Friday, February 23, 2024

BENGKEL ANTARABANGSA YANG KE-15 MENGENAI BAHAN TERMAJU DILANCARKAN DI RAS AL KHAIMAH

Yang Amat Mulia Saud bin Saqr menghadiri pembukaan #IWAMRasAlKhaimah yang ke-15 dan mengambil bahagian dalam perbincangan spontan yang menonjolkan komitmen Ras Al Khaimah terhadap kemajuan saintifik dan inovasi. #Science (Foto: AETOSWire)

 Peserta termasuk 200+ ahli sains, penyelidik dan profesor terkenal di seluruh dunia dalam sains bahan termaju


RAS AL KHAIMAH, Emiriah Arab Bersatu, 23 Feb (Bernama-BUSINESS WIRE) -- Pada hari ini, Bengkel Antarabangsa Bahan Termaju (IWAM) yang ke-15 anjuran Pusat Bahan Termaju Ras Al Khaimah (RAKCAM) dilancarkan di Pusat Peranginan Mövenpick di Pulau Al Marjan.

IWAM yang ke-15 menghimpunkan 200+ ahli sains, profesor, penyelidik dan pelajar terkemuka dari institusi pendidikan yang diiktiraf pada peringkat antarabangsa, serta lebih 100 peserta dari universiti yang berpangkalan di Emiriah Arab Bersatu (UAE) untuk membincangkan cara bahan termaju boleh membentuk masa depan. Acara tersebut sekali lagi diadakan di bawah naungan Yang Amat Mulia Sheikh Saud bin Saqr Al Qasimi, Ahli Majlis Tertinggi Emiriah Arab Bersatu (UAE) dan Pemerintah Ras Al Khaimah, yang menyertai perbincangan spontan tentang kepentingan bahan termaju dalam menyelesaikan cabaran terbesar dunia.

Bahan termaju ditemui dalam telefon mudah alih, elektronik, sistem tenaga dan ini termasuk logam, seramik dan polimer, yang sama ada baharu atau dipertingkat melebihi keadaan asal. Inovasi dalam bahan termaju ini berpotensi merevolusikan banyak industri, termasuk aeroangkasa, pengangkutan, pembinaan dan penjagaan kesihatan, membolehkan sektor ini mengurangkan jejak karbon dan penggunaan tenaga masing-masing.

IWAM akan mengalu-alukan ahli sains bahan termaju yang terkenal dari institusi termasuk Universiti Cambridge, Universiti Oxford, Universiti New South Wales dan Institut Max Planck, serta pemenang Hadiah Nobel, dari Universiti Manchester.

Sebagai sebahagian daripada tugas IWAM untuk melibatkan golongan muda dalam bidang sains, lebih 500 pelajar dari sekolah dan universiti di Ras Al Khaimah telah mengambil bahagian dalam ‘Cabaran Inovasi dan Kelestarian’, menyeru mereka mencipta penyelesaian inovatif kepada cabaran global. Pemenang cabaran ini dan Hadiah Peringkat Antarabangsa Sheikh Saud berprestij tahunan untuk Sains Bahan (yang menawarkan ganjaran sebanyak AS$100,000) akan diumumkan lewat minggu ini.

Sir Anthony Cheetham, Pengerusi Pusat untuk Bahan Termaju Ras Al Khaimah, mengulas: “Yang Amat Mulia Sheikh Saud berdedikasi untuk memanfaatkan pendidikan dan sains sebagai pemacu inovasi yang menyumbang kepada kemajuan manusia - dan komited untuk memajukan bidang sains bahan. IWAM memainkan peranan penting dalam visi ini, memberikan inspirasi kepada golongan muda untuk menjadi sebahagian daripada proses membina masa depan mampan bagi Ras Al Khaimah dan seterusnya, serta membantu membentuk masa depan yang cerah untuk generasi akan datang.”

Maklumat lanjut tentang IWAM boleh didapati di sini.

*Sumber: AETOSWire

Galeri Multimedia/Foto Sedia Ada: 
https://www.businesswire.com/news/home/53897910/en
 
Teks bahasa sumber asal pengumuman ini adalah versi rasmi yang sahih. Terjemahan yang disediakan hanya sebagai penyesuaian sahaja, dan hendaklah di silang-rujuk dengan teks bahasa sumber, yang satu-satunya versi teks dengan kesan undang-undang.
 
Individu untuk Dihubungi
Steven McCombe
Media@rakmediaoffice.ae
 
Sumber: Pejabat Media Kerajaan Ras Al Khaimah

--BERNAMA

No comments:

Post a Comment