Friday, December 15, 2023

BAHAGIAN YANG TIDAK BOLEH DILEPASKAN: MUZIUM BAHARU AKAN DIBUKA PADA 22 DISEMBER DI IBU KOTA KEBUDAYAAN TAIWAN



Table

Muzium Bandar Tainan akan membuka pintu secara rasmi pada 22 Disember,  mempamerkan koleksi artifak tempatan Taiwan yang paling menyeluruh sejak dari zaman ketika pulau itu diperintah oleh Dinasti Qing, menjadikan muzium itu sebagai destinasi yang mesti dikunjungi di negara itu. (Foto: Business Wire)



TAINAN, Taiwan, 15 Dis (Bernama-BUSINESS WIRE) -- Muzium Bandar Tainan dijadualkan akan dibuka pada 22 Disember. Jika anda sudah biasa dengan Muzium Istana Negara atau pernah mengunjungi tempat berkenaan, nama muzium ini diambil sempena dengan nama “Tainan”, lokasi yang mesti dikunjungi. Muzium Bandar Tainan menempatkan pelbagai koleksi artifak yang tidak ternilai dari zaman prasejarah hingga zaman moden. Khazanah ini membongkar kisah mengenai interaksi antara orang Belanda dan orang asli, menggambarkan sejauh mana lanun pernah menguasai pantai tenggara China, mempamerkan cara Empayar Qing meluaskan pemerintahan ke Taiwan dan mendalami perubahan transformatif yang dibawa dengan kedatangan orang Jepun ke Taiwan, antara kisah lain. Muzium ini akan menceritakan kisah artifak yang menawan hati dan mendedahkan banyak kisah yang belum pernah didengar mengenai bandar ini melalui cara yang berbeza.

Ketua Pengarah Biro Hal Ehwal Kebudayaan Bandar Tainan Hsieh Shih-yuan memperkenalkan bahawa semasa Dinasti Qing (1636-1912 T.M.), Tainan ialah tempat lokasi Wilayah Taiwan. Muzium tersebut mempamerkan rangkaian artifak tempatan yang paling luas di Taiwan sejak zaman Dinasti Qing, terdiri daripada pakaian rasmi yang dipakai oleh pegawai tempatan sehingga peralatan yang digunakan dalam upacara keagamaan harian dan majlis perkahwinan. Koleksi itu juga termasuk rekod sejarah yang memperincikan cara pegawai dan orang awam berganding bahu memerangi penjahat. Namun begitu, sejarah ialah naratif kolektif yang dibentuk oleh semua yang telah mendiami tanah ini. Seperti yang ditunjukkan dalam pameran tetap pembukaan "Mewujudkan Tainan: Sejarah Kita (Creating Tainan: Our History)" dan pameran Siri Kisah Kehidupan istimewa yang bertajuk "Kedai Runcit Tradisional (Traditional Grocery Stores)," Tainan menyaksikan ketibaan pelbagai kumpulan individu, yang membawa kepada penumpuan pelbagai budaya. Perlanggaran ini mencetuskan pertukaran dan pengumpulan budaya yang membentuk asas masyarakat Tainan, berfungsi sebagai makanan penting untuk memainkan peranan sebagai ibu kota kebudayaan Taiwan.

Terletak di selatan Taiwan, Tainan hanya kira-kira 90 minit dari Taipei dengan menaiki kereta api berkelajuan tinggi. Bandar ini berdiri sebagai satu daripada bandar tertua di Taiwan dan dihormati sebagai ibu kota budaya negara. Di samping tapak warisan kebudayaan dan keagamaan yang kaya, Tainan juga diraikan untuk hidangan masakan yang tersedia. Sebagai contoh, satu daripada hidangan Tainan yang mesti dicuba ialah ikan banding, yang mewakili evolusi Tainan berabad lamanya. Ikan ini lazimnya dilihat sebagai lambang sejarah Tainan dan terus menjadi elemen yang amat diperlukan dalam kehidupan seharian ramai penduduk tempatan sehingga hari ini.

Galeri Multimedia/Foto Sedia Ada:
https://www.businesswire.com/news/home/53870263/en

Teks bahasa sumber asal pengumuman ini adalah versi rasmi yang sahih. Terjemahan yang disediakan hanya sebagai penyesuaian sahaja, dan hendaklah di silang-rujuk dengan teks bahasa sumber, yang satu-satunya versi teks dengan kesan undang-undang.

Bahagian untuk Dihubungi

Kerajaan Bandar Tainan
Tseng Tzu Jung
E-mel: tzujung7471@gmail.com

Sumber: Kerajaan Bandar Tainan

No comments:

Post a Comment