Monday, June 26, 2023

ACARA PROMOSI "KISAH SHENZHEN" TELAH DIADAKAN DI BEIJING

 BEIJING, 26 Jun, 2023 /Xinhua-AsiaNet/--


Dihoskan bersama oleh Biro Perkhidmatan Beijing untuk Perwakilan Diplomatik dan Jabatan Publisiti bagi Jawatankuasa Perbandaran CPC Shenzhen, Acara Promosi "Kisah Shenzhen"  itu telah dimulakan di Beijing pada petang 21 Jun.

Hampir 200 orang peserta China dan asing, termasuk utusan diplomatik dari pelbagai buah negara ke China, wakil pertubuhan antarabangsa di China, dan wakil media, telah berkumpul di Beijing untuk menikmati daya tarikan bagi budaya tradisional China dan untuk mempelajari tentang penerokaan dan amalan Shenzhen bagi pemodenan China, demikian menurut Kerajaan Rakyat Perbandaran Shenzhen.

Marc Hubsch, Duta Luxembourg ke China, telah menyampaikan sebuah ucapan yang menyatakan bahawa daripada pertumbuhan Shenzhen, kita dapat merasakan semangat keterbukaan bandar raya itu dan daya penggerak yang kuat di sebalik pertumbuhan ekonomi China. Marc Hubsch telah melawat Shenzhen beberapa kali dan yakin bahawa Shenzhen adalah sebuah bandar raya di mana orang ramai hidup bersama secara harmoni dengan alam semula jadi dan merupakan sebuah bandar raya muda dengan sebuah warisan kebudayaan yang kaya.

Acara promosi ini terutamanya terdiri daripada tiga bahagian: pengalaman kebudayaan Festival Bot Naga, pameran yang bertemakan "Kisah Shenzhen" dan drama tarian "Wing Chun". Aktiviti seperti membuat Zongzi, memakai uncang dan rantai tangan tenunan, dan mengambil gambar dalam kostum tradisional telah meningkatkan pemahaman peserta mengenai budaya tradisional China.

Pada acara promosi itu, pameran bagi jenama-jenama terkenal Shenzhen menceritakan dan menerangkan mengenai "Kisah Shenzhen" secara menyeluruh, dan mendapat tepukan gemuruh daripada utusan diplomatik. Mereka berkata bahawa Shenzhen adalah jendela bagi pembaharuan dan keterbukaan China, dan ia juga merupakan sebuah lambang yang indah bagi pemodenan China.

Menurut Marc Hubsch, sebagai barisan hadapan di dalam pembaharuan dan keterbukaan China, Shenzhen melambangkan pembangunan pesat China. Daripada kemajuan Shenzhen, seseorang boleh merasakan semangat keterbukaan bagi bandar raya itu dan daya penggerak yang kuat di sebalik pertumbuhan ekonomi China.

Kemudian pada sebelah malam, tetamu China dan asing telah menonton drama tarian "Wing Chun" yang merupakan terbitan Shenzhen, yang menggabungkan dua warisan kebudayaan tidak ketara kebangsaan, "Wing Chun" dan sejenis sutera ringan. Ia menggabungkan seni mempertahankan diri tradisional dengan tarian kontemporari, yang menyerlahkan daya tarikan unik budaya Lingnan, dan mempamerkan semangat Shenzhen di dalam era baharu.

Utusan diplomatik telah memberikan persetujuan kepada persembahan itu selepas menontonnya, dengan menyatakan bahawa drama tarian "Wing Chun" itu penuh dengan ciri-ciri kebudayaan tradisional Cina dan menceritakan kisah tentang Shenzhen, Guangdong, Kawasan Greater Bay, dan juga China melalui keindahan tarian dan seni mempertahankan diri.

"Saya ingin menyatakan bahawa ia [Shenzhen] adalah sebuah tempat yang sentiasa berubah, yang adalah sesuatu yang bagus kerana ia membuatkan anda sentiasa berminat," kata Emmanuel Stantszos, duta Greece ke China, semasa satu temu bual di lokasi. "Saya ingin mencadangkan agar orang ramai datang melawat Shenzhen dan mengalami sendiri perubahan ini."
 
Sumber: Kerajaan Rakyat Perbandaran Shenzhen

--BERNAMA

No comments:

Post a Comment