Tuesday, July 2, 2019

NTT COM MEMBANGUNKAN PUSAT DATA TERBESAR DI INDONESIA

Kampus baharu, dengan sehingga 45MW muatan IT, akan berada di Indonesia pada akhir tahun 2020

TOKYO, 28 Jun (Bernama-BUSINESS WIRE) -- NTT Communications Corporation, (NTT Com), perniagaan penyelesaian ICT dan komunikasi antarabangsa di dalam Kumpulan NTT (TOKYO: 9432), hari ini mengumumkan bahawa ia akan membangunkan sebuah kampus pusat data baharu di Bekasi, Indonesia. Kampus baharu itu akan dikenali sebagai “Pusat Data Jakarta 3 Indonesia” (JKT3) dan mampu menampung sehingga 18,000 meter persegi ruang IT (7,800 rak) dan 45MW muatan IT apabila ia dibangunkan sepenuhnya. Ini adalah projek pertama bagi Pusat Data Global NTT (GDC), yang ditubuhkan untuk mengukuhkan perniagaan pusat data.

Siaran media ini mempunyai ciri-ciri multimedia. Lihat siaran lengkap di sini: https://www.businesswire.com/news/home/20190627005990/en/

Di Indonesia, permintaan telah berkembang pesat, yang dicetuskan oleh penggunaan pusat-pusat Data oleh institusi kewangan berdasarkan kepada perintah(*1) kerajaan Indonesia. Di samping itu, terdapat satu permintaan yang kukuh dari OTTs(*2) yang mensasarkan populasi terbesar di Asia Tenggara (yang keempat terbesar di dunia). Berikutan trend pasaran ini, kadar pertumbuhan tahunan bagi pasaran pusat data itu adalah melebihi 21%.

Kampus pusat data empat tingkat ini akan berada di dalam sebuah kawasan perindustrian besar yang terletak 30 km timur dari Jakarta tengah. Memandangkan JKT3 membolehkan pelanggan untuk menyesuaikan bilik server mereka serta menyediakan ruang kongsi kedudukan oleh rak itu, JKT3 akan memenuhi keperluan pelanggan yang pelbagai, terutamanya, daripada OTTs dan institusi kewangan yang memerlukan reka bentuk kemudahan yang fleksibel.
  • Kemudahan yang sangat boleh dipercayai dan berskala
JKT3 memenuhi Standard Pusat Data NTT Com “Nexcenter™” (*3) yang konsisten di seluruh dunia yang terdiri daripada lebih 300 item atau lebih, dan dengan mengguna pakai tahap industri yang paling tinggi bagi kemudahan yang sangat boleh dipercayai dan sangat efisien. JKT3 mempunyai dua loji kuasa untuk membekalkan elektrik dengan menggunakan dua laluan yang berbeza. Kemudahan tenaga di pusat-pusat data, bekalan tenaga untuk penyaman udara dan keselamatan, dan kemudahan komunikasi semuanya tidak lagi diperlukan, oleh itu JKT3 memenuhi permintaan pelanggan dari segi kebolehpercayaan. Di samping itu, sistem bangunan modular sesuai dengan pilihan pelanggan, yang menggunakan ruang pusat data secara fleksibel selaras dengan perkembangan perniagaan mereka.
 
  • Operasi dan langkah-langkah keselamatan yang ketat
Dalam JKT3, NTT Com menyediakan proses operasi yang standard, termasuk memantau infrastruktur IT dalam masa 24 jam sehari, 365 hari dalam setahun untuk memastikan operasi yang stabil berhubung sistem IT pelanggan.
 
  • Persekitaran rangkaian yang sangat baik
Di dalam bangunan pusat data, NTT Com mereka bentuk untuk memasang kabel kerjaya utama melalui laluan yang berbeza. Pelanggan akan juga mendapat manfaat daripada pelbagai perkhidmatan rangkaian, seperti sambungan dengan IX (*4) utama yang disediakan dari JKT2 melalui sambungan pusat data, berkelajuan tinggi, perkhidmatan komunikasi IP berkapasiti besar “Rangkaian IP Global”, dan perkhidmatan VPN “Arcstar Universal One” yang berkualiti tinggi, kebolehpercayaan tinggi. Persekitaran rangkaian yang sangat baik ini membolehkan sesebuah pelanggan untuk merekabentuk sistem IT mereka dengan keberkecualian pembawa dan untuk mewujudkan sebuah persekitaran ICT menegak yang menggabungkan pelbagai perkhidmatan awan, termasuk pusat data NTT Com dan perkhidmatan syarikat lain di seluruh dunia.
 
Maklumat mengenai NTT Communications 

NTT Communications menyelesaikan cabaran teknologi dunia dengan membantu perusahaan mengatasi kerumitan dan risiko di dalam persekitaran ICT mereka dengan penyelesaian infrastruktur IT yang terurus. Penyelesaian ini disokong oleh infrastruktur kami di seluruh dunia, termasuk rangkaian awam dan persendirian peringkat 1 global yang terkemuka di dalam industri yang menjangkau ke lebih 190 buah negara/wilayah, dan lebih 400,000m2 kemudahan pusat data yang paling maju di dunia. Pasukan perkhidmatan profesional global kami menyediakan perundingan dan seni bina untuk daya ketahanan dan keselamatan yang diperlukan bagi kejayaan perniagaan anda, dan kemampuan berskala dan global kami tidak ada bandingannya. Digabungkan dengan NTT Data, NTT Security, NTT DOCOMO dan Dimension Data, kami adalah merupakan Kumpulan NTT.

 
*1: Akta Perdagangan Elektronik (Undang-undang No. 11 tahun 2008) dan peraturan-peraturan yang berkaitan “Ordinan ke-82 Tahun 2012 (Dekri Presiden)” dikuatkuasakan di Indonesia. Menurut peraturan ini, pengendali yang menguruskan data awam (maklumat pelanggan) mesti menggunakan pusat data domestik menjelang Oktober 2017. Sebagai tambahan, satu pindaan kepada Ordinan ke-82 (Dekri Presiden) telah diserahkan kepada kerajaan pada Februari 2019, dan ia adalah dijangkakan bahawa pengendali perlu menyimpan data pelanggan di pusat data domestik atau di luar negara.
 
*2: Singkatan bagi Over the Top, Pengendali yang menyediakan perkhidmatan kandungan seperti video dan audio melalui internet selain daripada pembawa telekomunikasi
 
*3: Nexcenter™ adalah sebuah jenama perkhidmatan pusat data bagi NTT Com. NTT Com menyediakan perkhidmatan pusat data berkualiti tinggi di lebih daripada 20 buah negara dan wilayah di seluruh dunia.

*4: Singkatan bagi Internet Exchange, satu titik saling sambung di Internet yang menghubungkan pelbagai pembekal perkhidmatan Internet

Lihat versi sumber di businesswire.com: https://www.businesswire.com/news/home/20190627005990/en/

Hubungi
Untuk maklumat lanjut 
Encik Hiroshi Seo
Perkhidmatan Awan
NTT Communications
E-mel: wg-cl@ntt.com

Sumber : NTT Communications Corporation

No comments:

Post a Comment