Wednesday, April 26, 2023

GUIYANG, GUIZHOU: MENIKMATI ERA DIGITAL DAN MENDAKAP SEBUAH KEHIDUPAN PINTAR




GUIYANG, China, 25 April, 2023 /Xinhua-AsiaNet/--

 
Dengan menggalakkan penyepaduan dan penggunaan data besar, Guiyang mempercepatkan transformasi digital bagi industri itu. Beberapa teknologi baharu, produk baharu dan model baharu sentiasa muncul, dan kualiti kehidupan bagi rakyat terus menerus dipertingkatkan, demikian menurut Jawatankuasa Eksekutif Ekspo Industri Data Besar Antarabangsa China 2023.

Perjalanan pintar, menikmati kunjungan ke seluruh bandar raya

"Keluarkan telefon bimbit anda, buka Aplikasi Guizhou Tong, naiki bas dan imbas kod itu, dan lengkapkan pembayaran dengan sebuah 'di'." Baru-baru ini, di stesen bas Jalan Shifeng Guiyang, lelaki muda Lin Liang telah menaiki bas elektrik bernombor 73 dan menyatakan bahawa pembayarannya adalah sangat mudah.

Sebelum melakukan perjalanan, adalah menjadi satu kebiasaan bagi warganegara Liu Xin untuk membuka Aplikasi Letak Kereta Pintar Guiyang bagi menyemak keadaan tempat letak kereta berhampiran destinasi itu. "Anda hanya perlu menyemak telefon anda untuk melihat status bagi setiap tempat letak kereta, dan anda juga boleh menyemak ruang tempat letak kereta yang kosong dan cajnya."

Sebuah telefon bimbit di tangan, satu klik untuk membayar

"Kajian pintar 24 jam tanpa pengawasan ini sangat mudah untuk meminjam dan membeli buku," kata Wang Miao, seorang warganegara yang menetap di Daerah Yunyan.

Wang Yin, orang yang bertanggungjawab bagi kajian itu telah memperkenalkan bahawa kajian pintar itu adalah tambahan dan inovasi bagi fungsi dan mod perkhidmatan bagi kedai buku fizikal yang sedia ada, sebuah platform layan diri yang mengintegrasikan Internet Benda, pengkomputeran awan, komunikasi Internet, pemantauan jarak jauh dan teknologi lain, yang membentuk perkongsian sumber dan interaksi maklumat dengan kedai buku fizikal di wilayah itu, membina kediaman rumah buku yang dengannya pembaca boleh menikmati perkhidmatan membaca dan membeli buku membantu diri.

Di Guiyang, pembayaran satu klik telah menjadi aliran utama bagi penggunaan

Di pasar raya besar dan pusat membeli-belah, bilangan kaunter pembayaran elektronik telah secara beransur-ansur melebihi daftar keluar manual. "Daftar keluar yang pantas, kurang beratur, pilihan yang bagus, lebih kebebasan! Kaunter pembayaran elektronik menjadikan penggunaan lebih santai," kata seorang warganegara bernama Zhao Nana.

Dengan mengklik akaun awam bagi Hospital Ibu dan Kanak-kanak Guiyang dan memilih pendaftaran pesakit luar, pengguna boleh melihat maklumat pendaftaran bagi semua doktor di klinik itu serta bidang rawatan yang dikhususkan oleh doktor berkenaan. "Membantu diri memilih doktor dan masa perundingan menjimatkan banyak masa," kata warganegara Yang Xiaojuan.

Kecerdasan digital Guiyang, perniagaan dikendalikan melalui telefon pintar

Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, dengan terus menerus menggalakkan pembinaan "Kecerdasan digital Guiyang", Guiyang telah merealisasikan pengendalian bagi perkhidmatan mata pencarian seperti keselamatan sosial, insurans perubatan, pendidikan, air, elektrik, gas dan komunikasi pada telefon mudah alih. Kini di Guiyang, data berfungsi dengan lebih banyak, dan orang lebih sedikit berjalan.
 
Sumber: Jawatankuasa Eksekutif Ekspo Industri Data Besar Antarabangsa China 2023 

http://mrem.bernama.com/mrembm/viewsm.php?idm=17058

No comments:

Post a Comment