Monday, January 30, 2023

TOYOTA TSUSHO, IIJ, NEC DAN NTT COM MENANDATANGANI KONTRAK DENGAN UZBEKTELECOM UNTUK PROJEK PEMBANGUNAN INFRASTRUKTUR TELEKOMUNIKASI

 - Menyumbang kepada usaha DX dengan memajukan infrastruktur maklumat dan telekomunikasi Uzbekistan -


TOKYO, 30 Jan (Bernama-BUSINESS WIRE) -- Toyota Tsusho Corporation ("Toyota Tsusho"), Internet Initiative Japan Inc. ("IIJ"), NEC Corporation ("NEC") dan NTT Communications Corporation ("NTT Com") mengumumkan pada hari ini pembuatan kontrak dengan Uzbektelecom, pengendali telekomunikasi milik kerajaan di Uzbekistan, untuk projek pembangunan infrastruktur telekomunikasi ("Projek") bertujuan menyediakan pusat data dan infrastruktur telekomunikasi bagi sistem komunikasi data lanjutan ("Sistem").

Pemasangan Sistem tersebut dijadualkan akan bermula pada tahun 2023 dan pelancaran berjujukan operasi dijangkakan dapat menambah baik persekitaran komunikasi Uzbekistan dengan ketara.

1. Latar Belakang

Sebagai respons kepada permintaan komunikasi data yang berkembang pesat, didorong oleh pendigitalan pelbagai industri, Uzbekistan sedang mengembangkan infrastruktur telekomunikasi yang bertujuan menangani isu seperti menambah baik kualiti komunikasi dan menutup jurang digital antara kawasan bandar dan luar bandar. Bertepatan dengan latar belakang ini, kerajaan Uzbekistan telah membuat keputusan mempercepat transformasi digital (DX) dan memperkenalkan teknologi maklumat terkini untuk strategi pendigitalan negara tersebut, Uzbekistan Digital 2030.

2. Gambaran Keseluruhan

Bagi Projek berkenaan, dilancarkan di bawah Uzbekistan Digital 2030, empat syarikat tersebut akan menyediakan kelengkapan dan perkhidmatan telekomunikasi yang diperlukan untuk pusat data Uzbektelecom di tiga bandar utama (Tashkent, Bukhara dan Kokand), pengembangan pengangkutan telekomunikasi dan rangkaian data, serta rangkaian komunikasi data antarabangsa. Ini dijangka akan meningkatkan kelajuan, kapasiti dan kualiti infrastruktur telekomunikasi dengan ketara dan menyumbang kepada pemacuan DX di Uzbekistan, dengan itu memudahkan peralihan negara kepada ekonomi digital pada masa hadapan.

Projek ini dibiayai oleh Japan Bank for International Cooperation (JBIC), Nippon Export and Investment Insurance (NEXI) dan MUFG Bank, Ltd.

No comments:

Post a Comment