Friday, February 2, 2024

JAPAN PRIZE 2024: TIGA SAINTIS DARI AS DAN UK TERIMA ANUGERAH

Majlis anugerah akan berlangsung di Tokyo pada 16 April

TOKYO, 30 Jan (Bernama-BUSINESS WIRE) -- Japan Prize Foundation telah mengumumkan pemenang Jepun Prize 2024 pada pukul 1PM, 23 Januari 2024. Prof. Sir Brian J. Hoskins (UK) dan Prof. John Michael Wallace (AS) merupakan pemenang bersama Japan Prize dalam bidang Sumber, Tenaga, Alam Sekitar dan Infrastruktur Sosial, manakala Prof. Ronald M. Evans (AS) telah dinobatkan anugerah Japan Prize dalam bidang Sains Perubatan dan Sains Farmaseutikal.

Untuk Japan Prize pada tahun ini, Prof. Hoskins dan Prof. Wallace telah diiktiraf atas sumbangan unggul mereka kepada Pewujudan asas saintifik untuk memahami dan meramalkan kejadian cuaca ekstrem, Prof. Evans pula telah diiktiraf atas Penemuan keluarga reseptor hormon nuklear dan aplikasinya dalam pembangunan ubat beliau.

Untuk Japan Prize 2024, Yayasan tersebut telah mempelawa kira-kira 15,500 saintis dan jurutera terkemuka dari seluruh dunia untuk mencalonkan penyelidik yang bekerja dalam bidang anugerah tahun ini. Kami telah menerima sebanyak 130 pencalonan untuk bidang Sumber, Tenaga, Alam Sekitar dan Infrastruktur Sosial, dan 198 pencalonan untuk bidang Sains Perubatan dan Sains Farmaseutikal. Pemenang tahun ini dipilih daripada 328 orang calon tersebut.

Majlis anugerah itu akan berlangsung di Tokyo pada 16 April. 

No comments:

Post a Comment