Tuesday, August 22, 2023

TEKNOLOGI ANGIN PENEMUAN BAHARU CARGILL DAN BAR TECHNOLOGIES MELANCARKAN PELAYARAN, MENCARTER LALUAN KARBON RENDAH BAHARU UNTUK INDUSTRI MARITIM



Table

Teknologi angin penemuan baharu Cargill dan BAR Technologies melancarkan pelayaran, mencarter laluan karbon rendah baharu untuk industri maritim. (Foto: Business Wire)


Kerjasama antara Cargill, BAR Technologies, Mitsubishi Corporation dan Yara Marine Technologies berpotensi untuk menyahkarbonkan kapal kargo sehingga 30 peratus


GENEVA, 22 Ogos (Bernama-BUSINESS WIRE) -- Inovasi penemuan baharu Cargill dan BAR Technologies, BAR Tech WindWings oleh Yara Marine melancarkan pelayaran di perairan terbuka, menguji teknologi baharu yang akan membawa pendorongan angin canggih kepada perkapalan komersial untuk kali pertama.

Pyxis Ocean milik Mitsubishi Corporation , yang dicarter oleh Cargill, ialah kapal pertama yang diubah suai dengan dua WindWings, iaitu layar sayap besar berukuran 37.5 meter tinggi yang boleh dipasang pada dek kapal kargo untuk memanfaatkan kuasa angin. Dihasilkan oleh rakan kongsi pengindustrian Yara Marine Technologies, mereka dijangka akan menjana purata penjimatan bahan api sehingga 30 peratus pada kapal binaan baharu, yang mungkin jadi lebih tinggi jika digunakan bergabung dengan bahan api alternatif. Pemasangan sayap itu berlaku di limbungan COSCO di China dan Pyxis Ocean kini berada di atas air, menjalankan pelayaran sulungnya.

“Industri maritim sedang dalam perjalanan menuju ke penyahkarbonan—ini bukanlah perjalanan yang mudah, tetapi perjalanan yang menarik,” kata Jan Dieleman, Presiden perniagaan Pengangkutan Laut Cargill. “Di Cargill, kami mempunyai tanggungjawab untuk merintis penyelesaian penyahkarbonan di semua rantaian bekalan kami untuk memenuhi keperluan pelanggan kami dan keperluan planet ini. Teknologi seperti WindWings tidak datang tanpa risiko, dan sebagai peneraju industri – bekerja bersama-sama dengan pemilik kapal Mitsubishi Corporation yang berwawasan - kami tidak takut untuk melabur, mengambil risiko tersebut dan telus dengan pembelajaran kami untuk membantu rakan kongsi kami dalam peralihan maritim menuju ke masa depan yang lebih mampan.”

Pemasangan ini menunjukkan perubahan langkah dalam sikap terhadap teknologi yang dapat membolehkan peralihan tenaga untuk kapal sedia ada. Projek WindWings, yang dibiayai bersama oleh Kesatuan Eropah sebagai sebahagian daripada inisiatif CHEK Horizon 2020, dapat membantu industri mencapai sasaran tersebut dengan menawarkan penyelesaian pengubahsuaian yang mampu menyahkarbonkan kapal sedia ada, yang amat berkaitan memandangkan 55 peratus daripada armada pukal dunia adalah berumur sehingga sembilan tahun.

Prestasi WindWings akan dipantau dengan teliti dalam beberapa bulan akan datang untuk menambah baik lagi reka bentuk, operasi dan prestasi mereka, dengan matlamat bahawa Pyxis Ocean akan digunakan untuk memaklumkan peningkatan dan penggunaan di bukan sahaja armada Cargill tetapi industri. BAR Technologies dan Yara Marine Technologies sudah merancang untuk membina ratusan sayap dalam tempoh empat tahun akan datang dan BAR Technologies juga sedang menyelidik binaan baharu dengan bentuk badan kapal hidrodinamik yang ditambah baik.

“Jika perkapalan antarabangsa ingin mencapai cita-citanya untuk mengurangkan pengeluaran CO2, maka inovasi mesti diketengahkan. Angin ialah bahan api hampir tanpa kos marginal, dan peluang untuk mengurangkan pengeluaran, di samping peningkatan kecekapan yang ketara dalam kos operasi kapal, adalah besar. Hari ini merupakan kemuncak penyelidikan perintis selama bertahun-tahun, yang kami telah melabur dalam teknologi layar angin unik kami dan mencari rakan kongsi pengindustrian mahir dalam Yara Marine Technologies, untuk memberikan pemilik dan operator kapal peluang untuk merealisasikan kecekapan ini,” kata John Cooper, Ketua Pegawai Eksekutif, BAR Technologies.

Lebih lanjut mengenai Projek WindWing

· Projek WindWing adalah sebahagian daripada projek yang telah menerima pembiayaan daripada program penyelidikan dan inovasi Horizon 2020 Kesatuan Eropah di bawah perjanjian geran No 955286.
· Dengan memanfaatkan kuasa angin, WindWings boleh membantu pemilik kapal memenuhi peraturan CII baharu. Memandangkan kuasa angin bukan sahaja pengeluaran sifar tetapi juga tidak menghabiskan dan amat sangat dapat diramalkan, ia menawarkan peningkatan kecekapan yang ketara dalam kos operasi kapal.
· Pada purata laluan global, WindWings boleh menjimatkan 1.5 tan bahan api setiap WindWing setiap hari - dengan kemungkinan menjimatkan lebih banyak pada laluan rentas laut. Ini boleh mentafsirkan bahawa pemilik kapal akan menjimatkan minyak bahan api berat (HFO) pada c$800 setiap tan, yang akan menjadi lebih penting apabila menjimatkan bahan api masa depan yang tidak diragui akan berharga lebih tinggi.

Mengenai Cargill

Cargill membantu sistem makanan dunia berfungsi untuk anda. Kami menghubungkan petani dengan pasaran, pelanggan dengan ramuan dan keluarga dengan keperluan harian—daripada makanan yang mereka makan kepada lantai yang mereka pijak. 160,000 ahli pasukan kami di seluruh dunia membuat pembaharuan dengan tujuan, memberikan kuasa kepada rakan kongsi dan komuniti kami apabila kami berusaha untuk menyuburkan dunia dengan cara yang selamat, bertanggungjawab dan mampan.

Daripada suapan yang mengurangkan pengeluaran metana kepada bahan api boleh dibaharui berasaskan sisa, kemungkinannya adalah tidak terbatas. Tetapi nilai kami tetap sama. Kami mengutamakan manusia. Kami mencapai lebih tinggi. Kami melakukan perkara yang betul. Inilah cara kami memenuhi keperluan orang yang kami panggil jiran dan planet yang kami panggil sebagai rumah selama 158 tahun—dan inilah cara yang kami akan melakukan untuk generasi yang akan datang. Untuk maklumat lebih lanjut, layari Cargill.com danPusat Berita kami.

Mengenai BAR Technologies

Dengan warisan yang mengagumkan, yang pada asalnya dilanjutkan daripada bekas Pasukan Amerika’s Cup, British, BAR Tech menyediakan pelbagai jenis perkhidmatan perundingan reka bentuk dan kejuruteraan dengan tumpuan pada 4 sektor utama; Bot Kerja dan Kapal Komersial, Perkapalan, Projek Khas dan Marin Riadah dan Perahu Layar.

BAR Technologies menawarkan pasukan padu arkitek tentera laut dan pakar pengoptimuman terkemuka dunia; dinamik bendalir; jurutera mekanikal, struktur dan komposit; strategi kawalan dan pakar sistem; mereka menawarkan jurutera data dan simulasi dengan akses kepada pengetahuan komersil terkini, menggunakan alat reka bentuk dalaman yang ditempah.

Untuk butiran lebih lanjut, sila layari: https://www.bartechnologies.uk/

Mengenai Yara Marine Technologies

Yara Marine (YMT) menyediakan teknologi untuk membolehkan industri maritim yang lebih menguntungkan. Sejak 2010, YMT telah berada di barisan hadapan dalam pengurangan pengeluaran maritim, bekerjasama rapat dengan pemilik kapal, limbungan dan arkitek tentera laut sebagai rakan kongsi dalam usaha kami untuk memacu perubahan ke arah perkapalan yang mampan. Pada hari ini, Yara Marine menawarkan portfolio teknologi hijau, seperti penggahar SOx, sistem pengoptimuman bahan api – Analitis FuelOpt dan Armada, penyelesaian kuasa pantai siap guna, dan sistem pendorongan bantuan angin yang maju, WindWings. Ibu pejabat Yara Marine terletak di Oslo, Norway, dengan pejabat terletak di Sweden, Poland dan China.

Untuk mengetahui lebih lanjut, sila layari www.yaramarine.com atau ikuti YMT di LinkedIn.

Mengenai Mitsubishi Corporation

Ibu Pejabat: 3-1, Marunouchi 2-Chome, Chiyoda-ku, Tokyo, 100-8086, Jepun
Wakil: Katsuya Nakanishi, Wakil Pengarah, Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif
Tarikh Ditubuhkan: 1 Julai 1954 (Tarikh Didaftarkan 1 April 1950)
Operasi Utama: MC melibatkan diri dalam pelbagai jenis perniagaan yang merangkumi berbilang industri dan diselia oleh DX Group Industrinya, Kumpulan Perniagaan Tenaga Generasi Akan Datang dan 10 Kumpulan Perniagaan: Gas Asli, Bahan Perindustrian, Penyelesaian Bahan Kimia, Sumber Mineral, Infrastruktur Perindustrian, Automotif & Mobiliti, Industri Makanan, Industri Pengguna, Penyelesaian Tenaga dan Pembangunan Bandar.

Teks bahasa sumber asal pengumuman ini adalah versi rasmi yang sahih. Terjemahan yang disediakan hanya sebagai penyesuaian sahaja, dan hendaklah di silang-rujuk dengan teks bahasa sumber, yang satu-satunya versi teks dengan kesan undang-undang.

Galeri Multimedia/Foto Sedia Ada:
https://www.businesswire.com/news/home/53531038/en
 
Maklumat Hubungan
Nicole Marlor, media@cargill.com
 
Sumber: Cargill

No comments:

Post a Comment