Tuesday, June 25, 2019

KEHADIRAN BAHARU ALIBABA MENYOROTI KEGHAIRAHAN KAWASAN BAHARU CHONGQING LIANGJIANG UNTUK KEUSAHAWANAN, INOVASI

CHONGQING, China, 25 Jun, 2019 /Xinhua-AsiaNet/-- 

Pusat Inovasi Aliyun (Chongqing) telah dilancarkan secara rasmi di Taman Perindustrian Ekonomi Digital Chongqing Liangjiang pada 18 Jun.

Dibina bersama oleh Kawasan Baharu Chongqing Liangjiang, Alibaba Cloud Computing Co., Ltd. dan Tsinghua Technology & Innovation Holdings Co., Ltd, pusat itu merupakan sebuah platform perkhidmatan inkubasi keusahawanan dan inovasi yang memberi perkhidmatan kepada industri di dalam internet, pengkomputeran awan, data besar dan ekonomi digital.

Pusat itu meliputi sebuah kawasan seluas 11,280 meter persegi dengan kawasan berasingan untuk pejabat, mesyuarat, rundingan, tempat menyambut tetamu, rehat dan jerayawara. Dengan mensasarkan inkubasi bagi perusahaan ekonomi digital bersaiz kecil dan sederhana, pusat itu berhasrat untuk mewujudkan sebuah ekosistem gelung tertutup ekonomi digital termasuk teknologi canggih bagi pengkomputeran awan, data besar, Internet Benda, kecerdasan buatan, Internet mudah alih dan realiti maya.

Pusat itu juga melancarkan pelan CloudX mereka pada Selasa, yang termasuk projek-projek untuk mewujudkan sebuah komuniti ekologi yang terdiri daripada pemaju teknikal profesional, membentuk satu lingkaran rakan-rakan berinovatif dari CloudX yang mengintegrasikan elemen kreatif, inovatif, keusahawanan dengan bakat, dan mengendalikan sebuah kolej cerdas awan di dalam perkhidmatan bagi bakat-bakat industri ekonomi digital serantau.

Sebagai platform pengkomputeran awan terbesar di China, Aliyun akan menyediakan kepada perusahaan berinovatif dan keusahawanan dengan satu titik permulaan teknikal yang tinggi, yang membolehkan mereka untuk menikmati platform teknikal yang sama seperti syarikat-syarikat Internet terkenal di dunia, menurut Chen Bin, naib presiden bagi bahagian pintar China di Aliyun, dengan menambah bahawa Alibaba, satu daripada ekonomi digital terbesar di dunia, boleh menawarkan sokongan yang baik untuk kerjasama bagi platform dasar untuk inovasi dan keusahawanan.

Pusat inovasi itu menempatkan 10 perusahaan dan ia merancang untuk menginkubasikan lebih daripada 100 firma berteknologi tinggi dalam pengkomputeran awan, data besar, Internet Benda, kecerdasan buatan dan Internet mudah alih.

Pelancaran bagi pusat itu adalah merupakan sebahagian daripada usaha Kawasan Baharu Chongqing Liangjiang untuk menggalakkan strategi pembangunan yang didorong oleh inovasi.

Sejak penubuhannya pada 18 Jun, 2010, Kawasan Baharu Chongqing Liangjiang telah memberikan sepenuhnya kepada kelebihan strategik mengenai peranan mereka sebagai kawasan baharu peringkat kebangsaan yang pertama, kawasan teras bagi Inisiatif Demonstrasi China Singapura (Chongqing) mengenai Kebersambungan Strategik dan kawasan teras bagi Zon Perdagangan Bebas Perintis China (Chongqing) dengan memudahkan inovasi saintifik dan teknologi. Pada pukul 7:33 pagi pada 17 Mei, 2018, roket suborbital komersil persendirian yang pertama dibangunkan sendiri di China, roket OS-X “Chongqing Liangjiang Star”, berjaya dilancarkan, satu contoh legenda mengenai usaha kawasan baharu itu untuk mendapatkan pembangunan yang berkualiti tinggi melalui inovasi saintifik dan teknologi.

Kawasan Baharu Chongqing Liangjiang telah mengeluarkan sebuah jenama keusahawanan dan inovasi yang menarik bakat ke rantau itu. Dengan menggabungkan bakat-bakat inovasi saintifik dan teknologi global, Kawasan Baharu Liangjiang berhasrat untuk membina sebuah bandar raya inovasi antarabangsa, rantau inovasi dan mercu tanda inovasi. Lapan platform inkubasi peringkat kebangsaan telah diwujudkan di rantau itu. Kerajaan-kerajaan tempatan merancang untuk meningkatkan sokongan dan mengoptimumkan persekitaran untuk inovasi.
 
Untuk maklumat lanjut, sila layari laman web rasmi:  
http://www.liangjiang.gov.cn
 
Sumber: Jawatankuasa Pentadbiran Kawasan Baharu Chongqing Liangjiang

No comments:

Post a Comment