Wednesday, August 17, 2022

AGENSI PENGGALAKAN INDUSTRI IT BUSAN MEMILIH PROJEK BERSAMA XR KOREA-ASEAN 2022 SEBAGAI SATU KEDUDUKAN YANG KUKUH UNTUK MEMASUKI PASARAN ASEAN

Muzium Negara Bangkok, Thailand akan mempamerkan warisan kebudayaan mereka dengan menggunakan teknologi penciptaan kandungan XR Korea

Satu pilihan yang terdiri daripada 9 projek yang berjumlah kira-kira 2.3 juta USD akan ditunjukkan dan dikomersialkan

Syarikat-syarikat XR Korea yang berdaya saing dijangka memasuki pasaran global dan menjadi perintis bagi saluran eksport

BUSAN, Korea Selatan, 16 Ogos (Bernama-BUSINESS WIRE) -- Agensi Penggalakan Industri IT Busan (Presiden & Ketua Pegawai Eksekutif Mun-Seob Jeong), melalui Perkampungan Penumpuan ICT ASEAN-ROK, mengumumkan pemilihan sembilan projek baharu untuk Projek Bersama XR Korea-ASEAN 2022 bagi menunjukkan dan untuk menubuhkan syarikat-syarikat XR Korea yang berdaya saing, dan bagi mengembangkan teknologi XR dan Metaverse termaju ke dalam pasaran ASEAN.

Berikutan Sidang Kemuncak Peringatan ASEAN-ROK 2019 yang diadakan di Busan, Perkampungan Penumpuan ICT ASEAN-ROK telah mula dilaksanakan pada tahun 2020. Projek itu dengan  matlamatnya untuk mengembangkan pertukaran ICT dan pertumbuhan bersama di Korea dan ASEAN adalah di bawah Agensi Penggalakan Industri IT Kebangsaan (NIPA) dan Agensi Penggalakan Industri IT Busan (BIPA), yang dihoskan oleh Kementerian Sains dan ICT Korea, dan Bandar Raya Metropolitan Busan.

Sembilan projek yang dipilih adalah seperti berikut:

1. Kandungan muzium XR dan platform pameran bagi Muzium Negara Bangkok, Thailand (Fun it Co., Ltd.)

2. Projek interaksi langsung penangkapan pergerakan seluruh badan avatar maya Indonesia (Kovee Co., Ltd., Filder tax Co., Ltd.)

3. Projek Demonstrasi Kandungan Sukan Penumpuan XR dan Pusat Pengalaman di Myanmar (Insol M&T Co., Ltd., KMPI Consortium Co., Ltd.)

4. Platform pameran maya Korea dan ASEAN berasaskan kepada galeri metaverse imersif 3D di Myanmar (GD Communication & Asian Arts Cooperation)

5. Penyelesaian senaman metaverse yang disesuaikan untuk jenis-jenis badan Vietnam dengan menggunakan teknologi dan kiosk pengecaman badan (Tiger AI, RH-Tech Co., Ltd., Kumpulan Kerjasama Perindustrian-Akademik bagi Universiti Dongmyeong)

6. Sistem latihan pistol taser polis di Indonesia menggunakan VR (Jacob System Co., Ltd., Premoem Co., Ltd.)

7. Jumlah sistem latihan golf yang menggunakan teknologi XR di Malaysia (Smile Square, Hello Studio Co., Ltd.)

8. Sistem teleperubatan dan kerjasama berasaskan AR di Indonesia (Hospital Universiti Nasional Pusan, ITIZ, ION-M Solution Co., Ltd.)

9. Pengeluaran kandungan pendidikan dan latihan keselamatan XR di Brunei (Safety XR) (YST Co., Ltd.)

BIPA merancang untuk membiayai projek-projek yang dinyatakan di atas yang berjumlah kira-kira 2.3 juta USD untuk demonstrasi dan pengkomersilan mereka di dalam pasaran ASEAN, yang dijadualkan untuk menyokong aplikasi bagi kandungan XR kepada pelbagai bidang perniagaan di rantau ASEAN.

Pada tahun 2021 sahaja, BIPA telah membiayai kira-kira 2.5 juta USD untuk enam projek, termasuk projek pembinaan platform pelancongan XR bagi Imperial City of Hue, sebuah Tapak Warisan Dunia UNESCO, yang menghasilkan di dalam pelancaran produk-produk pelancongan.

Mun-Seob Jeong, Presiden & Ketua Pegawai Eksekutif BIPA, berkata, “Saya berharap agar Projek Bersama XR Korea-ASEAN 2022 menjadi satu peluang yang baik bagi ASEAN dan ROK untuk memulakan kerjasama di dalam pelbagai projek. BIPA akan terus menemui dan menyokong projek-projek yang ditetapkan mengikut permintaan bagi rantau ASEAN.” 

http://mrem.bernama.com/mrembm/viewsm.php?idm=16204

No comments:

Post a Comment