Friday, December 4, 2020

Ketika Black Friday Kembali, Adakah Anda Akan Berbelanja Untuk Menyembuhkan Kemurungan Bercuti? Memikirkan Tentang Emosi Anda Ketika Malaikat Pelindung Mungkin Menyekat Anda Daripada Membuat Pembelian Mengikut Gerak Hati Jahat.

 Kajian baharu melihat kepada bagaimana cara kita menjadikan lebih beradab dalam emosi kita dapat mempengaruhi tingkah laku pembelian kita

HONG KONG, 2 Dis (Bernama-BUSINESS WIRE) -- 
Setiap kali kita  merasa sedih, kebanyakan daripada kita suka menggunakan terapi pembelian. Dengan cara yang telah dilalui pada tahun ini, adalah tidak hairan untuk kita melihat perbelanjaan  yang dilakukan mengikut gerak hati ketika percutian membeli-belah seperti Black Friday dan Cyber ​​Monday semakin hampir - terasa baik untuk memanjakan diri sendiri.

Walaupun ia mudah untuk memahami bagaimana perasaan sedih dapat memberi inspirasi kepada kita untuk membuka dompet kita, satu kajian baharu yang dilakukan bersama oleh Dr. Rocky Chen dari Hong Kong Baptist University School of Business menunjukkan bagaimana kita memproses emosi seperti kesedihan - khususnya tindakan memikirkan ia seperti seseorang (antropomorfik), sama seperti cara Disney dengan jelas mempersonafikasikan Kegembiraan, Kesedihan, Kemarahan, Ketakutan dan Rasa Meluat di dalam blokbuster 
Inside Out - mempengaruhi kita sebagai pengguna.

Idea bagi emosi antropomorfk itu sesuai dengan cara bagaimana pemasar menarik minat kita dengan lebih banyak produk dan perkhidmatan yang lebih berperikemanusiaan. Dengan nada suara dan imej yang mereka hasilkan, jenama sentiasa dipasarkan dengan mengambil kira emosi dan keperibadian. Pemasar ingin membuka kunci itu apabila ia adalah yang terbaik untuk menjualnya kepada kita – sama ada ketika kita sedang bergembira, sedih atau sesuatu di antaranya?
 
Berikut adalah bagaimana pemikiran antropomorfik mempunyai kesan hiliran pada cara kita menggunakannya:

  • Apabila anda antropomorfisasikan kesedihan, anda mengalaminya dengan kurang intensif - Memikirkan mengenai kesedihan sebagai seseorang dapat membantu anda merasa lebih terlepas daripadanya - ini boleh menjadikan antropomorfik sebagai satu strategi yang dapat digunakan untuk mengurangkan kesedihan.
  • Mengurangkan intensiti kesedihan secara antropomorfik sebelum membeli-belah dapat membantu anda meningkatkan kawalan diri - Antropomorfik memproses kesedihan sebelum berbelanja bermaksud anda mempunyai peluang yang lebih baik untuk memilih pembelian yang lebih praktikal daripada sesuatu yang berlebihan. Anda mungkin akan berkata, “Lupakan kek keju itu, saya akan makan salad” kerana kajian telah menunjukkan bahawa mereka yang berfikir secara antropomorfik tentang perasaan buruk mereka lebih cenderung memilih makanan yang lebih sihat berbanding dengan makanan yang lebih menurut hati.
  • Pemikiran antropomorfik tidak hanya memberi impak kepada kesedihan, ia boleh juga mencairkan kebahagiaan - Kita juga dapat merasa lebih terlepas daripada kebahagiaan ketika pemikiran antropomorfik itu dianggap sebagai satu watak bebas. Pengguna mungkin ingin mempertimbangkan kebahagiaan antropomorfik jika mereka terdedah buat seketika. Kebahagiaan juga dapat meluap dan menyebabkan keputusan terburu-buru, jadi ada orang yang mungkin ingin mundur selangkah dan kembali bersikap tenang. Pemasar juga dapat mempertimbangkan cara bagaimana emosi yang berkaitan dengan produk dan perjalanan pelanggan mereka dapat diantropomorfikkan.
 
Ketika anda melihat tawaran hebat yang sudah pasti akan muncul pada musim percutian ini, mungkin anda perlu mempertimbangkan keadaan emosi anda secara antropomorfik sebelum anda mengklik “Pesan Sekarang” dan daftar keluar. Dengan melakukannya mungkin dapat membantu anda menjadi seorang pembeli yang lebih berhati-hati yang hanya membeli apa yang anda perlukan sahaja dalam jangka masa panjang dan bukannya sesuatu yang anda rasa tertarik ketika merasa murung.

http://mrem.bernama.com/mrembm/viewsm.php?idm=14056

No comments:

Post a Comment