Tuesday, December 22, 2020

PERINTIS LOGISTIK ASIA TENGGARA ZEEK MENGUMPULKAN PEMBIAYAAN AS$10 JUTA WALAUPUN MENGHADAPI KESUSAHAN PASARAN


 

Transformasi bagi Penyampaian Ekosistem sedang Dijalankan


HONG KONG, 21 Dis (Bernama-BUSINESS WIRE) -- Zeek, syarikat permulaan teknologi logistik yang bertumpukan di Asia Tenggara, hari ini mengumumkan bahawa ia telah memperoleh kira-kira AS$10 juta dalam pembiayaan Siri Pra-A dari pelabur strategik dan dana pelaburan serantau. Pembiayaan baharu itu akan digunakan oleh Zeek untuk pengembangan seterusnya di pasaran Asia Tenggara, peningkatan dan penyempurnaan bagi teknologi pengurusan logistik dan aplikasi analisis data. Pusingan terbaharu bagi pembiayaan itu membawa jumlah pendanaan Zeek yang dikumpulkan kepada kira-kira AS$15 juta sehingga kini dari pelabur yang termasuk: SF Holding (SZSE: 002352), Kumpulan Chinachem, keluarga Kumpulan KHO Filipina, Dr. Lee Ka Kit, Pengerusi dan Pengarah Urusan bagi Henderson Land (SEHK: 0012) dalam pelaburan persendirian, Perbadanan Dana Teroka Inovasi dan Teknologi bagi Kerajaan SAR Hong Kong, HKSTP Ventures, Elite Time Limited, Radiant Tech Venture Fund LP, Caelus Asset Management, SQ Capital Ventures dll. SQ Capital Partners bertindak sebagai penasihat kewangan kepada Zeek untuk pusingan pembiayaan ini.

Siaran media ini mempunyai ciri-ciri multimedia. Lihat siaran lengkap di sini:
https://www.businesswire.com/news/home/20201217006219/en/
 
KK Chiu, Pengasas Bersama & Ketua Pegawai Eksekutif bagi Zeek berkata, “Pandemik itu telah membawa perubahan drastik di dalam tingkah laku pengguna. Banyak peniaga konvensional ingin mempercepatkan transformasi digital untuk mengatasi perubahan tersebut. Pada tiga suku pertama tahun 2020, Zeek telah menangani lebih tiga juta pesanan penghantaran, dengan kadar pertumbuhan sebanyak 100% tahun-ke-tahun. Sumber tenaga manusia telah meningkat sebanyak 50% untuk menangani pesanan yang melonjak. Adalah dianggarkan bahawa menjelang tahun 2023, saiz pasaran bagi sektor Makanan & Minuman dan barangan isirumah akan mencapai 2.6 bilion, dengan kadar pertumbuhan tahunan tidak kurang dari 10% dan pendapatan kasar meningkat kepada AS$100 bilion. Pusingan pembiayaan ini akan membantu peluasan kami bagi aplikasi logistik pintar kepada lebih banyak industri dan menjanakan pengembangan kami di Asia Tenggara di mana penerobosan Internet dan pengguna muda sangat besar dan pertumbuhan pesat bagi penggunaan dalam talian sedang berjalan.”

Memanfaatkan data besar dan teknologi untuk memberi nafas baharu kepada industri logistik

Ditubuhkan oleh Kin Shun Information Technology Limited pada tahun 2017, Zeek telah memberi tumpuan kepada penyediaan teknologi logistik pintar yang dipacu oleh data kepada pedagang Asia Tenggara dengan penyelesaian yang merangkumi pengurusan pesanan dalam talian, pengurusan kapasiti penghantaran, analisis data besar dan peningkatan operasi O2O untuk pelbagai industri: “Penghantaran Makanan & Minuman Zeek” untuk penghantaran makanan segera, “ZeekDash” untuk penghantaran O2O Titik-ke-Titik, dan “Zeek2Door” untuk penghantaran Bungkusan e-Dagang. Pelanggan Zeek terdiri daripada jenama Makanan & Minuman lima teratas di dunia dan rantaian makanan segera, pasar raya dan gedung serbaneka terkemuka, rangkaian kedai serbaneka, platform dalam talian, dll. Ditubuhkan di Hong Kong, Zeek telah dengan cepat mengembangkan kehadiran perniagaan mereka di Singapura, Thailand, Vietnam dan Malaysia dan merancang untuk membuka perniagaan di Taiwan, Filipina dan Indonesia pada tahun 2021.

http://mrem.bernama.com/mrembm/viewsm.php?idm=14121

No comments:

Post a Comment