Thursday, December 7, 2023

PELANCARAN BUKU DATA PRODUKTIVITI APO 2023

Contoh data daripada Buku Data Produktiviti APO 2023: Rajah 5.13 Indeks Produktiviti Faktor Keseluruhan Separuh Abad mengikut Negara, 1970-2021 (Grafik: Business Wire)


TOKYO, 7 Dis (Bernama-BUSINESS WIRE) -- Pertubuhan Produktiviti Asia (APO) mengeluarkan Buku Data Produktiviti APO 2023, penerbitan tahunan yang menyediakan kompilasi meluas statistik produktiviti dan trend di Asia-Pasifik. Buku data ini menawarkan analisis terperinci mengenai produktiviti dan corak pertumbuhan ekonomi, membantu pihak berkepentingan memahami landskap semasa dan membuat keputusan termaklum. Metodologi dan standard pengumpulan data yang rapi bagi buku data ini memastikan reputasinya sebagai sumber yang boleh dipercayai untuk sesiapa sahaja yang berminat dengan kemajuan ekonomi negara Asia.


Amat penting untuk membuat keputusan yang dipacu data, Buku Data Produktiviti APO membantu penggubal dasar, pemimpin perniagaan dan penyelidik dalam perancangan ekonomi, menanda aras produktiviti negara terhadap standard serantau dan global, serta mengenal pasti peluang dan cabaran pertumbuhan.

Sorotan Utama Buku Data Produktiviti APO 2023

· Dua puluh satu profil anggota APO dan lima profil serantau dengan penunjuk produktiviti.
· Memperkenalkan metodologi baharu, seperti permodalan sumber mineral dan tenaga (MER) dan anggaran stok tanah dan kualiti buruh yang lebih baik.
· Trend Pertumbuhan Ekonomi: Dari tahun 2015 hingga 2021, ekonomi Asia31 (21 anggota APO dan 10 bukan anggota) meningkat setiap tahun sebanyak 4%. Pada tahun 2021, ekonomi Asia31 ini menyumbang 48% daripada ekonomi global, berbanding Amerika Syarikat (16%) dan EU27 (14%). Unjuran untuk tahun 2030 menunjukkan bahagian ekonomi global Asia meningkat kepada 53%.
· Analisis khusus sektor: Meskipun usaha pempelbagaian, pertanian, perhutanan dan perikanan masih mendominasi pekerjaan di Asia pada tahun 2021, menyumbang sebanyak 30% pekerjaan. Sementara itu, pembuatan muncul sebagai sektor penting, merangkumi lebih 20% daripada jumlah nilai tambahan di 12 negara Asia.

Buku Data Produktiviti APO 2023 boleh didapati dalam format digital dan cetakan, serta boleh diakses dan dimuat turun secara percuma daripada pautan di bawah.

https://doi.org/10.61145/TRKP9496

Pangkalan Data Produktiviti APO 2023, alat dalam talian yang menyediakan data produktiviti mengenai 31 negara Asia dan penanda aras daripada pelbagai kumpulan ekonomi di seluruh dunia, turut dikemas kini dalam pautan di bawah.

https://www.apo-tokyo.org/productivitydatabook/

Maklumat Tentang Pertubuhan Produktiviti Asia (APO)

Pertubuhan Produktiviti Asia (APO) ialah pertubuhan antara kerajaan serantau yang khusus untuk menambah baik produktiviti di rantau Asia-Pasifik melalui kesepakatan bersama. Pertubuhan ini ialah pertubuhan bukan politik, bukan untung dan tanpa diskriminasi. Ditubuhkan pada tahun 1961 dengan lapan anggota pengasas dan pada masa ini Pertubuhan Produktiviti Asia (APO) mempunyai 21 anggota ekonomi: Bangladesh; Kemboja; Taiwan (Republik China - ROC); Fiji; Hong Kong; India; Indonesia; Republik Islam Iran (I.R.); Jepun; Korea Selatan (Republik Korea - ROK); Republik Demokratik Rakyat Lao (Lao PDR); Malaysia; Mongolia; Nepal; Pakistan; Filipina; Singapura; Sri Lanka; Thailand; Turki; dan Vietnam.

Pertubuhan Produktiviti Asia (APO) sedang membentuk masa depan rantau ini dengan memupuk pembangunan sosioekonomi anggota pertubuhan melalui khidmat nasihat dasar negara, bertindak sebagai badan pemikir, inisiatif pembinaan kapasiti institusi dan perkongsian pengetahuan untuk meningkatkan produktiviti.

Galeri Multimedia/Foto Sedia Ada:
https://www.businesswire.com/news/home/53867246/en
 
Teks bahasa sumber asal pengumuman ini adalah versi rasmi yang sahih. Terjemahan yang disediakan hanya sebagai penyesuaian sahaja, dan hendaklah di silang-rujuk dengan teks bahasa sumber, yang satu-satunya versi teks dengan kesan undang-undang.
 
Individu untuk Dihubungi
Untuk maklumat terperinci, hubungi:
Unit Maklumat Digital, Pertubuhan Produktiviti Asia (APO): pr@apo-tokyo.org;
Telefon: +81-3-3830-0411;
Laman web: https://www.apo-tokyo.org.
 
Sumber: Pertubuhan Produktiviti Asia (APO)  

--BERNAMA

No comments:

Post a Comment