Tuesday, February 11, 2020

KUMPULAN APTORUM MENGUMUMKAN DATA POSITIF LANJUTAN BAGI CALON UBAT ALS-4 MOLEKUL KECIL ANTI KEVIRULENAN (BUKAN BAKTERISIDAL) MEREKA UNTUK RAWATAN BAGI JANGKITAN YANG DISEBABKAN OLEH STAPHYLOCOCCUS AUREUS DAN SASARAN MENEPATI SASARAN BAGI PENYERAHAN IND DALAM H2 2020

NEW YORK, 11 Feb (Bernama-BUSINESS WIRE) -- Aptorum Group Limited (NASDAQ: APM) (“Kumpulan Aptorum”), sebuah syarikat biofarmaseutikal yang memberi tumpuan kepada pembangunan ilmu terapi baharu bagi menangani keperluan perubatan yang tidak dipenuhi di peringkat global, mengumumkan data positif yang lebih lanjut daripada  penyelidikan semasa bagi kajian ubat baharu (IND) yang dibolehkan bagi ALS-4, sebuah calon molekul ubat kecil yang ditunjukkan untuk rawatan bagi jangkitan yang disebabkan oleh Staphylococcus aureus (atau “S. aureus”), termasuk Staphylococcus aureus yang tahan methicillin (MRSA, satu daripada “kuman super”), berdasarkan kepada satu pendekatan anti kevirulenan bukan bakterisidal. Tertakluk kepada penyelesaian bagi kajian semasa, Kumpulan Aptorum mensasarkan untuk mengemukakan IND bagi ALS-4 pada separuh kedua tahun 2020 dan memulakan satu percubaan fasa 1 di Amerika Utara.

ALS-4 adalah sebuah molekul kecil yang menghalang dehydrosqualene desaturase bagi S. aureus (termasuk MRSA), sebuah enzim yang secara kritikal terlibat di dalam biosintesis bagi staphyloxanthin, satu “pigmen keemasan” yang biasa dilihat merangkumi bakteria itu. Staphyloxanthin dipercayai bertanggungjawab terutamanya kepada mekanisme pertahanan bakteria itu terhadap serangan daripada spesies oksigen reaktif (ROS) yang dikerahkan oleh sel fagosit dan neutrofil.1

Melalui menghalang pengeluaran staphyloxanthin, kami percaya bahawa ALS-4 menyebabkan S. aureus sangat mudah terdedah kepada ketahanan imun hos (lihat di bawah bagi data in vivo dan garis bentuk eksperimen). Mekanisme baharu ini jauh berbeza daripada pendekatan bakterisidal yang didapati dalam antibiotik yang dipasarkan pada masa ini yang digunakan untuk merawat S. aureus, yang sedang mengalami masalah2 ketahanan ubat yang semakin meningkat. Secara khusus, jangkitan MRSA pada manusia biasanya menunjukkan kadar morbiditi dan kematian yang tinggi dan boleh menyebabkan jangkitan metastatik atau rumit seperti endokarditis infeksi atau sepsis, dengan kambuh semula dan kemasukan semula ke hospital selepas bakteremia S. aureus biasa dan mahal3.

Berdasarkan kepada ujian kami dalam model kemandirian bakteremia tikus, dos maut (109 CFU) bagi MRSA (USA300-LAC) telah diperkenalkan melalui urat ekor. ALS-4 telah diberikan secara oral pada 10mg/kg kepada setiap haiwan 30 minit selepas jangkitan itu sebanyak dua kali sehari selepas itu (N=9). Satu kumpulan terkawal yang tidak dirawat telah diberikan larutan alat steril (N=9). Kemandirian  dipantau selama 7 hari. 0 dari 9 haiwan (0%) dalam kelompok terkawal yang tidak dirawat itu bertahan selepas hari ke-4, berbanding dengan, 5 dari 9 haiwan (56%) yang dirawat dengan ALS-4 yang selamat selepas hari ke-7, yang ditentukan sebagai signifikan secara statistik berbanding dengan kumpulan terkawal (p=0.013).

Di samping itu, kami telah menjalankan satu kajian dalam model jangkitan bakteremia tikus yang tidak membawa maut. Haiwan-haiwan itu dicabar dengan dos (107 CFU) yang tidak membawa maut bagi MRSA (USA300-LAC) melalui urat ekor. Untuk mensimulasikan sebuah senario klinikal yang lebih realistik, rawatan telah diperkenalkan 14 hari selepas induksi model itu, di mana ALS-4 telah diberikan secara lisan dua kali sehari pada 10mg/kg bagi setiap haiwan (N=8). Satu kumpulan terkawal yang tidak dirawat telah diberikan larutan alat steril (N=8). Selepas 7 hari rawatan ALS-4, buah pinggang dikumpulkan dan titer bakteria diukur. Agak luar biasa, ALS-4 mengurangkan beban bakteria organ sebanyak 99.5%, daripada 63,096±18 CFU/g di dalam kumpulan terkawal kepada 316±49 CFU/g dalam kumpulan yang dirawat dengan ALS-4, yang ditentukan adalah signifikan secara statistik (p=0.01).

Akhir sekali dan tidak kurang pentingnya, ALS-4 telah berjaya menghalang pengeluaran staphyloxanthin dalam 11 jenis S. aureus. Ini termasuk 5 jenis Methicillin sensitif S. aureus (MSSA): SH1000, HG003, USA300-JE2, Newman, dan ATCC29213 dengan IC50  bagi masing-masing 70.5±6nM, 54.4±4nM, 37.7±4nM, 23.7±1nM, dan 30.02±5nM. Lima jenis Methicillin yang tahan S. aureus (MRSA): USA300, USA300-3, USA300-LAC, ST239III, dan COL, dengan IC50 bagi masing-masing 30.8±5nM, 42.8±6nM, 43.6±5nM, 16.3±8nM, dan 0.9±1nM; dan 1 jenis vancomycin-pertengahan S. aureus (VISA), Mu3 dengan IC50 bagi 2.6±1nM.

Berdasarkan kepada ujian kami, kami percaya ALS-4 meningkatkan kerentanan bagi S. aureus termasuk MRSA kepada kerosakan oksidatif dengan menghalang pengeluaran staphyloxanthin,. Dalam cerakin hidrogen peroksida, selepas penambahan 1.5% H2O2, ALS-4 menunjukkan satu pengurangan tambahan bagi bakteria CFU sebanyak 93.5%, daripada 61.600±6437 CFU/ml dalam kumpulan yang tidak dirawat kepada 4,000±230 CFU/ml dalam ALS-4 kumpulan yang dirawat, yang ditentukan adalah signifikan secara statistik (p=0.003).

Berhubung dengan kajian yang dijalankan untuk menyiasat keupayaan ALS-4 untuk mendorong tentangan antibiotik dalam S. aureus selepas pendedahan yang berpanjangan, USA300-LAC telah dibiak dalam 3 keadaan yang berbeza selama 10 hari. Untuk kumpulan yang dirawat 1 μM bagi ALS-4 telah ditambah; untuk kumpulan terkawal positif 0.12 μg/mL clindamycin dan 16 μg/mL erythromycin telah ditambah dari hari pertama sehingga hari ke-4, selepas itu clindamycin ditarik balik. Untuk kumpulan terkawal negatif, dimethyl sulfoxide (DMSO) telah ditambah. Pada hari ke-11, bakteria itu telah dituai dan kemudian dibiakkan selama 16 jam untuk penentuan MIC bagi clindamycin. Pendedahan yang berpanjangan kepada ALS-4 atau DMSO tidak menjejaskan nilai MIC bagi clindamycin (0.12 μg/mL); manakala pendedahan yang berpanjangan kepada clindamycin + erythromycin mencetuskan tentangan antibiotik dengan cepat dengan MIC meningkat daripada 0.12 μg/mL kepada lebih daripada 5 μg/mL.

Berdasarkan kepada kajian kami, kami percaya ALS-4 tidak mungkin mudah terdedah kepada tentangan ubat memandangkan ia bukan bakterisidal. Kajian perencatan pertumbuhan telah dilakukan pada pelbagai jenis S. aureus dan bakteria lain, termasuk 3 jenis MSSA (ATCC29212, SH1000 dan HG003), 1 jenis MRSA (USA300), 1 jenis VISA (ATCC700698 Mu3), serta 6 bakteria yang berbeza (E. coli, A. baumannii, S. cerevisiae, B. subtilis, E. faecalis, dan K. pneumoniae). Dalam kesemua jenis bakteria yang telah diuji, tiada kesan perencatan pertumbuhan dilihat pada kepekatan ALS-4 (250uM) yang paling tinggi diuji. Oleh itu, ALS-4 dilihat tidak mempunyai aktiviti bakteriostatik atau bakterisidal secara langsung terhadap banyak spesies bakteria, dengan itu mengurangkan tekanan pemilihan untuk tentangan ubat untuk muncul.

Kami juga menilai potensi kesan ke atas keberkesanan vancomycin, tulang belakang bagi rawatan untuk jangkitan yang disebabkan oleh MRSA, apabila digunakan bersama dengan ALS-4. Lapan jenis S. aureus (USA300 FPR3757, USA300-3, USA300-LAC, USA300-JE2, Mu3, HG003, ATCC29213 dan pengasingan klinikal ST239III) yang berbeza telah digunakan dalam kajian ini. Data kami menunjukkan bahawa tiada kesan terhadap MIC bagi vancomycin dilihat apabila kepekatan ALS-4 berada di bawah 25 μM. Oleh itu, kami percaya bahawa ALS-4 tidak mengganggu dengan tindakan vancomycin.

Di samping itu, dibandingkan dengan rawatan utama semasa bagi jangkitan S. aureus seperti vancomycin atau daptomycin yang lazimnya diberikan dalam bentuk suntikan IV (dengan pengecualian bagi vancomycin bentuk oral khusus untuk rawatan cirit-birit Clostridium difficile dan staphylococcal enterocolitis sahaja), satu ejen aktif oral membolehkan penembusan pasaran yang lebih luas yang mensasarkan kedua-dua pesakit luar serta pasaran profilaktik yang berpotensi.

Data Ketoksikan GLP

ALS-4 pada masa ini sedang menjalani kajian yang dibolehkan IND dan setakat ini telah menunjukkan profil keselamatan yang positif. Seperti yang dijelaskan dalam siaran akhbar kami yang lepas bertarikh 9 September, 2019, ALS-4 tidak menunjukkan sebarang kemutagenan dalam ujian in vitro Ames. Hasil ujian micronucleus in vitro kami yang dihasilkan pada masa ini juga menunjukkan bahawa ALS-4 tidak genotoksik, yang menunjukkan sifat bukan mutagenik bagi ubat itu. Tambahan lagi, keputusan bagi kajian cerakin in vitro hERG meramalkan risiko rendah bagi ALS-4 yang menyebabkan pemanjangan QT jantung.

Untuk penyampaian umum yang selanjutnya, sila layari: http://ir.aptorumgroup.com/static-files/bcf77574-7bd6-4b9d-8110-d53837238f16

Untuk penyampaian teknikal yang selanjutnya, sila layari: http://ir.aptorumgroup.com/static-files/66346f79-7a03-474a-89be-0eaafaa00d9d

Maklumat mengenai Aptorum Group Limited

Aptorum Group Limited (Nasdaq: APM) adalah sebuah syarikat farmaseutikal yang berdedikasi kepada membangun dan mengkomersialkan pelbagai teknologi terapeutik bagi menangani keperluan perubatan yang tidak dipenuhi. Kumpulan Aptorum sedang melaksanakan projek terapeutik di dalam penyakit yang jarang berlaku, penyakit berjangkit, penyakit metabolisme dan bidang-bidang penyakit lain.

Untuk maklumat lanjut mengenai Kumpulan Aptorum, sila layari www.aptorumgroup.com.

Penafian dan Kenyataan yang Berpandangan ke Hadapan

Siaran media ini termasuk kenyataan yang berkaitan dengan Aptorum Group Limited dan jangkaan, rancangan dan prospek masa hadapan mereka yang membentuk “kenyataan yang berpandangan ke hadapan” dalam erti maksud Akta Pembaharuan Litigasi Sekuriti Persendirian 1995. Untuk tujuan ini, apa-apa kenyataan yang terkandung di sini yang bukan merupakan kenyataan berbentuk fakta sejarah boleh dianggap sebagai kenyataan yang berpandangan ke hadapan. Dalam kes tertentu, anda boleh mengenal pasti kenyataan yang berpandangan ke hadapan dengan terma seperti “mungkin,” “sepatutnya,” “mengharapkan,” “merancang,” “menjangka,” “boleh,” “berhasrat,” “sasaran,” “projek,” “memperhatikan,” “percaya,” “anggaran,” ”meramalkan,” “berpotensi,” atau “meneruskan”, atau maksud negatif bagi istilah atau ungkapan yang serupa. Kumpulan Aptorum telah mendasarkan kenyataan-kenyataan yang berpandangan ke hadapan ini, yang termasuk kenyataan yang berkaitan dengan tempoh masa yang diunjurkan untuk permohonan penyerahan dan ujian, sebahagian besarnya pada jangkaan dan ramalan semasa mengenai peristiwa masa hadapan dan trend yang ia percaya dapat mempengaruhi perniagaan, keadaan kewangan dan hasil operasi mereka. Kenyataan-kenyataan yang berpandangan ke hadapan ini hanya melibatkan setakat tarikh siaran media ini dan adalah tertakluk kepada beberapa risiko, ketidakpastian dan andaian yang termasuk, tanpa had, risiko yang berkaitan dengan perubahan pengurusan dan organisasi yang mereka telah umumkan, perkhidmatan dan ketersediaan berterusan bagi kakitangan utama, keupayaan mereka untuk memperluaskan pelbagai produk mereka dengan menawarkan produk tambahan bagi segmen pengguna tambahan, hasil pembangunan, strategi pertumbuhan syarikat itu yang dijangkakan, trend dan cabaran yang dijangkakan di dalam perniagaan mereka, dan jangkaan mereka berhubung, dan kestabilan bagi, rantaian bekalan mereka, dan risiko itu yang dihuraikan dengan lebih jelas di dalam Borang 20-F bagi Kumpulan Aptorum dan fail lain yang dilakukan oleh Kumpulan Aptorum dengan SEC pada masa hadapan. Akibatnya, unjuran yang dimasukkan di dalam kenyataan berpandangan ke hadapan itu adalah tertakluk kepada perubahan. Kumpulan Aptorum tidak bertanggungjawab untuk mengemaskini sebarang kenyataan yang berpandangan ke hadapan yang terdapat dalam siaran media ini hasil daripada maklumat baharu, peristiwa masa hadapan atau sebaliknya.
 

1 mBio 2017 8(5): e01224-17
2 Microbiol Spectr. 2019 Mac;7(2)
3 Clin Infect Dis. 2019 Nov 27;69(12):2112-2118

Lihat versi sumber di businesswire.com:
https://www.businesswire.com/news/home/52169249/en/

Hubungi

Pelabur:
Tel: +852 2117 6611
E-mel: investor.relations@aptorumgroup.com
Media:
Tel: + 852 2117 6611
E-mel: info@aptorumgroup.com

Sumber : Aptorum Group Limited

No comments:

Post a Comment