Wednesday, July 22, 2020

"A BITE OF DONGGUAN" MENJADI SATU HIT DI INTERNET DI CHINA, MENUNJUKKAN UNSUR KEMANUSIAAN TERHADAP "KILANG DUNIA" ITU

DONGGUAN, China, 21 Julai, 2020 /Xinhua-AsiaNet/--

Baru-baru ini, dokumentari A Bite of Dongguan telah disiarkan di Internet di China, yang menggambarkan budaya makanan di bandar Dongguan. Ia telah dirancang oleh Pejabat Penerangan bagi Perbandaran Dongguan, dan dihasilkan oleh pasukan dokumentari makanan dan kebudayaan terkemuka di China. Sekarang, menunjukkan unsur kemanusiaan terhadap “kilang dunia” itu, ia telah menerima hampir 100 juta ulasan dan mendapat perhatian yang meluas.

Dokumentari itu menyajikan lebih daripada 130 jenis bahan dan hidangan tempatan Dongguan. Melalui satu siri watak dan cerita yang meriah betul, ia memaparkan budaya makanan yang pelbagai bagi bandar pembuatan itu, dengan memperlihatkan tradisi yang terpelihara dengan baik semasa pembangunan pesat di bandar itu dan mempamerkan sikap masyarakat tempatan untuk hidup.

“Dongguan, kilang dunia itu, tidak meninggalkan budaya mereka sendiri ketika sedang membangun. Kami berharap melalui makanan, penduduk tempatan dapat memberikan perhatian kepada nilai gaya hidup dan tabiat makan mereka, dengan itu dapat mencari identiti mereka, sementara orang bukan tempatan dapat mengetahui Dongguan daripada perspektif lain,” kata Li Jie, penerbit dokumentari itu.

Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, Dongguan, sebagai sebuah bandar pembuatan yang terkenal, telah menarik perhatian dari dunia luar. Walau bagaimanapun, perubahan perindustrian dan penghijrahan pekerja industri yang berterusan tetap tidak berubah dalam laporan berita di luar negara. Dongguan dianggap sebagai sebuah bandar pembuatan tradisional yang secara membuta tuli mengejar pembangunan ekonomi dan pengembangan ruang bandar yang pesat, sementara meninggalkan orang ramai dengan tidak mempunyai ruang untuk sebuah kualiti kehidupan yang lebih baik. Dokumentari itu membolehkan orang ramai untuk melihat sudut lain bagi kilang dunia ini.

http://mrem.bernama.com/mrembm/viewsm.php?idm=13607

No comments:

Post a Comment