Thursday, January 24, 2019

Y ANALYTICS DILANCARKAN UNTUK MENYATUKAN MODAL DAN PENYELIDIKAN BAGI KEBAIKAN

Y Analytics akan membantu pengagih modal untuk memahami, menilai, dan mengurus impak sosial dan alam sekitar dengan lebih baik, meningkatkan keberkesanan dan jangkauan modal yang kami labur sebagai sebuah masyarakat
 
WASHINGTON & DAVOS, Switzerland, 24 Jan (Bernama-BUSINESS WIRE) --Hari ini menandakan pelancaran Y Analytics, sebuah organisasi baharu dan bebas yang ditubuhkan untuk memacukan pelaburan yang semakin meningkat dan lebih berkesan di dalam mewujudkan kebaikan sosial dan alam sekitar dengan melengkapkan pengagih modal dengan asas penyelidikan untuk memahami dengan berkesan impak daripada keputusan mereka. Organisasi itu, yang beribu pejabat di Washington, D.C. dan diketuai oleh Maryanne Hancock, akan membantu merapatkan jurang di antara komuniti penyelidikan dan pengagih modal. Akhirnya, ini akan memastikan bahawa modal yang ditujukan untuk menangani Matlamat Pembangunan Mapan Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu digunakan dengan cara paling cekap, dan paling meluas, sehinggakan kita memajukan kemampuan kita untuk mengarahkan kapitalisme ke arah penyelesaian yang mempunyai potensi untuk mewujudkan kesan yang nyata dan ketara.

Dari Maryanne Hancock, Ketua Pegawai Eksekutif bagi Y Analytics: "Kami sedang membina di atas usaha yang meluas dari orang lain, yang telah berusaha selama beberapa dekad untuk memajukan pemahaman dunia tentang apa yang mewujudkan impak. Y Analytics telah dibina berdasarkan kepada pembelajaran dari kerja mereka, menggunakan penyelidikan untuk memahami apa yang mewujudkan impak, membina peranti yang berkesan untuk meramalkan, menaja jamin, dan mengurusnya, dan berkongsi kerja itu dengan orang lain untuk memacukan pembuatan keputusan yang lebih baik. Membolehkan keputusan yang lebih baik di sekitar bagaimana dunia mengarahkan modal ke arah perubahan akan menjadi penting di dalam mencapai kemajuan yang kita cuba lakukan."

Dari Bono, Pengasas Bersama bagi The Rise Fund: "Kapitalisme bukannya tidak bermoral, tetapi ia kurang mempunyai kesedaran moral dan ia memerlukan hala tuju. Sekiranya kapitalisme ingin menjadi satu kekuatan untuk kebaikan, kita perlu mempunyai keupayaan untuk mengukur apabila ia melakukan kebaikan dan apabila ia melakukan kemudaratan. Untuk memujuk pelabur-pelabur institusi terbesar membuat komitmen ke atas dana mereka bagi menangani beberapa cabaran yang paling mendesak di dunia, kita perlu mempunyai keyakinan tentang pulangan impak itu sepertimana pendirian kita mengenai pulangan kewangan - pemikiran yang keliru tidak memadai. Kita memerlukan fakta sebenar - itulah matlamat kenapa Y Analytics telah diwujudkan untuk menyediakannya."

Dari Bill McGlashan, Pengasas Bersama dan Ketua Pegawai Eksekutif bagi The Rise Fund: "Kita menghadapi beberapa siri cabaran ekonomi dan alam sekitar global yang menggentarkan, dan sebagaimana yang dipaparkan oleh Matlamat Pembangunan Mapan PBB, kita perlu mengaktifkan enjin keusahawanan yang berskala bagi mencapai matlamat tersebut. Untuk melakukan itu, kita perlu membantu orang ramai memahami dengan lebih baik apa yang mewujudkan perubahan sebenar dan memperkasakan mereka untuk mengembangkan penyelesaian yang berjaya. Y Analytics akan membantu memaklumkan modal yang dicari mengenai perubahan, sekali gus memastikan bahawa setiap dolar digunakan secara paling berkesan dan menyediakan satu bahasa umum untuk mencapai kesan positif - merapatkan jurang untuk mencapai Matlamat Pembangunan Mapan dan memajukan kemajuan ke arah kelestarian dan rangkuman ekonomi." 
 
Dari Sir Ronald Cohen, Pengerusi bagi Kumpulan Pemandu Global untuk Impak Pelaburan: "Pelancaran Y Analytics melambangkan satu lagi langkah di dalam usaha penting untuk menyalurkan peningkatan pelaburan bagi memperbaiki kehidupan dan planet ini. Ia adalah satu mitos bahawa impak tidak dapat diukur dan dibandingkan dengan pasti. Jika impak pelaburan merupakan kapal roket kita kepada peningkatan sosial, pengukuran impak adalah sistem pengemudian kita. Saya tidak sabar-sabar untuk menyokong usaha Y Analytics bagi mempercepatkan impak bagi kemajuan revolusi."

Dari Anders Strömblad, Ketua bagi Pengurusan Luaran, AP2: "Kami menyokong misi Y Analytics dalam mengejar suatu pemahaman yang lebih baik mengenai bagaimana untuk mendorong impak sosial dan alam sekitar yang positif di samping pulangan kadar pasaran. Bagi pelabur, impak tidak boleh sekadar satu istilah kualitatif, ia mestilah bersifat intrinsik kepada dan bersepadu sepenuhnya di dalam model perniagaan seseorang dan boleh diukur. Kerja-kerja Y Analytics untuk lebih memahami dan menilai apa yang mewujudkan impak dan untuk mengesan dan menilainya dari masa ke masa adalah penting; kita semua tahu mengapa kita perlu mempertimbangkan impak sosial dan alam sekitar, tetapi bagaimana kita memikul tanggungjawab bagi matlamat kita adalah pokok kepada isu itu."

Y Analytics adalah satu hasil perkembangan daripada The Rise Fund dan sebahagiannya dimaklumkan oleh pengalaman pelaburan aktif, yang berjumlah hampir $2 bilion merentasi 25 pelaburan dalam pelbagai sektor industri dan merangkumi pasaran di seluruh dunia. Membangunkan di atas usaha The Rise Fund – dengan perkongsian dengan Bridgespan dan KPMG – dan dikendalikan oleh satu kumpulan terdiri daripada ahli-ahli ekonomi dan penyelidik, Y Analytics akan berusaha untuk menterjemahkan penyelidikan untuk membantu pembuat keputusan menilai impak di bahagian depan bagi proses peruntukan modal dan menguruskan impak dengan ketat selepas itu. Ia akan juga bekerjasama dengan organisasi lain yang bekerja secara kreatif di ruang ini dan berkongsi pembelajaran mereka untuk membantu memajukan pengetahuan di dalam bidang itu. Ia akan memberi tumpuan kepada dua aliran utama kerja:
  • Penciptaan, Kemajuan dan Pengawalan bagi Disiplin yang berasaskan Penyelidikan – Membina mekanisme dan metodologi yang merapatkan jurang di antara komuniti penyelidikan, pengagih modal, dan pembuat keputusan utama yang lain. Y Analytics akan secara aktif berkongsi pendekatan dan pembelajaran dengan orang ramai untuk membantu memajukan bidang itu.
  • Penilaian Impak dan Perkhidmatan Analitik – Membantu pelabur membuat keputusan yang lebih berkesan, berasaskan bukti dengan menggunakan satu pendekatan yang ketat yang mengurus dan menterjemahkan penyelidikan untuk memaklumkan anggaran bagi impak bersih dari segi ekonomi yang diwujudkan oleh sebuah pelaburan merentasi beberapa laluan impak.

Y Analytics akan secara aktif melibatkan pemimpin merentasi pelbagai bidang untuk memastikan ia membawa pelbagai perspektif ke dalam usaha mereka. Lembaga Penasihat Editorial mereka termasuk Helene Gayle (Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif bagi The Chicago Community Trust dan bekas Ketua Pegawai Eksekutif bagi CARE), Lenny Mendonca (Rakan Kanan Emeritus, McKinsey and Company), Judith Rodin (bekas Presiden, Yayasan Rockefeller dan Presiden Emerita, Universiti Pennsylvania), Laura Tyson (Profesor Unggul di Graduate School, Haas School of Business dan Pengerusi, Lembaga Pemegang Amanah, Pusat Blum bagi Membangunkan Ekonomi, Universiti California, Berkeley), dan Robert J. Zimmer (Presiden, Universiti Chicago). Ia sedang membentuk perkongsian dengan institusi penyelidikan terkemuka, seperti Abdul Latif Jameel Poverty Action Lab di MIT, World Resources Institute dan dengan penyelidik terkemuka yang akan berkhidmat sebagai sebuah Majlis Penasihat Penyelidikan. Rakan-rakan ini akan membantu Y Analytics mengembangkan satu pemahaman yang lebih menyeluruh tentang laluan impak yang berpotensi dan secara berterusan memajukan usaha mereka.

Y Analytics akan bekerjasama dengan dan berkhidmat dengan pelbagai organisasi dan industri dari masa ke masa.

Maklumat mengenai Y Analytics: Y Analytics adalah sebuah perbadanan faedah awam baharu yang bebas, di mana penyelidikan dan modal bertumpu untuk kebaikan. Y Analytics merapatkan jurang di antara pembuat keputusan dan komuniti penyelidikan, dengan menggunakan satu pendekatan yang berasaskan penyelidikan untuk membantu agar lebih memahami impak daripada keputusan peruntukan modal. Y Analytics akan membolehkan peningkatan kecekapan dan jangkauan bagi setiap dolar yang dilaburkan dan akhirnya membantu memangkinkan sebuah masa hadapan yang mapan. Organisasi itu, yang termasuk pembentukan sebuah gabungan yang tidak mencari keuntungan beribu pejabat di Washington DC dan diketuai oleh Ketua Pegawai Eksekutif, Maryanne Hancock.

Lihat versi sumber di  businesswire.com: https://www.businesswire.com/news/home/20190123005305/en/
 
Hubungi

Frank Thomas
The Rise Fund
Frank.Thomas@therisefund.com
atau
Francesca Gilmore
Freuds
Francesca.gilmore@freuds.com

Sumber : Y Analytics

Teks bahasa sumber asal pengumuman ini adalah versi rasmi yang sahih. Terjemahan yang disediakan hanya sebagai penyesuaian sahaja, dan hendaklah di silang-rujuk dengan teks bahasa sumber, yang satu-satunya versi teks dengan kesan undang-undang.

--BERNAMA

No comments:

Post a Comment