Wednesday, March 11, 2020

ACI MENDEDAHKAN LAPANGAN TERBANG TERBAIK DUNIA BAGI PENGALAMAN PELANGGAN

MONTREAL, 10 Mac (Bernama-BUSINESS WIRE) -- Majlis Lapangan Terbang Antarabangsa (ACI) Dunia hari ini mendedahkan pemenang bagi Anugerah Kualiti Perkhidmatan Lapangan Terbang mereka yang terkenal di dunia.

Anugerah itu mengiktiraf lapangan terbang di seluruh dunia yang menyampaikan pengalaman pelanggan terbaik pada pendapat penumpang mereka sendiri.

Pada tahun ini, sebanyak 140 anugerah telah dimenangi oleh 84 lapangan terbang individu. Senarai lengkap bagi pemenang boleh didapati di sini.

Pemenang yang konsisten Lapangan Terbang Antarabangsa Indianapolis, Lapangan Terbang Antarabangsa Beijing Capital, Lapangan Terbang Changi Singapura, dan Toronto Pearson, Aeroporto di Roma-Fiumicino, Lapangan Terbang Antarabangsa Chhatrapati Shivaji di Mumbai, Lapangan Terbang Antarabangsa Indira Gandhi di Delhi, Lapangan Terbang Antarabangsa Shanghai Pudong dan Lapangan Terbang Antarabangsa Sheremetyevo telah disertai pada tahun ini oleh penerima kali pertama dari semua rantau.

Penerima kali pertama termasuk Lapangan Terbang Antarabangsa Kotoka (Accra, Ghana), Lapangan Terbang Mangalore (Mangalore, India), Lapangan Terbang Supadio (Pontianak, Indonesia), Lapangan Terbang Ålesund (Alesund, Norway), Aeropuerto de Hierro (Valverde, Sepanyol), Aeropuerto de Melilla (Melilla, Sepanyol), Aeropuerto de San Sebastián (San Sebastián, Sepanyol), Lapangan Terbang Bodo (Bodo, Norway), Lapangan Terbang Antarabangsa Izmir Adnan Menderes (İzmir, Turki), Lapangan Terbang Copenhagen (Copenhagen, Denmark), Aeropuertos Ecologicos de Galapagos S.A. Ecogal (Galapagos, Ecuador), Lapangan Terbang Antarabangsa Capital Region (Lansing, Amerika Syarikat), Lapangan Terbang Stockholm-Bromma (Stockholm, Sweden), dan Lapangan Terbang Antarabangsa St John’s (St. John's, Kanada).

“Anugerah Kualiti Perkhidmatan Lapangan Terbang itu mewakili pengiktirafan yang paling tinggi bagi pengendali lapangan terbang di seluruh dunia dan mengiktiraf kecemerlangan di dalam pengalaman pelanggan,” kata Ketua Pengarah ACI Dunia Angela Gittens.

“Anugerah tahun ini telah dimenangi oleh satu kumpulan yang pelbagai bagi lapangan terbang yang berjaya dari seluruh dunia yang menggambarkan komitmen seluruh industri untuk menyampaikan pengalaman pelanggan yang luar biasa.

“Menyampaikan suatu pengalaman pelanggan yang lebih baik adalah satu strategi perniagaan yang penting di dalam sebuah industri lapangan terbang yang semakin kompetitif. Program ASQ global ACI adalah satu-satunya yang tidak hanya mengiktiraf kecemerlangan tetapi juga memberikan lapangan terbang dengan pengukuran objektif dan penanda aras untuk membantu memacukan prestasi mereka.

“Kami gembira untuk mendapati bahawa lima lapangan terbang yang berjaya di dalam kategori ‘Lapangan terbang terbaik mengikut saiz dan wilayah (di bawah dua juta penumpang setahun di Eropah)’, adalah pemenang buat kali pertama bagi sebuah anugerah ASQ.”

Program Kualiti Perkhidmatan Lapangan Terbang itu adalah program pengukuran dan penanda aras pengalaman pelanggan lapangan terbang utama di dunia. Pada tahun 2019, lebih separuh daripada 8.8 bilion pelancong di dunia melepasi sebuah lapangan terbang ASQ.

Lapangan terbang yang menang itu akan berkumpul bersama pada Majlis Anugerah ASQ yang akan diadakan semasa Sidang Kemuncak Global Pengalaman Pelanggan ACI yang ketiga, yang berlangsung di Kraków, Poland pada September.

Lihat versi sumber di businesswire.com:
https://www.businesswire.com/news/home/52180234/en

Hubungi

Bojana Jeremic
Pengurus, Perhubungan Luar
E-mel: mediarelations@aci.aero

Sumber : Majlis Lapangan Terbang Antarabangsa

Teks bahasa sumber asal pengumuman ini adalah versi rasmi yang sahih. Terjemahan yang disediakan hanya sebagai penyesuaian sahaja, dan hendaklah di silang-rujuk dengan teks bahasa sumber, yang satu-satunya versi teks dengan kesan undang-undang.

--BERNAMA

No comments:

Post a Comment