Friday, February 28, 2020

RAWATAN BAHARU KANSER DIBANGUNKAN DI NTHU



HSINCHU, Taiwan, 27 Feb (Bernama-BUSINESS WIRE) -- Sebuah pasukan penyelidikan yang diketuai oleh Dr. Yunching Chen dan Tsai-Te Lu dari Universiti Nasional Tsing Hua baru-baru ini telah membangunkan satu rawatan baharu untuk kanser, di mana pembuluh darah di dalam tumor malignan dipulihkan seperti biasa dengan menyuntikkan sebuah sistem penghantaran nano yang dibangunkan khusus untuk nitrik oksida (NanoNO), yang juga memudahkan penghantaran bagi ubat-ubatan kanser dan imunosit ke dalam tumor itu. Penyelidikan mereka yang berinovatif itu baru-baru ini telah diterbitkan di dalam jurnal berprestij Nature Nanotechnology.

Siaran media ini mempunyai ciri-ciri multimedia. Lihat siaran lengkap di sini: https://www.businesswire.com/news/home/20200226005036/en/

Chen menyamakan struktur bagi badan manusia itu kepada sebuah bandar raya, dan sel-sel kanser kepada sekumpulan samseng yang menduduki sebuah kawasan kejiranan tertentu. Melepaskan faktor-faktor angiogenesis mencetuskan pembuluh darah di sekeliling untuk menyediakan nutrien yang mengembang sendiri, mencegah nekrosis hipoksik bagi sel-sel kanser. Bentuk bagi rawatan kanser yang digunakan pada masa ini, seperti kemoterapi dan ubat-ubatan sasaran, terutamanya berfungsi dengan membunuh sel-sel kanser atau pembuluh darah yang mempunyai tumor itu, tetapi menyebabkan ketaknormalan di dalam fungsi dan struktur bagi pembuluh darah; lebih-lebih lagi, jika mana-mana daripada sel-sel kanser itu kekal hidup dalam rawatan itu, mereka menjadi degil, seperti samseng tegar, sekali gus meningkatkan peluang bagi kambuh atau metastasis.

Apa yang menjadikan rawatan inovatif ini terutamanya menarik adalah penggunaan saluran tumor, yang telah sehingga sekarang dianggap sebagai rakan bagi sel-sel kanser. Chen menjelaskan bahawa selepas pembuluh darah yang mempunyai tumor itu dipulihkan, mereka dapat membantu meningkatkan fungsi bagi ubat anti kanser dan sel-sel imun.

Chen mendekati Lu ketika beliau sedang mempertimbangkan cara-cara untuk meneutralkan pembuluh darah yang mempunyai tumor itu. Lu berkata bahawa nitrik oksida dapat menggalakkan pemvasodilatan bagi pembuluh darah dan meningkatkan peredaran darah, dan dengan itu digunakan untuk merawat keadaan seperti infarksi miokardium dan hipertensi pulmonari. Walau bagaimanapun, oleh kerana jangka hayat nitrik oksida yang pendek, ia kebanyakannya digunakan untuk merawat gejala akut, dan tidak berkesan untuk penyakit kronik seperti kanser.

Pasukan itu telah membangunkan sebuah sistem penghantaran nano berasaskan polimer yang terdiri daripada asid laktik dan asid glikolik untuk menstabilkan kompleks besi dinitrosil biomimetik (DNIC) yang mengeluarkan nitrik oksida, dengan itu melanjutkan masa di mana molekul nitrik oksida dikeluarkan secara berkesan dari beberapa minit sehingga kepada beberapa hari, sekali gus membolehkan mereka untuk berkumpul di dalam tisu-tisu tumor, dan memulihkan pembuluh darah yang tidak normal. Pada ketika ini, ubat-ubatan anti-kanser dan sel-sel imun boleh menembusi ke dalam tumor itu, dan memusnahkan sel-sel kanser dalam sekali gus.

Imunoterapi telah menjadi satu topik utama di dalam penyelidikan rawatan kanser dalam beberapa tahun kebelakangan ini, tetapi untuk mendapatkan imunosit ke lokasi bagi sel-sel kanser itu telah menimbulkan masalah. Chen berkata bahawa pasukan beliau telah menggunakan pembawa nano nitrik oksida yang digabungkan dengan imunoterapi untuk menghapuskan tumor hati pada tikus.

Lu berkata bahawa pembawa baharu untuk nitrik oksida, DNIC biomimetik, boleh disintesiskan dengan mudah dalam tiga langkah, dan perumusan itu dapat diselesaikan dengan satu langkah tambahan, menjadikannya sesuai untuk pengeluaran secara besar-besaran. Pasukan itu telah memohon paten di Taiwan dan Amerika Syarikat untuk pembawa nano nitrik oksida yang telah dibangunkan, dan mereka pada masa ini sedang menyiasat kemungkinan untuk bekerjasama dengan hospital-hospital domestik dan syarikat-syarikat farmaseutikal antarabangsa.

http://mrem.bernama.com/mrembm/viewsm.php?idm=13122

No comments:

Post a Comment