Thursday, February 15, 2024

ATRC UAE MELANCARKAN PLATFORM PENYELIDIKAN DAN PEMBANGUNAN TEKNOLOGI GLOBAL DI WGS 2024: MEMPERUNTUKKAN DANA SEBANYAK US$200 JUTA UNTUK MEMPERCEPATKAN INOVASI BAGI NEGARA-NEGARA MEMBANGUN

  • ATRC mengajak semua negara yang mencari penyelesaian Penyelidikan dan Pembangunan untuk mengatasi cabaran teknologi mereka
  • Dana sokongan bertujuan untuk menyerap kos sumber dan penyelidikan, memperkasakan negara-negara membangun dengan inovasi teknologi yang canggih
 
DUBAI, Emiriah Arab Bersatu, 14 Feb (Bernama-BUSINESS WIRE) -- Dalam pengumuman bersejarah pada Hari Pertama Sidang Kemuncak Kerajaan Sedunia (WGS) 2024, Majlis Penyelidikan Teknologi Canggih Abu Dhabi (ATRC) memperkenalkan inisiatif perintis yang bertujuan untuk memudahkan akses global kepada penyelesaian teknologi terkini. Platfom Penyelidikan dan Pembangunan Teknologi Global ATRC yang baru dilancarkan berfungsi sebagai saluran bagi negara-negara di seluruh dunia untuk mengakses kepakaran teknologi UAE dalam menangani cabaran unik mereka.

Sebagai pendorong utama di sebalik ekosistem penyelidikan dan pembangunan (R&D) maju Abu Dhabi dan UAE secara menyeluruh, inisiatif ini menekankan komitmen ATRC untuk memupuk pertumbuhan inklusif dan kemakmuran global. Dalam era transformasi teknologi yang pesat, platfom ini bertujuan untuk mengekang kesenjangan teknologi yang dialami oleh negara-negara di seluruh dunia dengan menawarkan penyelesaian yang disesuaikan dengan keperluan mendesak mereka.

Untuk memulakan permohonan melalui platfom ini, ATRC memperuntukkan dana sebanyak US$200 juta untuk mempercepatkan inovasi, terutamanya bagi negara-negara membangun dan sedang berkembang. Dengan berjanji untuk menyerap kos sumber dan penyelidikan, pembiayaan ini memudahkan pembangunan penyelesaian teknologi canggih, mendayakan negara-negara ini agar seiring dengan perkembangan terkini.

Platfom Penyelidikan dan Pembangunan Teknologi Global ATRC mengajak permohonan daripada kerajaan, organisasi dan pemegang kepentingan yang layak di seluruh dunia, dengan memberi keutamaan kepada kerjasama dan inklusiviti. Melalui proses penilaian yang ketat, inisiatif yang sejajar dengan misi platfom ini akan menerima sokongan dalam enam sektor keutamaan: Aeroangkasa dan Angkasa; Makanan dan Pertanian; Penjagaan Kesihatan; Keselamatan dan Keamanan; Kelestarian, Alam Sekitar, dan Tenaga; serta Pengangkutan.

Yang Berhormat Faisal Al Bannai, Setiausaha Agung ATRC, menekankan impak global yang mendalam daripada inisiatif ini, menyatakan: "Komitmen kami adalah untuk memperkasakan setiap negara dengan cara untuk berkembang dalam dunia yang dipacu teknologi ini. ATRC bersedia untuk bekerjasama dengan negara-negara di seluruh dunia, memanfaatkan kepakaran kami dalam teknologi untuk menangani cabaran mereka dan mendorong kemajuan bersama dalam era yang dipacu oleh AI."

Dalam tempoh hampir empat tahun, ATRC telah membangunkan ekosistem R&D yang kukuh, dengan seramai lebih daripada 850 penyelidik dari lebih daripada 70 buah negara. Ia telah membina satu ekosistem yang menyokong secara sistematik setiap peringkat penting perjalanan pembangunan teknologi. Entitinya, ASPIRE, mengumpulkan bakat global melalui cabaran besar dan pertandingan global serta mengenal pasti kesenjangan teknologi dengan pelanggan-pelanggannya. Institut Inovasi Teknologi (TII) tertumpu pada terapan penyelidikan dengan hasil yang disengajakan dan menempatkan penyelidik-penyelidik dan saintis-saintis, manakala VentureOne mengkomersialkan penyelesaian-penyelesaian tersebut, membawa produk dan perkhidmatan R&D dari makmal ke pasaran.

ATRC menawarkan spektrum kemampuan merangkumi kuantum dan AI, robot autonomi, dan kriptografi, serta bahan-bahan canggih, pendorong dan angkasa - memandu keperluan teknologi daripada idea kepada inovasi.

Daripada mengenal pasti titik cabaran teknologi entiti hingga membangunkan penyelesaian R&D khas, ATRC mengatur seluruh kitaran hidup kemajuan teknologi untuk syarikat-syarikat dan negara-negara yang memerlukan sokongan. Terletak persimpangan global, ia meluaskan jangkauannya ke entiti-entiti di seluruh dunia, memudahkan inovasi pada skala global sejati.

Al Bannai dijadualkan untuk menyampaikan sesi plenari di Sidang Kemuncak Kerajaan Sedunia, menekankan pandangannya tentang evolusi AI dan peluang-peluang yang muncul.

Dr. Ray O. Johnson, Ketua Pegawai Eksekutif bahagian terapan penyelidikan global ATRC, TII, menyatakan optimisme tentang potensi dana untuk memacu inovasi, dan berkata: "Melalui platfom ini, kami akan membantu mengenal pasti inovasi yang belum dimanfaatkan di seluruh dunia, melepaskan kuasa teknologi yang membawa pertumbuhan ekonomi."

ATRC menyeru negara-negara untuk bekerjasama dan menyumbang kepada landskap teknologi global. Untuk maklumat lanjut tentang Dana R&D Teknologi ATRC, pemohon boleh menghubungi Majlis melalui ASPIRE, di aspireuae.ae.

"Kami di sini untuk mengenal pasti kesenjangan teknologi dan memudahkan penyelesaian canggih yang mungkin diperlukan oleh negara-negara untuk meneroka masa depan yang kukuh," kata Stephane Timpano, Ketua Pegawai Eksekutif ASPIRE.

Dalam satu pendekatan yang serupa untuk menyokong penggunaan teknologi canggih secara meluas, tahun lalu, Institut Inovasi Teknologi (TII) adalah antara yang pertama melakukan penyumberan terbuka untuk model bahasa besarnya yang bertaraf dunia, Falcon 40B di bawah lesen Apache 2.0 - bebas royalti.

*Sumber: AETOSWire

Teks bahasa sumber asal pengumuman ini adalah versi rasmi yang sahih. Terjemahan yang disediakan hanya sebagai penyesuaian sahaja, dan hendaklah di silang-rujuk dengan teks bahasa sumber, yang satu-satunya versi teks dengan kesan undang-undang. 

http://mrem.bernama.com/mrembm/viewsm.php?idm=17906

No comments:

Post a Comment