Wednesday, November 20, 2019

SEGALA-GALANYA DARI LADANG KEPADA JOGING: 5G SEDANG MENGUBAH WAJAH DAN MASA HADAPAN BAGI CHONGMING

SHANGHAI, 19 Nov., 2019 /Xinhua-AsiaNet/--

Jentera penuai 5G tanpa kawalan pemandu sedang dikerahkan pada laluan penuaian khusus di ladang organik Wanhe di bahagian timur Daerah Chongming.

Pemuat naik bahan yang pandu sendiri, robot-robot ladang organik dan pesawat menyembur racun serangga tanpa kawalan pemandu juga sedang bekerja di ladang-ladang lain. Di Pusat Kawalan Kualiti Ladang Chongming, petani sedang menyemak video pemantauan HD bagi kerja yang sedang berjalan secara serta-merta melalui 5G.

Lebih banyak tanah ladang, pengairan, teknologi dan dasar-dasar kerajaan yang berkualiti tinggi adalah di antara faktor di sebalik hasil tuaian yang luar biasa banyaknya sejak beberapa tahun kebelakangan ini di Pulau Chongming.

“Terima kasih kepada rangkaian 5G, kita boleh menyingkirkan kebergantungan yang berlebihan kepada petani dan merealisasikan kawalan dan pengurusan mesin, meningkatkan kecekapan,” kata Huang Zhen, pegawai dengan ladang organik Wanhe. “Kita boleh menggenggam dengan erat ‘jelapang padi’ itu dalam tangan kita sendiri."

Dengan lebar jalur yang besar, kelewatan yang rendah dan ciri-ciri penyambungan yang besar, “jentera penuai pintar 5G+” merealisasikan sokongan sepanjang masa untuk penanaman dan pengurusan bagi pengeluaran pertanian termasuk mekanisasi yang komprehensif, mengelakkan halangan, kawalan jauh dan pemanduan sendiri.

Dan jentera penuai tenaga baharu ini boleh mengumpul dan menganalisis data pengeluaran dalam tepat masa dengan menggunakan teknologi kecerdasan buatan, meningkatkan perlindungan alam sekitar dan ekologi.

Kerajaan daerah itu telah mengumumkan bahawa dengan liputan penuh bagi rangkaian 5G di pulau itu, Chongming akan menggunakan teknologi itu untuk pemanduan dan operasi pintar pertanian, pemantauan dan analisis penerbangan ketepatan tinggi, penyeliaan tepat masa bagi produk pertanian, robot pertanian, latihan dan bimbingan teknologi pertanian jarak jauh, analisis pembiakan industri, dan pengumpulan tepat masa bagi data pertanian dan pengkomputeran awan.

http://mrem.bernama.com/mrembm/viewsm.php?idm=12817

No comments:

Post a Comment