Tuesday, January 16, 2024

ARAMCO DIGITAL DAN INTEL BERGABUNG TENAGA UNTUK MENUBUHKAN PUSAT PEMBANGUNAN RAN TERBUKA PERTAMA DI ARAB SAUDI

 DHAHRAN, Arab Saudi, 16 Jan (Bernama-BUSINESS WIRE) -- Aramco Digital dan Intel mengumumkan rancangan mereka untuk menubuhkan Pusat Pembangunan RAN (Rangkaian Akses Radio) Terbuka sulung di Arab Saudi. Kemudahan ini dijangka untuk mendorong inovasi, memupuk kemajuan teknologi dan menyumbang kepada landskap transformasi digital di negara itu.


Kerjasama ini bermatlamat untuk mempercepat pembangunan dan penggunaan teknologi RAN Terbuka, membantu membolehkan Arab Saudi membina infrastruktur telekomunikasi yang kukuh, tangkas dan bertumpukan pemecutan proses pendigitalan merentas industri. Kerjasama ini bermatlamat untuk menyelaraskan Visi 2030 Arab Saudi yang berfokus pada kemajuan teknologi dan pempelbagaian ekonomi.

RAN Terbuka, iaitu sebuah paradigma yang sedang membangun dalam seni bina rangkaian wayarles, akan membawa lebih banyak fleksibiliti, sifat saling kendali dan inovasi. Aramco Digital memiliki pemahaman mendalam tentang keperluan pembangunan dan impian negara itu, serta peluang untuk penggunaan teknologi RAN Terbuka, bersama dengan sudut pandangan unik tentang landskap ekonomi Arab Saudi. Intel pula, sebagai peneraju dalam teknologi pengkomputeran dan komunikasi, membawa kepakarannya dalam teknologi RAN Terbuka ke dalam kerjasama ini.

Sorotan kerjasama ini:

1. **Hab Inovasi:** Pusat Pembangunan RAN Terbuka bermatlamat untuk berfungsi sebagai hab inovasi, memupuk kerjasama antara para jurutera Aramco Digital dan Intel, penyelidik dan pakar dalam industri.

2. **Pembangunan Bakat Tempatan:** Pusat ini bermatlamat untuk menyumbang kepada pembangunan bakat tempatan dengan menyediakan latihan dan pengalaman amali dalam bidang RAN Terbuka dan teknologi pengkomputeran tepi yang sedang membangun dengan pesat.

3. **Impak Ekonomi:** Kerjasama ini bermatlamat untuk menyumbang kepada ekonomi tempatan melalui inisiatif terdorong teknologi, yang menyelaraskan objektif Visi 2030 yang lebih luas.

4. **Kerjasama Skala Global:** Kerjasama RAN Terbuka antara Aramco Digital dan Intel dijangka untuk dilanjutkan merentas sempadan, yang menghubungkan Arab Saudi dengan landskap global pembangunan dan penggunaan RAN Terbuka dan Pengkomputeran tepi.

CEO Aramco Digital, Tareq Amin berkata: "Kerjasama ini merupakan bukti komitmen kami untuk membantu mendorong inovasi di Arab Saudi. Pusat Pembangunan RAN Terbuka dijangka menjadi pemangkin evolusi digital, yang menyediakan platform untuk kerjasama, pembangunan kemahiran dan penciptaan ekosistem teknologi yang bersemangat. Teras kerjasama ini ialah penciptaan himpunan keupayaan tempatan yang bersemangat untuk teknologi 5G canggih dan 6G pada masa depan."

"Kami amat berbesar hati untuk bekerjasama atas RAN Terbuka dengan Aramco Digital dan untuk menggabungkan kepakaran teknologi Intel dalam bidang rangkaian dan pengkomputeran tepi dan perisian dengan cerapan tempatan dan penerajuan industri Aramco Digital. Bersama-sama, kami ingin mempercepat penggunaan penyelesaian RAN Terbuka natif tepi di Arab Saudi dan di lebih banyak tempat," kata [Sachin Katti, naib presiden kanan Intel dan pengurus am Kumpulan Rangkaian dan Tepi].

Pusat Pembangunan RAN Terbuka dirancang untuk mula beroperasi pada tahun 2024, yang menandakan pencapaian penting dalam perjalanan Arab Saudi ke arah masa depan terdorong teknologi.

Perihal Aramco Digital:

Aramco Digital ialah subsidiari digital dan teknologi Aramco, sebuah syarikat tenaga dan kimia yang tersepadu di seluruh dunia. Aramco Digital bermatlamat untuk membantu mendorong transformasi digital dan inovasi teknologi merentas pelbagai sektor.

Perihal Intel:

Intel (NASDAQ: INTC) ialah peneraju dunia dalam bidang inovasi pengkomputeran. Syarikat ini mereka bentuk dan membina teknologi yang penting yang berfungsi sebagai asas untuk peranti pengkomputeran dunia.

*Sumber: AETOSWire

Galeri Multimedia/Foto Sedia Ada:
https://www.businesswire.com/news/home/53882082/en
 
Teks bahasa sumber asal pengumuman ini adalah versi rasmi yang sahih. Terjemahan yang disediakan hanya sebagai penyesuaian sahaja, dan hendaklah di silang-rujuk dengan teks bahasa sumber, yang satu-satunya versi teks dengan kesan undang-undang.
 
Perhubungan
Hosam M. Al-Gharib
media.inquires@aramcodigital.com
 
Sumber: Aramco Digital

--BERNAMA

No comments:

Post a Comment