Thursday, February 15, 2024

PERSEKUTUAN SUKAN SAUDI UNTUK SEMUA MENGALU-ALUKAN LEBIH 20,000 PESERTA UNTUK MARATHON RIYADH 2024





RIYADH, Saudi Arabia, 14 Feb (Bernama-BUSINESS WIRE
-- Lebih 20,000 peserta dari 125 negara, termasuk 60% warga Saudi, mengambil bahagian dalam Maraton Riyadh edisi ketiga pada 10 Februari - peningkatan lebih daripada 33%, dengan 15,000 pelari pada 2023.

Untuk kali pertama, lokasi permulaan dan penamat maraton, termasuk kawasan Perkampungan Marathon, terletak berdekatan dengan Kingdom Arena dan Boulevard World. Ini memudahkan peserta dari berbagai usia dan kemampuan untuk terlibat dalam empat jenis larian: maraton penuh (42.2km), separuh maraton (21.1km), larian 10km, dan larian keluarga 4km. Lebih dari 20,000 orang telah menyertai perlumbaan ini, dengan jumlah wanita yang mengambil bahagian meningkat dengan ketara, melebihi 7,200 orang. Dari jumlah keseluruhan peserta, 64% adalah lelaki dan 36% adalah wanita.

Tiga pelari teratas dalam kategori maraton elit lelaki adalah Kigen Wilfred Kirwa dari Kenya, Tilahun Abe Gashahun dari Ethiopia, dan El Ghouz Anouar dari Maghribi, yang masing-masing mendapat hadiah AS$30,000, AS$20,000, dan AS$10,000. Untuk kategori wanita, tiga teratas yang semua dari Ethiopia—Badane Bedatu Hirpa, Desta Nigist Muluneh, dan Jebesa Zenebu Fikadu—juga menerima hadiah dengan jumlah yang sama. Sementara itu, hadiah untuk pelari elit dalam separuh maraton bermula pada AS$5,000 untuk tempat pertama.

Presiden SFA, Duli Yang Amat Mulia Putera Khaled bin Alwaleed bin Talal Al Saud, menyatakan: “Acara ini selari dengan tujuan Wawasan Saudi 2030 untuk mencipta masyarakat yang lebih sihat dan bahagia. Dengan semakin banyaknya peserta dari luar negara, kami juga dapat memperkenalkan Arab Saudi sebagai destinasi utama untuk sukan.”

Pengarah Urusan SFA, Shaima Saleh Al-Husseini, berkata: "Penyertaan wanita sebanyak 36% adalah bukti usaha kita bersama untuk memeperkasa wanita melalui sukan dan mendukung cita-cita Wawasan Saudi 2030. Kejayaan ini menunjukkan kita menuju ke arah masa depan yang lebih baik dan lebih sihat."

Acara ini dianjurkan oleh Persekutuan Sukan untuk Semua Saudi (SFA) dengan kerjasama Kementerian Sukan, Jawatankuasa Olimpik & Paralimpik Arab Saudi, serta Persekutuan Olahraga Arab Saudi. Penajaan acara melibatkan Bank Awwal Saudi dan penaja utama seperti ROSHN, PepsiCo, ASICS, Tawuniya, Genesis, dan Al Arabiya, dengan total hadiah wang tunai sebanyak AS$197,000 untuk para pemenang. Juga turut disokong oleh penaja seperti JPMorgan, Hisamitsu, Activia, L’Oréal, GSK, CALO, Kudu, Delta Sports, dan MDLBeast.

*Sumber: AETOSWire

Galeri Multimedia/Foto Sedia Ada:
https://www.businesswire.com/news/home/53894849/en
 
Teks bahasa sumber asal pengumuman ini adalah versi rasmi yang sahih. Terjemahan yang disediakan hanya sebagai penyesuaian sahaja, dan hendaklah di silang-rujuk dengan teks bahasa sumber, yang satu-satunya versi teks dengan kesan undang-undang. 

http://mrem.bernama.com/mrembm/viewsm.php?idm=17905

No comments:

Post a Comment