Friday, December 13, 2019

HASIL PENYELIDIKAN MACROGEN DARIPADA 'GENOMASIA 100K' YANG DILAPORKAN DALAM NATURE

• Bilangan terbesar bagi wilayah dan kaum dimasukkan di dalam mana-mana panel rujukan Asia
• Pengenalpastian bagi kepelbagaian genom di dalam kumpulan etnik Asia dan perbezaan dalam tindak balas ubat

SEOUL, Korea Selatan, 5 Dis (Bernama-BUSINESS WIRE) -- Syarikat perubatan kepersisan dan bioteknologi Macrogen (Pengerusi Jung-Sun Seo, www.macrogen.com) (KOSDAQ: 038290) mengumumkan pada 5 Disember bahawa hasil daripada analisis genom Asia mereka, yang telah dilakukan melalui GenomeAsia 100K Initiative, sebuah konsortium antarabangsa, telah dilaporkan di muka hadapan pada terbitan terkini Nature  (artikel yang bertajuk The GenomeAsia 100K Project enables genetic discoveries across Asia atau Projek GenomAsia 100K yang membolehkan penemuan genetik merentasi Asia).

GenomeAsia 100K Initiative adalah sebuah konsortium antarabangsa yang tidak mencari keuntungan dan telah menjalankan satu projek penyelidikan massa untuk menganalisis data genom bagi 100,000 penduduk Asia sejak tahun 2016. Organisasi yang terlibat termasuk: Macrogen (Korea) dan Precision Medicine Center (Korea) di Seoul National University Hospital Bundang (SNUBH), Nanyang Technological University (NTU) (Singapura), MedGenome, sebuah syarikat analisis genom (India) dan Genentech, sebuah anak syarikat milik Kumpulan Roche (Amerika Syarikat). Profesor Jeong-Sun Seo, Pengerusi bagi Macrogen dan Profesor Unggul di SNUBH, dan Profesor Stephan Schuster dari NTU bersama-sama telah mengetuai pasukan penyelidikan sebagai penyiasat utama bersama.

Analisis genom Asia yang dijalankan oleh GenomeAsia 100K Initiative merangkumi sejumlah 219 kumpulan etnik dari 64 buah negara. Ini terutama sekali amat penting memandangkan daripada semua panel rujukan Asia yang dikumpulkan di seluruh dunia setakat ini, ia termasuk bilangan terbesar bagi wilayah dan kaum Asia. Ini bermakna bahawa penyelidik akan dapat membina dan menggunakan panel rujukan Asia, dan bukannya panel rujukan tradisional Eropah, di dalam penyelidikan bagi penyakit tertentu di Asia. Oleh itu, sumbangan besar ke dalam pembangunan bagi perubatan kepersisan tertentu di Asia akan dijangkakan.

Pasukan penyelidik itu telah melakukan turutan keseluruhan genom bagi sejumlah 1,739 orang individu termasuk 598 dari India, 156 dari Malaysia, 152 dari Korea, 113 dari Pakistan, 100 dari Mongolia, 70 dari China, 70 dari Papua New Guinea, 68 dari Indonesia, 52 dari Filipina, 35 dari Jepun, dan 32 dari Rusia.

Kajian itu mendapati bahawa kepelbagaian genetik bagi kira-kira 142 kumpulan etnik yang tinggal di Asia adalah jauh lebih besar daripada apa yang ditemui di dalam kajian terdahulu. Berdasarkan kepada kajian ini, ia juga memperakui bahawa kumpulan-kumpulan etnik Asia berbeza dari segi tindak balas mereka terhadap ubat-ubatan utama. Sebagai contoh, sementara sesetengah pesakit memberi tindak balas yang baik kepada antikoagulan Warfarin, yang biasanya diberikan kepada pesakit yang mengalami penyakit kardiovaskular, pesakit lain dengan mutasi genetik tertentu boleh mengalami tindak balas ubat-ubatan yang buruk seperti tindak balas alahan. Penyelidikan itu menunjukkan bahawa sensitiviti Warfarin besar kemungkinan di kalangan individu dari Korea, China, Jepun, dan Mongolia, serta orang lain yang keturunan dari Asia Utara.

Konsortium itu telah mengumpulkan data genom dari suku kaum Mongolia Utara kepada suku kaum terpencil di pulau-pulau kecil di Indonesia dan menggunakan data ini untuk menganalisis dengan jayanya terhadap asal-usul bagi kaum-kaum Asia yang berbeza dan untuk membina data genom. Hasil bagi projek itu sangat penting kerana mereka meletakkan asas bagi diagnostik dan terapi yang disesuaikan bukan sahaja kepada orang Asia tetapi juga kepada kaum-kaum di seluruh dunia yang mewarisi ciri-ciri genetik Asia.

Macrogen merancang untuk menggunakan pangkalan data itu yang ia perolehi melalui projek itu bagi membangunkan perkhidmatan pengujian genetik Langsung-kepada-Pengguna mereka sendiri. Perkhidmatan ini akan menggambarkan ciri-ciri perkauman yang berlainan dan membekalkan data yang berkaitan di seluruh dunia melalui syarikat-syarikat dan cawangan-cawangan di luar negara yang bergabung dengan Macrogen.

Sebuah ‘Pasar Raya Genom Klinikal Global (GCGS)’ yang baharu akan dibangunkan sebagai sebuah perkhidmatan yang bertujuan untuk digunakan terutamanya oleh profesional perubatan. GCGS itu akan menyediakan perkhidmatan diagnostik yang berbeza yang khusus untuk setiap daerah dan kaum, dan akan termasuk diagnostik dan terapi klinikal yang disesuaikan kepada orang Asia. Macrogen berhasrat untuk mensasarkan pasaran diagnostik klinikal global secara bersungguh-sungguh.

Pengerusi Macrogen dan Profesor Jeong-Sun Seo dari SNUBH, yang bertindak sebagai penyiasat utama bagi penyelidikan itu, mengulas, “Lebih banyak data genom Asia yang kami perolehi, semakin baik kami dapat menganalisis sama ada orang Asia menghadapi risiko yang lebih tinggi terhadap penyakit tertentu, dan sama ada mereka lebih responsif terhadap ubat-ubatan tertentu. Kami merancang untuk melengkapkan dengan jayanya data besar genom Asia bagi 100,000 orang individu, merangsangkan penyelidikan di dalam dan di luar Korea mengenai penyakit dan gen ubat di kalangan penduduk Asia. Kami akan mengetuai di dalam meletakkan asas bagi perubatan kepersisan yang disesuaikan kepada orang Asia.”

Profesor NTU Stephan C. Schuster, pengerusi saintifik konsortium itu dan ketua bersama bagi kajian itu, menjelaskan pentingnya penemuan awal bagi GenomeAsia 100K terhadap kepelbagaian genomik yang begitu luas di Asia: “Untuk meletakkannya ke dalam konteks, bayangkan kita melihat semua orang Eropah dan berdasarkan kepada kepelbagaian genetik mereka, perhatikan bahawa mereka semua boleh dikumpulkan ke dalam hanya satu keturunan leluhur atau populasi. Sekarang, jika kami mengambil pendekatan yang sama dengan data baharu kami dari penduduk Asia, maka berdasarkan kepada tahap yang lebih tinggi bagi kepelbagaian genetik yang diperhatikan kami akan mengatakan bahawa terdapat 10 kumpulan leluhur atau keturunan yang berbeza di Asia. ’GenomeAsia 100K’ adalah sebuah projek yang signifikan dan mempunyai kesan yang luas yang akan membabitkan kesejahteraan dan kesihatan rakyat Asia di seluruh dunia.”

Dr Andrew Peterson, Ketua Pegawai Saintifik di MedGenome dan seorang penulis bagi kertas kerja itu dan seorang pakar di dalam penggunaan genetik untuk mendorong penemuan ubat, berkata “Varians genetik adalah sebab mengapa kita berbeza dari satu sama lain termasuk perbezaan di dalam penyakit yang masing-masing kita alami sepanjang tempoh hayat kita. Memahami perbezaan ini adalah sumber petunjuk yang paling penting yang kita ada untuk memacukan penemuan bagi ubat-ubatan baharu yang berinovatif.”

Lihat versi sumber di businesswire.com:
https://www.businesswire.com/news/home/52138658/en

Hubungi

Macrogen Inc.
Hyun-Ah Lee, +82-2-2180-7029
pr@macrogen.com

Sumber : Macrogen Inc.

Teks bahasa sumber asal pengumuman ini adalah versi rasmi yang sahih. Terjemahan yang disediakan hanya sebagai penyesuaian sahaja, dan hendaklah di silang-rujuk dengan teks bahasa sumber, yang satu-satunya versi teks dengan kesan undang-undang.

--BERNAMA

No comments:

Post a Comment