Thursday, November 7, 2019

PERSIDANGAN TAHUNAN IMTA 2019 DIADAKAN DI GUIYANG

GUIYANG, China, 4 Nov (Bernama-BUSINESS WIRE) -- Dari 27 hingga 29 Oktober, persidangan tahunan 2019 Perikatan Antarabangsa untuk Pelancongan Gunung (IMTA) berlangsung di bangunan ibu pejabat yang baru dibuka di Guiyang. Antara lebih 400 peserta adalah ahli, calon baru, organisasi antarabangsa, pentadbiran destinasi, institusi berkaitan, cendekiawan dan pakar pelancongan, serta wartawan.
 
Di bawah tema "Bersatu tangan untuk membina komuniti masa depan bersama untuk pelancongan gunung yang mampan", memberi tumpuan kepada isu-isu utama seperti ekologi, alam sekitar, perlindungan alam sekitar, pengurangan kemiskinan dan inovasi, persidangan ini akan meneroka jalan pembangunan mampan di seluruh dunia. Pelancongan gunung dalam konteks global, dan menyediakan rujukan kes dan panduan teoretikal untuk amalan pelancongan gunung lestari.
 
Pada 9 pagi pada 28 Oktober, upacara perasmian ibu pejabat IMTA berlangsung. Pemimpin Guizhou, Guiyang dan IMTA, serta tuan rumah tetamu, bersama-sama memotong reben untuk upacara tersebut.
 
Semasa upacara pembukaan yang diikuti, Presiden IMTA Dominique de Villepin memberikan alamat pengantar bertajuk “Globalisasi Ekonomi dan Prospek Pelancongan Gunung Global”; He Yafei, Pengerusi IMTA, menyampaikan Laporan Kerja IMTA untuk 2019; Presiden Dominique de Villepin, Naib Presiden Shao Qiwei dan Setiausaha Agung He Yafei menyampaikan sijil kepada ahli-ahli baru.

Sebagai tambahan kepada upacara pembukaan, persidangan itu juga termasuk mesyuarat Majlis IMTA dan Forum Tema. Forum tematik memberi tumpuan kepada tema "Bersatu tangan untuk membina komuniti masa depan bersama untuk pelancongan gunung yang mampan". Organisasi antarabangsa, ahli, ahli terkenal, serta budaya, pelancongan dan kalangan sukan, membincangkan isu-isu topikal seperti Matlamat Pembangunan Mampan PBB untuk 2030, pengurangan kemiskinan melalui pelancongan gunung, perlindungan alam sekitar dan pembangunan hijau, serta trend pembangunan bersepadu yang baru. budaya, pelancongan, sukan dan pemeliharaan kesihatan.

Aktiviti-aktiviti lain semasa persidangan termasuk persidangan “Belt and Road” mengenai pelancongan dan kerjasama gunung, pameran tahunan IMTA dan berjalan kaki melalui Taman Ekologi Shuanglong dan taman sukan ekologi.

IMTA adalah organisasi bukan kerajaan, bukan keuntungan antarabangsa yang ditubuhkan oleh Provinsi Guizhou dan dibentuk secara sukarela institusi, kelompok, perusahaan dan individu sektor pelancongan di negara-negara utama dan kawasan-kawasan gunung di dunia . Pada masa ini, ia mempunyai 155 kumpulan dan ahli individu dari 30 negara dan wilayah di lima benua.

Sejak penciptaannya, IMTA telah mencapai hasil yang luar biasa dalam bidang pembinaan ibu pejabat, pertukaran antarabangsa dan kerjasama, perkhidmatan ahli dan penyelidikan universiti. 

http://mrem.bernama.com/mrembm/viewsm.php?idm=12755

No comments:

Post a Comment