Saturday, April 23, 2016

Pencarian Bakat Sains Melalui Pertandingan Famelab Dan School Lab

PETALING JAYA, 23 April (Bernama) -- Kumpulan Industri Kerajaan Malaysia bagi Teknologi Tinggi (MIGHT) dengan kerjasama Cheltenham Festivals dan British Council Malaysia telah menganjurkan pertandingan Famelab dan Lab School, bagi pencarian duta muda sains Malaysia.

Memandangkan kebolehan berkomunikasi sains secara efektif kepada penonton bukan saintifik adalah keperluan yang berterusan untuk penyelidik di seluruh dunia, pertandingan sains ini ialah sebahagian daripada komitmen negara untuk menggalakkan dan memupuk minat dalam Sains dan Teknologi, kata MIGHT dalam satu kenyataan hari ini.

Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif MIGHT, Datuk Dr Mohd Yusoff Sulaiman berkata matlamat mereka ialah untuk mewujudkan peluang dan platform untuk golongan muda meluahkan perasaan dan mencungkil bakat mereka yang terpendam dalam komunikasi sains.

"Kami membawa bersama yang terbaik daripada sektor awam dan swasta dan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dari United Kingdom (UK) dan Malaysia untuk memastikan kejayaan dan jangkauan global untuk program ini," kata beliau.

FameLab Malaysia kini memasuki tahun kedua dengan menampilkan 42 peserta berumur 18 hingga 37 thun dari seluruh negara.

Pemenang penyampaian selama tiga minit di hadapan juri Famelab akan menyertai pertandingan peringkat Final Antarabangsa Famelab di Cheltenham Festivals di UK pada Jun.

Sementara itu, School Lab, program di bawah Kementerian Pendidikan menyasarkan pelajar sekolah menengah rendah (Tingkatan 1-3) dan bertujuan untuk membantu pelajar memahami cabaran menarik sains serta memperoleh keyakinan dan kemahiran yang diperlukan untuk membentangkan pemahaman mereka tentang konsep sains.

Lebih 100 penyertaan video dalam Bahasa Inggeris dan bahasa Melayu diterima oleh Lab School dari 296 pasukan dari sekolah-sekolah menengah di seluruh negara dan pemenang berpeluang memenangi hadiah-hadiah individu dan wang tunai untuk pembelian peralatan makmal untuk sekolah mereka.

Selain itu, finalis dari Famelab dan Sekolah Lab turut menerima latihan khas dari beberapa komunikator sains terbaik UK dan pementoran oleh alumni Famelab 2015 untuk memastikan perkongsian dan proses pembelajaran yang berterusan.

-- BERNAMA

No comments:

Post a Comment