Thursday, June 1, 2023

PERTANDINGAN ICT HUAWEI PERINGKAT AKHIR GLOBAL 2022-2023 BERLANGSUNG DI SHENZHEN - 146 PASUKAN DARI 36 NEGARA DAN RANTAU MEMENANGI ANUGERAH

Majlis Penutupan Akhir dan Penganugerahan Global Pertandingan ICT Huawei 2022–2023 (Foto: Huawei)

SHENZHEN, China, 1 Jun (Bernama-BUSINESS WIRE) -- Pada 27 Mei 2023, Pertandingan ICT Huawei Peringkat Akhir Global 2022-2023 telah berakhir di Shenzhen, melabuhkan tirai acara penutupan yang ketujuh pertandingan ini. Pertandingan yang pertama diadakan secara fizikal sejak tahun 2019, kemuncak acara tersebut ialah pertandingan antara peserta akhir dalam 146 pasukan dari 36 negara. Sebelum Peringkat Akhir, lebih daripada 120,000 pelajar dari lebih 2000 universiti di 74 negara dan rantau di seluruh dunia mengambil bahagian dalam Pertandingan ICT itu.

Pasukan dari Politeknik Shenzhen, Universiti Teknologi Elektronik Guilin, Kolej Perdagangan Guangzhou, Universiti Normal Yangtze dan Politeknik Industri Hunan memenangi Hadiah Utama Trek Rangkaian. Pasukan dari Universiti Teknologi Elektronik Guilin, Politeknik Shenzhen dan Kolej untuk Teknologi Vokasional Nanning memenangi Hadiah Utama Trek Awan. Pasukan Politeknik Shenzhen memenangi Hadiah Utama Trek Pengkomputeran. Pasukan Universiti Jilin dan Universiti Ahmadu Bello memenangi Hadiah Utama pertandingan inovasi. Pasukan imin dari Universiti Tsinghua memenangi Hadiah Utama Jalan Pintar dan Jsgroup dari Universiti Xi'an Jiaotong memenangi Hadiah Utama Pendigitalan Kuasa Elektrik.

Xiao Haijun, Presiden Jabatan Pembangunan dan Jualan Rakan Niaga Global, Kumpulan Perniagaan Perusahaan Huawei berkata, “Bakat dan kemahiran digital akan menjadi asas untuk pembangunan ekonomi digital. Pada masa akan datang, Huawei akan membawa sumber pendidikan ICT ke lebih banyak sekolah di seluruh dunia. Kami diunjurkan untuk membina secara keseluruhan sebanyak 7000 Akademi ICT Huawei menjelang 2026, bertujuan melatih lebih daripada 1 juta pelajar setiap tahun, meningkatkan kecelikan dan kemahiran digital pelajar untuk dunia digital yang lebih dinamik dan terangkum.”

No comments:

Post a Comment