Thursday, January 26, 2023

LAPORAN AMALAN TADBIR URUS KELESTARIAN 30 BANK GLOBAL TERBESAR KEMUKAKAN PENEMUAN MENARIK

LONDON, 25 Jan (Bernama-GLOBE NEWSWIRE) -- Morrow Sodali dan Nestor Advisors - Syarikat Morrow Sodali, dengan sukacitanya mengumumkan penerbitan “Governance of sustainability in the largest global banks: A study of the top 30 European and North American banks”. (Tadbir urus kelestarian dalam bank global terbesar: Kajian ke atas 30 bank utama Eropah dan Amerika Utara)

Laporan ini mengkaji amalan tadbir urus kelestarian 30 bank terbesar di Eropah dan Amerika Utara. Dalam menyediakan Laporan, kami menyemak pelbagai dokumentasi yang tersedia secara umum dan juga menemu bual wakil daripada lima belas bank terkemuka, termasuk sembilan pengerusi lembaga pengarah, ahli lembaga pengarah lain dan eksekutif kanan. Pihak yang ditemu bual memberi penerangan tentang amalan yang berbeza, dan sebab bank memilih untuk meneruskannya. Laporan yang dihasilkan membandingkan bank merentas beberapa titik data dan menganalisis penemuan ini berbanding indeks berganda kelestarian dan prestasi kewangan.

Stilpon Nestor, pengarang terkemuka Laporan menyatakan, “Kelestarian adalah salah satu isu besar yang dihadapi bank dan kepimpinan mereka. Pemegang saham dan pelbagai pihak berkepentingan, termasuk pengawal selia, mengharapkan bank bersikap proaktif dalam kelestarian. Dari segi strategi, “penghijauan buku” adalah cabaran besar, terutamanya dalam pasaran dengan sektor “coklat” yang besar. Dari segi risiko, sesetengah pengawal selia menjangkakan bank untuk menyepadukan risiko kelestarian dalam rangka kerja pengurusan risiko teras dan kategori utamanya. Mereka juga mengharapkan perspektif kelestarian yang jelas dalam rangka kerja selera risiko. Untuk melaksanakan dalam bidang ini, bank global telah membentuk semula tadbir urus dan pengaturan organisasi sedia ada dan telah membangunkan beberapa yang baharu. Laporan kami meneliti pengaturan ini dan mengemukakan penemuan yang menarik, kadangkala bertentangan dengan intuisi.” 

No comments:

Post a Comment