Wednesday, March 25, 2020

AJC Mencadangkan Petunjuk Penting Untuk Memperkasakan Perniagaan Tani ASEAN: Bagaimana Untuk Meningkatkan Penyertaan Di Dalam Rantaian Nilai Perniagaan Tani Global

TOKYO, 24 Mac (Bernama-BUSINESS WIRE) — Adakah daya saing bagi perniagaan tani benar-benar meningkat di ASEAN? Jawapannya adalah ya menurut Pusat ASEAN-Jepun. Pusat itu memberikan satu penyelesaian kepada persoalan ini dengan meningkatkan penyertaan di dalam rantaian nilai global (GVC) bagi perniagaan tani di dalam laporan mereka, “Rantaian Nilai Global di ASEAN: Perniagaan Tani,” yang dikeluarkan hari ini (https://www.asean.or.jp/en/centre-wide-info/gvc_database_paper15/).
Siaran media ini mempunyai ciri-ciri multimedia. Lihat siaran lengkap di sini: https://www.businesswire.com/news/home/20200324005240/en/
Perniagaan tanimemainkan satu peranan penting di dalam pembangunan sosio-ekonomi bagi Persatuan Negara-negara Asia Tenggara (ASEAN), yang menyumbang 12% bagi KDNK di ASEAN secara purata pada tahun 2018. Perniagaan tani juga menyediakan peluang pekerjaan dan mata pencarian kepada 100 juta orang, atau satu perenam bagi jumlah penduduk, dan keluarga mereka di ASEAN.
Ia juga merupakan satu sumber utama bagi pendapatan perdagangan di kebanyakan negara ASEAN. Eksport nilai tambahan ASEAN di dalam perniagaan tani berjumlah $102 bilion pada tahun 2015. Bahagian input asing yang digunakan di dalam eksport perniagaan tani ASEAN, atau rantaian ke belakang kepada GVC, adalah 20% daripada jumlah eksport kasar bagi ASEAN pada tahun 2015. Bahagian bagi nilai tambahan asing adalah lebih tinggi untuk produk makanan berbanding dengan produk pertanian. China, Amerika Syarikat dan Jepun adalah tiga penyumbang asing terbesar kepada eksport perniagaan tani ASEAN. Jumlah bagi nilai tambahan ASEAN yang digabungkan di dalam eksport negara-negara lain, juga dirujuk sebagai penyertaan ke hadapan di dalam GVC telah meningkat sejak tahun 1990.


No comments:

Post a Comment