Thursday, September 24, 2020

SUARA TEGAS MENINGKATKAN UNJURAN PENGAMBILAN UNTUK SISWAZAH MBA PADA 2021

Titik data kepada perekrut memastikan jumlah pekerja stabil pada tahun 2020 apabila majikan menunjukkan langkah berhati-hati dalam mengekalkan bakat sepanjang kemerosotan


RESTON, Va., 23 Sept (Bernama-GLOBE NEWSWIRE) -- 
The Graduate Management Admission Council™ (GMAC™), sebuah persatuan global bagi sekolah perniagaan siswazah terkemuka, dalam perkongsian bersama MBA Career Services & Employer Alliance (MBA CSEA), European Foundation for Management Development (EFMD) dan Lebih Tinggi telah mengeluarkan 2020 Corporate Recruiters Survey. Ketika laporan tahun ini hampir selesai pada bulan Mac, COVID-19 muncul. Oleh kerana gangguan yang disebabkan oleh pandemik global, GMAC telah memulakan pengumpulan data tambahan untuk mengembangkan hasil dan menyediakan pandangan yang lebih relevan tentang kesan ekonomi akibat COVID-19 di seluruh bahagian pengambilan dan gaji. Selain itu, perspektif mendalam telah diperoleh tentang kemahiran yang dicari oleh majikan ketika organisasi terus bergelut dengan kemerosotan ekonomi.

Dalam laporan tahun ini, majikan menyatakan bahawa mereka optimis terhadap masa depan yang patut diberi perhatian walaupun ketidaktentuan dan penarikan ekonomi yang mencengkam ekonomi global sejak Mac. Sebelum COVID-19, 92 peratus daripada firma menyatakan niat untuk menggaji siswazah MBA pada tahun 2020, satu angka yang menurun menjadi 77 peratus semasa pensampelan COVID-19 dilakukan. Walau bagaimanapun, apabila ditanya tentang rancangan pengambilan untuk tahun 2021, hampir 90 peratus majikan berkata mereka merancang untuk menggaji siswazah MBA, tahap yang serupa dengan kadar yang dilihat dalam pensampelan pra-COVID.  

‘Apabila memikirkan tentang kemahiran dan pengalaman yang diperlukan untuk membantu organisasi dan industri membangun semula selepas peristiwa seperti COVID-19, wajar melihat bahawa majikan menyatakan keinginan untuk menggaji lebih ramai siswazah MBA dan perniagaan,” kata Sangeet Chowfla, presiden dan ketua pegawai eksekutif di GMAC.  “Dunia berubah dengan pesat sebelum pandemik lagi dan sementara COVID-19 telah membawa bersamanya cabaran-cabaran yang tidak pernah kita tangani sebelum ini di seluruh sektor, bilik darjah b-school telah lama menyediakan pelajar MBA persekitaran yang dinamik dan seringkali tidak pasti. Majikan meletakkan premium pada bakat dan perspektif tersebut.”

Permintaan Kemahiran: Kestabilan dalam Waktu Terganggu
Ketika pandemik terus menggegar ekonomi global, mengganggu rantai bekalan dan membentuk masa hadapan kerja, perekrut korporat yakin dalam kemahiran dan keupayaan bakat pengurusan siswazah kekal kukuh.

Sebelum COVID-19, 90 peratus daripada responden menyatakan mereka sangat yakin atau yakin tentang keupayaan sekolah perniagaan untuk menyediakan pelajar agar berjaya dalam organisasi mereka. Angka tersebut kekal pada 87 peratus dalam tinjauan yang dilakukan pada musim panas ini, mempamerkan tarikan kepada pemegang ijazah MBA dan keupayaan mereka untuk mempamerkan prestasi tinggi semasa peralihan dan perubahan.

“Bakat dalam organisasi penting bagi pertumbuhan dan keupayaan firma untuk berinovasi, sebuah realiti dalam mana-mana persekitaran,” kata Jay Nibbe, ahli lembaga GMAC dan naib ketua global untuk pasaran di EY. “Kemahiran yang diketengahkan dalam laporan ini mewakili perbezaan persaingan apabila melibatkan keupayaan syarikat untuk bersaing dan mencipta nilai dalam pasaran, dan ia menjadi lebih penting semasa pergolakan dan perubahan yang kerap.”

Perekrut menyatakan pemikiran strategik, kemahiran komunikasi, dan versatiliti sebagai kemahiran yang paling mereka yakin apabila melibatkan keupayaan sekolah perniagaan untuk menyediakan siswazah untuk berjaya di tempat kerja. Kemahiran ini dilihat dengan ketara di seluruh laporan.

Salah satu perkara yang lebih penting ketika memeriksa permintaan kemahiran adalah keupayaan untuk mengatasi cabaran gangguan teknologi, yang dikenal pasti oleh lebih dari dua pertiga majikan yang bertindak balas sebagai menjadi lebih penting akibat daripada COVID-19, diikuti oleh kemahiran komunikasi yang kuat.

"Penyelidikan GMAC menunjukkan bahawa walaupun pandemik menghidupkan semula ekonomi global dan pasaran pekerjaan, keyakinan perekrut korporat dalam kemahiran dan keupayaan bakat pengurusan siswazah masih kukuh," kata Rahul Choudaha, pengarah Wawasan Industri di GMAC. "Ini sejajar dengan unjuran pengambilan MBA yang kukuh pada tahun 2021 ketika organisasi merancang pemulihan mereka dalam dunia pasca-COVID yang menuntut kemahiran meta yang bersepadu dengan bakat pengurusan seperti fleksibiliti dan pemikiran strategik."

http://mrem.bernama.com/mrembm/viewsm.php?idm=13774

No comments:

Post a Comment