Friday, May 29, 2020

CHENGDU KINI MENJADI ENJIN YANG MEMACUKAN PEMBANGUNAN DI CHINA

CHENGDU, China, 29 Mei, 2020 /Xinhua-AsiaNet/--

Pada 28 April, laman web rasmi Kerajaan Wilayah Sichuan telah mengeluarkan Jawapan dan Kelulusan dari Kerajaan Rakyat Wilayah Sichuan untuk Penubuhan bagi Kawasan Baharu Chengdu Timur. Menurut dokumen itu, Kawasan Baharu Chengdu Timur akan menjadi sebuah “platform baharu untuk pembentukan Lingkaran Ekonomi Chengdu-Chongqing”.

Chengdu dan Chongqing adalah dua bandar raya mega berjiran yang terletak di China barat, dan penduduk dari kedua-dua bandar raya tersebut berkongsi adat dan kebiasaan makan yang serupa. Pada Januari tahun ini, istilah “Lingkaran Ekonomi Chengdu-Chongqing” telah dicipta, di mana kerajaan China berhasrat untuk meletakkannya sebagai “tiang pertumbuhan penting bagi pembangunan berkualiti tinggi”.

Sebagai satu daripada dua bandar raya utama bagi “Lingkaran Ekonomi Chengdu-Chongqing”, pengembangan Chengdu sejak beberapa tahun yang lalu telah menarik perhatian yang meluas dari seluruh dunia. Pada Oktober 2019, menurut satu kedudukan yang disusun oleh Milken Institute, sebuah badan pemikir di Amerika Syarikat, yang menempatkan 262 bandar raya China berdasarkan kepada sembilan indeks pembangunan, Chengdu telah mengatasi Shenzhen untuk menduduki tempat teratas dalam senarai Bandar Raya China yang berprestasi terbaik.

CHENGDU KINI MENJADI ENJIN YANG MEMACUKAN PEMBANGUNAN DI CHINA

No comments:

Post a Comment