Friday, February 23, 2024

MALAYSIA: MENTAKRIFKAN SEMULA PIAWAIAN RAWATAN KANSER

 Mulakan Perjalanan Rawatan Termaju dan Kerjasama Penyelidikan


KUALA LUMPUR, Malaysia, 23 Feb (Bernama-GLOBE NEWSWIRE) -- Ketika dunia menyambut Bulan Kesedaran Kanser, Malaysia telah mencapai kemajuan yang ketara dalam bidang rawatan kanser, memperoleh pengiktirafan sebagai destinasi utama bagi individu yang mendapatkan rawatan maju. Dengan kemudahan perubatan yang canggih, profesional penjagaan kesihatan yang terkenal dan komitmen terhadap penjagaan yang inovatif, Malaysia telah muncul sebagai mercu tanda harapan bagi pesakit yang melawan kanser.

Dalam tahun-tahun kebelakangan ini, Malaysia telah mengalami peningkatan yang ketara dalam pelancongan perubatan, khususnya dalam bidang rawatan kanser. Menurut Majlis Pelancongan Penjagaan Kesihatan Malaysia (MHTC), negara ini mengalu-alukan lebih 1.3 juta pelancong perubatan pada 2023 dan sebilangan besar mendapat rawatan berkaitan kanser¹. Lonjakan ini menggariskan reputasi Malaysia yang semakin berkembang sebagai destinasi utama bagi individu yang mencari pilihan rawatan kanser yang berkesan dan berpatutan.

Malaysia telah mendapat pengiktirafan antarabangsa atas kecemerlangannya dalam penjagaan dan rawatan kanser. Sistem penjagaan kesihatan negara ini gah dengan infrastruktur perubatan termaju, termasuk hospital yang diiktiraf antarabangsa dan pusat kanser khusus yang dilengkapi dengan teknologi canggih. Kemudahan ini menawarkan rangkaian rawatan kanser yang komprehensif, termasuk kemoterapi, terapi sinaran, imunoterapi dan intervensi pembedahan, yang disesuaikan untuk memenuhi keperluan unik setiap pesakit.

Tarikan Malaysia yang paling utama adalah kepakaran profesional penjagaan kesihatannya. Pakar onkologi, pakar bedah, jururawat dan kakitangan sokongan menjalani latihan dan akreditasi yang ketat, memastikan pesakit menerima rawatan terbaik dan penjagaan peribadi sepanjang perjalanan kanser mereka. Dedikasi terhadap kecemerlangan ini telah memberikan pengiktirafan kepada Malaysia sebagai hab untuk rawatan kanser lanjutan di rantau ini.

Keberkesanan kos adalah satu lagi faktor yang mendorong individu memilih Malaysia untuk rawatan kanser. Kos prosedur perubatan yang agak rendah, digabungkan dengan harga yang kompetitif untuk penginapan dan pengangkutan, menjadikan Malaysia pilihan menarik untuk pesakit yang mencari rawatan berkualiti tinggi tanpa beban kewangan. Selain daripada rawatan perubatan, Malaysia mengutamakan kesejahteraan holistik pesakit kanser, menawarkan perkhidmatan sokongan yang komprehensif untuk menangani keperluan fizikal, emosi dan psikologi mereka.

Keselamatan dan kebolehcapaian adalah yang menjadi pertimbangan utama bagi pesakit yang melancong ke luar negara untuk rawatan perubatan dan Malaysia cemerlang dalam kedua-dua aspek ini. Persekitaran politik yang stabil di negara ini, infrastruktur pengangkutan moden dan layanan mesra memastikan pengalaman yang selamat dan lancar untuk pesakit antarabangsa yang mendapatkan rawatan kanser.

Komitmen Malaysia untuk memerangi kanser ditunjukkan dengan penubuhan Institut Kanser Kebangsaan yang pertama pada 2013. Pencapaian ini menandakan kemajuan ketara dalam usaha negara ini untuk menyediakan penjagaan kanser yang komprehensif, mengukuhkan lagi kedudukan Malaysia sebagai peneraju dalam bidang onkologi.

Untuk mengukuhkan lagi kedudukannya sebagai hab global rawatan kanser, Malaysia terus melabur dalam penyelidikan dan pembangunan, memupuk kerjasama dengan institusi terkenal di seluruh dunia. Usaha ini bertujuan untuk memacu inovasi, menambah baik protokol rawatan dan akhirnya menyumbang kepada perjuangan global menentang kanser.

Dengan berlangsungnya Bulan Kesedaran Kanser, Malaysia berdiri tegak sebagai suar harapan bagi pesakit yang memerangi penyakit yang memusnahkan ini. Dengan infrastruktur canggihnya, profesional perubatan mahir, kemampuan, dan komitmen untuk memajukan penjagaan kanser, Malaysia menawarkan destinasi menarik untuk individu yang mencari pilihan rawatan kanser yang berkesan.

Untuk maklumat lanjut tentang Penjagaan Kesihatan Malaysia dan perkhidmatannya, sila layari https://malaysiahealthcare.org/ atau lawati suapan sosial kami di: www.facebook.com/MHTCMalaysia atau di LinkedIn (Majlis Pelancongan Kesihatan Malaysia).

Untuk pertanyaan media:

Chandrika Bhaskaran

Pengurus Kanan, Perhubungan Awam dan Komunikasi Kandungan
Majlis Pelancongan Kesihatan Malaysia
chandrika.b@mhtc.org.my
 
Falliq Effendy
Pengurus Perhubungan Awam dan Komunikasi Kandungan
Majlis Pelancongan Kesihatan Malaysia
m.falliq@mhtc.org.my

PERIHAL MAJLIS PELANCONGAN PENJAGAAN KESIHATAN MALAYSIA

Majlis Pelancongan Kesihatan Malaysia (MHTC) ialah sebuah agensi kerajaan di bawah Kementerian Kesihatan Malaysia yang telah diamanahkan dengan tanggungjawab untuk memudahkan dan mempromosikan industri pelancongan penjagaan kesihatan negara, yang diiktiraf sebagai sektor perkhidmatan eksport utama untuk negara. Ditubuhkan pada tahun 2009, MHTC berusaha untuk menyelaraskan pemain industri dan penyedia perkhidmatan dalam memudah cara dan mengembangkan industri pelancongan penjagaan kesihatan Malaysia di bawah jenama “Penjagaan Kesihatan Malaysia” dengan matlamat menjadikan Malaysia destinasi penjagaan kesihatan global yang terkemuka. MHTC bekerjasama rapat dengan lebih 90 kemudahan penjagaan kesihatan swasta di Malaysia, yang merupakan ahli berdaftar MHTC.
___________________________________
¹ Informatik MHTC

Sumber: Malaysia Healthcare Travel Council

--BERNAMA

No comments:

Post a Comment