Wednesday, May 31, 2023

FALCON 40B EMIRIAH ARAB BERSATU (UAE) MENGUASAI CARTA KEDUDUKAN: BERADA PADA KEDUDUKAN #1 DI SELURUH DUNIA DALAM PENGESAHAN BEBAS TERKINI OLEH HUGGING FACE BAGI MODEL AI SUMBER TERBUKA




ABU DHABI, Emiriah Arab Bersatu, 30 Mei (Bernama-BUSINESS WIRE) -- 
Falcon 40B, model AI sumber terbuka berskala besar pertama UAE dengan 40 bilion parameter dilancarkan oleh Institut Inovasi Teknologi (TII) Abu Dhabi pada minggu lepas, melonjak ke tempat teratas dalam Carta Kedudukan Model Bahasa Besar Terbuka (LLM) Hugging Face yang terkini. Hugging Face, syarikat Amerika yang berusaha mendemokrasikan kecerdasan buatan melalui sumber dan sains terbuka, dianggap sebagai pengesah bebas model AI yang muktamad di dunia.

Falcon 40B berjaya mengalahkan model terkenal seperti LLaMA dari Meta (termasuk model 65B), StableLM dari Stability AI dan RedPajama dari Together untuk mencapai kedudukan yang menjadi rebutan. Indeks menggunakan empat penanda aras utama dari Manfaat Penilaian Model Bahasa AI Eleuther, rangka kerja gabungan yang menilai model bahasa generatif pada: Cabaran Penaakulan AI2 (25 pukulan), set soalan sains sekolah gred; HellaSwag (10 pukulan), ujian inferens akal, yang mudah untuk manusia tetapi mencabar untuk model SOTA; MMLU (5 pukulan), ujian untuk mengukur ketepatan berbilang tugas model teks; dan TruthfulQA (0-pukulan), ujian untuk mengukur sama ada model bahasa adalah benar dalam menjana jawapan kepada soalan.

Carta Kedudukan LLM Terbuka Hugging Face ialah alat penilaian objektif terbuka kepada komuniti AI yang menjejaki, menentukan kedudukan dan menilai LLM dan bot sembang sebaik sahaja dilancarkan.

Dilatih menggunakan satu trilion token, Falcon 40B menandakan titik perubahan penting untuk UAE dalam perjalanan ke arah kepimpinan AI, membolehkan akses meluas kepada pemberat model untuk penyelidikan dan penggunaan komersial. Kedudukan baharu mengesahkan kehebatan model dalam menjadikan AI lebih telus, terangkum dan boleh diakses untuk kebaikan manusia yang lebih besar.

Melalui perkembangan terkini ini, TII telah berjaya menjamin UAE mendapat tempat duduk di meja apabila melibatkan model AI generatif, membolehkan UAE menyertai senarai eksklusif negara yang sedang berusaha memacu inovasi dan kerjasama AI.

TII telah pun memulakan kerja ke atas versi Falcon yang seterusnya - model AI 180B. Untuk mengetahui lebih lanjut tentang model AI Falcon 40B sumber terbuka semasa, sila kunjungi: FalconLLM.TII.ae. Pengumuman awal mengenai Falcon 40B boleh diperoleh di sini: Institut Inovasi Teknologi UAE Melancarkan Sumber Terbuka Model Bahasa Besar "Falcon 40B" untuk Penyelidikan & Penggunaan Komersial

http://mrem.bernama.com/mrembm/viewsm.php?idm=17167

No comments:

Post a Comment