Tuesday, August 22, 2023

PENTADBIRAN PERHUTANAN DAN PADANG RUMPUT NEGARA: BAGAIMANAKAH KAMPUNG KECIL INI MEMUKAU PELANCONG DARI SELURUH DUNIA? KETAHUILAH DI YUCUN

Pandangan udara Yucun (Foto: Business Wire)

 HUZHOU, China, 21 Ogos (Bernama-BUSINESS WIRE) -- Anji Yucun adalah milik Bandar Huzhou, Wilayah Zhejiang, yang dinamakan sempena nama Yuling, terletak di kawasan selebihnya Gunung Tianmu dan berkeluasan 4.86 kilometer persegi. Kampung ini sangat terkenal walaupun dalam skala kecil. Sebagai tempat kelahiran "Perairan yang jernih dan pergunungan yang subur merupakan aset yang tidak ternilai", Yucun meneruskan pembangunan mampan yang menampilkan keindahan ekologi, kemakmuran dan kekayaan industri sepanjang sepuluh tahun, menjadi contoh yang berharga untuk pembinaan tamadun ekologi China.


Yucun menggabungkan eko-pertanian dengan pelancongan, mengubah lombong dan kilang simen terbiar menjadi kawasan pelancongan, menggabungkan buluh, teh putih dan pelancongan untuk menghasilkan produk pertanian yang bercirikan, serta mengubah ladang menjadi rumah ladang dan inap desa yang bercirikan. Sebagai kampung pertama yang dipilih sebagai "Perkampungan Pelancongan Terbaik" oleh Pertubuhan Pelancongan Dunia Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, kampung ini menerima 700,000 pelancong pada tahun 2022.

Yucun mengasaskan "kampung sifar karbon" pertama di China. Bangunan bergaya "Yucun Impression" yang diubah daripada sebuah loji kimia telah siap dibina. Sebagai sebuah bangunan yang betul-betul sifar karbon, bangunan ini bergantung pada sistem penjanaan kuasa fotovolta tenaga boleh diperbaharui untuk mengimbangi karbon.

Keutamaan ekologi dan pembangunan hijau membentuk semula pengeluaran dan kehidupan orang ramai. Pada bulan Julai 2022, "Program Rakan Kongsi Global Yucun" telah dilancarkan, yang menjemput bakat global untuk bersama-sama membina Yucun dan mengembangkan pembangunan hijau.

Untuk meluaskan saluran transformasi daripada "perairan yang jernih dan pergunungan yang subur" kepada "aset yang tidak ternilai", Yucun bekerjasama dengan 24 kampung pentadbiran di tiga bandar sekitar untuk pembinaan "Great Yucun", menjana pelan tindakan untuk 100,000 meter persegi ruang keusahawanan, lebih daripada 20,000 meter persegi kilang, hampir 60,000 mu hutan buluh dan tanah ladang.

Yucun, yang berada di laluan pembangunan hijau yang betul, mempunyai pendapatan ekonomi kolektif sebanyak 13.05 juta yuan pada tahun 2022, dengan pendapatan bersih per kapita sebanyak 64,000 yuan dan pendapatan operasi lebih daripada 8 juta yuan.

Galeri Multimedia/Foto Sedia Ada:
https://www.businesswire.com/news/home/53541685/en

Teks bahasa sumber asal pengumuman ini adalah versi rasmi yang sahih. Terjemahan yang disediakan hanya sebagai penyesuaian sahaja, dan hendaklah di silang-rujuk dengan teks bahasa sumber, yang satu-satunya versi teks dengan kesan undang-undang.
 
Maklumat Hubungan
Leiying
937449597@qq.com
http://www.forestry.gov.cn/lyj/1/lcdt/20230818/517777.html
 
Sumber: Pentadbiran Perhutanan dan Padang Rumput Negara

--BERNAMA

No comments:

Post a Comment