Saturday, September 26, 2020

KENYATAAN MENGENAI ULANG TAHUN PERTAMA PEMACU KEUSAHAWANAN WANITA


 


NEW YORK, 25 Sept (Bernama-BUSINESS WIRE) -- Lihat pernyataan di bawah dari kepemimpinan Pemacu Keusahawanan Wanita mengenai ulang tahun pertama inisiatif pemecah tanah.


Siaran media ini mempunyai ciri-ciri multimedia. Lihat siaran penuh di sini:
https://www.businesswire.com/news/home/20200924005283/en/

Setahun yang lalu, kami berkomitmen untuk mendidik dan memperkasakan sepuluh juta usahawan wanita dalam jangka masa sepuluh tahun melalui Pemacu Keusahawanan Wanita (WEA). Kami mula meletakkan landasan untuk melaksanakan transformasi sistemik bagi memecahkan halangan-halangan yang membuatkan wanita tidak mencapai kebebasan kewangan serta menyumbang kepada masa depan yang lebih cerah untuk diri sendiri dan masyarakat mereka.
 
Kini, dalam realiti yang tidak pernah terjadi, wanita berada di persimpangan sejarah. Mereka dirugikan secara tidak proporsional disebabkan kehancuran ekonomi oleh pandemik COVID-19 namun demikian pada masa yang sama mereka memegang kunci pemulihan. Wanita merangkumi 39% daripada tenaga kerja global tetapi menyumbang 54% daripada kehilangan pekerjaan secara keseluruhan akibat pandemik, dan mereka lebih cenderung untuk bekerja di sektor yang rentan seperti pembuatan, pendidikan, pelancongan, hospitaliti dan perkhidmatan makanan, borong dan runcit. Perusahaan-perusahaan wanita sangat terdedah kepada kejutan ekonomi. Tetapi dalam senario di mana kita mengambil tindakan sekarang untuk memerangi trend ini, penyertaan ekonomi wanita dapat menambahkan $13 trilion untuk KDNK global menjelang 2030.¹ Adalah demi kepentingan terbaik setiap negara untuk menempatkan wanita di pusat pembangunan ekonomi pasca pandemik dan usaha membangun semula.
 
Itulah sebabnya usahawan wanita harus menjadi arkitek ekonomi global baru - ekonomi yang lestari, berdaya tahan, dan adil saksama untuk semua. Adalah menjadi tanggungjawab bersama kita untuk mewujudkan persekitaran yang membolehkan perniagaan yang dipimpin oleh wanita bertindak sebagai agen transformasi:

• Kerangka Dasar: Kami menyeru Negara anggota PBB untuk mengembangkan kerangka dasar nasional dengan tujuan konkrit dan sasaran nasional berdasarkan data untuk meningkatkan jumlah dan memperkuat kemampuan perniagaan milik wanita. Kami memuji negara-negara yang telah memperkenalkan tindak balas COVID-19 untuk membiayai dan menawarkan perkhidmatan kepada usahawan wanita,² tetapi malangnya perniagaan wanita tidak dirangkumi dalam kebanyakan rancangan nasional dan langkah-langkah untuk mendukung PKS.
• Akses kepada Kewangan: Sektor swasta dan sektor awam mesti bekerjasama untuk meningkatkan pelaburan dalam perniagaan wanita bagi menangani apa jua wabak dan seterusnya. Ini termasuk pengembangan penyelesaian kewangan yang inovatif melalui pembiayaan ekuiti dan hutang serta memperkenalkan insentif cukai untuk menyokong sektor yang paling teruk dilanda COVID-19.
• Perolehan: Kerajaan dan syarikat-syarikat tidak kira ukuran dapat menghasilkan perubahan ekonomi yang luar biasa menerusi pembelian daripada perniagaan milik wanita. Melancarkan peningkatan perwakilan perniagaan yang dipimpin oleh wanita dalam rantaian bekalan dengan mencari secara proaktif perniagaan milik wanita, menetapkan dan memantau sasaran dan, menyokong usahawan wanita untuk mengakses peluang perolehan baru.
• Pendidikan Digital: Pengusaha wanita memerlukan akses kepada maklumat, kemahiran digital, dan latihan agar mereka dapat menjadi pemimpin dan pencipta dalam dunia dalam talian. Sudah tiba masanya untuk menutup jurang digital dan memastikan wanita tetap terhubung dengan sumber pendidikan yang mudah dicapai dan fleksibel.
• Perlindungan Sosial: Wanita dan gadis merangkumi 75% penjagaan dan pekerjaan rumah tangga yang tidak dibayar di seluruh dunia, dan ini hanya meningkat semasa wabak. Perlindungan sosial seperti cuti ibu bapa, penjagaan anak yang dibiayai kerajaan, insurans kesihatan dan pampasan pengangguran mesti diperkuat untuk merangkumi wanita dalam pekerjaan formal dan tidak formal, termasuk mereka yang bekerja sendiri. Ini akan menstabilkan seluruh komuniti, memberi lebih banyak wanita pilihan untuk mempertimbangkan jalan keusahawanan.
• Advokasi Merentas Sektor: Kita semua memainkan peranan penting dalam menyokong keusahawanan wanita. Sektor awam, sektor swasta, organisasi masyarakat sivil, persatuan perniagaan, sekolah dan universiti harus bekerjasama untuk membina ekosistem yang membolehkan usahawan wanita berkembang maju.³

http://mrem.bernama.com/mrembm/viewsm.php?idm=13792

No comments:

Post a Comment