktif dan berhenti bersenam secara signifikan mempengaruhi keadaan mental anda untuk tahun-tahun akan datang. Mereka yang kerap bersenam pada usia 15-17 tahun didapati lebih berkemungkinan kekal aktif di kemudian hari dan melaporkan skor Keadaan Minda sebagai orang dewasa yang lebih tinggi (64/100 lwn 61/100) berbanding mereka yang tidak aktif pada tahun-tahun ini.

Sebagai perbandingan, responden yang berhenti bersenam sebelum umur 15 tahun menunjukkan tahap aktiviti yang paling rendah dan skor Keadaan Minda yang paling rendah pada masa dewasa. 30% masih tidak aktif sebagai orang dewasa dan mereka ditunjukkan sebagai 11% kurang fokus, 10% kurang yakin, 10% kurang tenteram dan 10% kurang tenang berbanding mereka yang boleh bersenam sepanjang zaman remaja.

Malah, setiap tahun seorang remaja terus terlibat dalam senaman yang kerap dikaitkan dengan peningkatan skor Keadaan Minda pada masa dewasa. Mereka yang berhenti bersenam sebelum umur 15 tahun menunjukkan purata skor Keadaan Minda 15% lebih rendah daripada purata global, manakala penurunan dalam aktiviti fizikal pada 16-17 dan sebelum umur 22 mengurangkan skor purata mereka masing-masing sebanyak 13% dan 6%.

Lebih membimbangkan, kajian itu juga mendedahkan jurang penjanaan senaman dengan generasi muda semakin kurang aktif. 57% daripada Generasi Senyap (berusia 78+) berkata mereka aktif setiap hari pada zaman kanak-kanak mereka berbanding hanya 19% daripada Gen Z (berumur 18-27), ini menunjukkan trend membimbangkan bagi generasi muda yang meninggalkan aktiviti fizikal lebih awal dan dalam jumlah yang lebih besar berbanding generasi sebelum mereka.

Di peringkat global, ahli Gen Z mempunyai skor Keadaan Minda terendah dengan purata 62/100 berbanding 68/100 Baby Boomer dan 70/100 Generasi Senyap.

Profesor Brendon Stubbs, seorang penyelidik terkemuka dalam senaman dan kesihatan mental dari King’s College London, berkata: “Adalah membimbangkan apabila melihat penurunan tahap aktiviti daripada responden yang lebih muda pada usia yang kritikal, terutamanya apabila kajian itu mendedahkan kaitan dengan kesejahteraan yang lebih rendah apabila dewasa”.

Generasi Z di seluruh dunia sudah pun mempamerkan skor Keadaan Minda yang paling rendah (62/100) berbanding Generasi Senyap (70/100), jadi ini boleh memberi kesan yang besar untuk kesejahteraan mental masa hadapan di seluruh dunia.”

Tomoko Koda, Pegawai Eksekutif Urusan bagi ASICS, berkata: “ASICS diasaskan atas kepercayaan bahawa sukan dan senaman memberi manfaat bukan sahaja kepada tubuh, tetapi juga minda. Itulah sebabnya kami dipanggil ASICS: 'Anima Sana in Corpore Sano' atau 'Minda yang Cerdas dalam Tubuh yang Cergas'. Keputusan Kajian Keadaan Minda global kedua kami menunjukkan betapa pentingnya untuk golongan muda kekal aktif dan kesannya terhadap minda mereka bagi tahun-tahun akan datang. Di ASICS, kami komited untuk menyokong dan memberi inspirasi kepada orang ramai untuk bergerak demi kesejahteraan mental yang positif sepanjang hayat mereka."

Untuk mengetahui lebih lanjut, lawati:
https://www.asics.com/us/en-us/mk/stateofmindstudy2024

NOTA UNTUK EDITOR

Mengenai Kajian Keadaan Minda ASICS 2024
Kajian Keadaan Minda 2024 telah dijalankan antara 17 November – 21 Disember 2023 dan meneroka hubungan antara senaman dan Keadaan Minda di seluruh dunia.

Lebih 26,000 orang telah ditinjau di 22 pasaran termasuk Australia, Brazil, Kanada, Chile, China, Colombia, Perancis, Jerman, India, Itali, Jepun, Malaysia, Belanda, Arab Saudi, Singapura, Afrika Selatan, Sepanyol, Sweden, Thailand, UAE , UK dan AS. Setiap sampel pasaran mewakili negara mengikut umur dan jantina.

1Skor Keadaan Minda ASICS adalah daripada 100, dikira berdasarkan skor min terkumpul merentas sepuluh sifat kognitif dan emosi – positif, kandungan, santai, fokus, tenang, berdaya tahan, yakin, berwaspada, tenang dan bertenaga.

2150 minit atau lebih aktiviti fizikal setiap minggu (seperti yang ditakrifkan oleh Sport England).

3Aktiviti fizikal kurang daripada 30 minit setiap minggu (seperti yang ditakrifkan oleh Sport England).

Anima Sana In Corpore Sano, yang bermaksud "Minda yang Sihat di dalam Tubuh yang Sihat," ia adalah frasa Latin lama yang diringkaskan menjadi ASICS dan platform asas di tempat jenama itu masih berdiri. Syarikat itu diasaskan lebih daripada 60 tahun lalu oleh Kihachiro Onitsuka dan kini merupakan pereka dan pengeluar kasut larian terkemuka serta kasut sukan, pakaian dan aksesori lain. Untuk mendapatkan maklumat lanjut, lawati www.asics.com.

Reka bentuk stripe yang dipaparkan pada sisi kasut ASICS® ialah tanda dagangan berdaftar bagi ASICS Corporation.

Foto yang mengiringi pengumuman ini boleh didapati di http://www.globenewswire.com/NewsRoom/AttachmentNg/25d28040-7b04-44cb-a421-97418e91c297

MAKLUMAT HUBUNGAN MEDIA:
Untuk maklumat lanjut atau untuk menganjurkan temu duga, sila hubungi asics.somi@golin.com 

Sumber: ASICS Corporation 

http://mrem.bernama.com/mrembm/viewsm.php?idm=18049

No comments:

Post a Comment