Friday, December 15, 2023

INSTITUSI PENGAJIAN TINGGI CHINA YANG DITUBUHKAN DI DALAM SEBUAH TAMAN PERINDUSTRIAN SEDANG MEMPERCEPATKAN PENYUBURAN BAKAT-BAKAT E-DAGANG RENTAS SEMPADAN MEREKA

NANNING, China, 14 Dis., 2023 /Xinhua-AsiaNet/--

Dalam beberapa hari kebelakangan ini, pengajar-pengajar TusCBEC telah mengetuai 300 orang pelajar daripada Kelas 2022 bagi jurusan E-dagang Rentas sempadan untuk Kolej Perindustrian RCEP bagi E-dagang Rentas sempadan semasa lawatan mereka ke Zon Berikat Komprehensif Nanning untuk satu sesi “latihan berasaskan senario”. Acara itu menggabungkan penjelasan bersifat teori dengan penyiasatan di tapak, yang bertujuan untuk memperlengkapkan pelajar dengan peluang untuk melihat Zon Berikat Komprehensif Nanning secara sendiri, memperoleh satu pemahaman yang mendalam tentang mekanisme operasi dan operasi sebenar bagi sebuah zon penyeliaan khas, oleh itu dapat meningkatkan pemahaman pelajar mengenai zon penyeliaan khas bagi Zon Berikat Komprehensif Nanning.

Kolej Perindustrian RCEP bagi E-dagang Rentas sempadan itu terletak di dalam Zon Berikat Komprehensif Nanning di Wilayah Berautonomi Guangxi Zhuang, dan sekarang terkenal sebagai kolej perindustrian e-dagang rentas sempadan yang pertama di China yang ditubuhkan di dalam sebuah taman perindustrian. Ia telah diasaskan bersama oleh Kolej Vokasional Perniagaan Antarabangsa Guangxi (GXIBVC) dan Guangxi Tus-Innovation Cross-border E-commerce Co., Ltd. (TusCBEC) pada September 2020.

“Kolej itu bekerjasama dengan rakan-rakan seperti platform e-dagang rentas sempadan, perusahaan e-dagang rentas sempadan dan syarikat-syarikat perkhidmatan pihak ketiga untuk bersama-sama mengkaji dan merangka program-program penyuburan bakat dan mereka bentuk dan membangunkan kurikulum. Pada tahun 2022, jurusan E-dagang Rentas sempadan itu berjaya memperoleh pensijilan kelayakan antarabangsa UK ENIC,” kata Deng Haitao, Dekan bagi Kolej Perdagangan Antarabangsa bagi GXIBVC.

No comments:

Post a Comment