Monday, June 26, 2023

MARY KAY MENGUMUMKAN PROJEK PENANAMAN SEMULA HUTAN 2023 DAN MERAIKAN 15 TAHUN IMPAK POSITIF KOMUNITI DENGAN ARBOR DAY FOUNDATION

 




Table


Dalam 2013, Mary Kay mula menyokong projek penanaman semula hutan berskala besar di seluruh dunia termasuk Amerika Syarikat, Brazil, China, Jerman, Ireland, Peru dan Madagascar. Mary Kay bersedia untuk menanam 100,000 pokok tambahan pada tahun 2023 dengan penanaman pokok di Amerika Syarikat, Mexico dan Sepanyol. (Kredit: Arbor Day Foundation)


Mary Kay akan menanam 100,000 pokok tambahan pada tahun 2023


DALLAS, 26 Jun (Bernama-BUSINESS WIRE) -- Hari ini, Mary Kay mengumumkan projek penanaman semula hutan 2023 dengan kerjasama Arbor Day Foundation. Tahun ini, Mary Kay bersedia untuk meraikan ulang tahunnya yang ke-60th dan turut meraikan perkongsian selama 15 tahun dengan Arbor Day Foundation.

Projek penanaman semula hutan global tahun ini termasuk:

· Amerika Syarikat

80,000 pokok untuk menyokong pemulihan habitat dan biodiversiti yang jarang ditemui di beberapa daerah Georgia. Pain berdaun panjang pernah menjadi spesies pokok yang dominan di Selatan, meliputi lebih daripada 90 juta ekar dari Virginia ke Texas. Hari ini, pain berdaun panjang meliputi kurang daripada 3% daripada julat asalnya. Kehilangan ekosistem itu telah memusnahkan hampir 600 spesies haiwan dan tumbuhan yang bergantung kepadanya. Melalui perkongsian dengan Arbor Day Foundation dan The Nature Conservancy, pain berdaun panjang dan pendek akan ditanam di seluruh tanah persendirian dan awam di Georgia. Apabila pokok tumbuh, ini akan mengurangkan penerokaan hutan dan menyokong hidupan liar yang terancam dan dilindungi seperti burung belatuk merah, ular indigo timur dan kura-kura gopher.

12,000 pokok untuk menyokong pemulihan kebakaran hutan di Hutan Negara Lassen di California. Kebakaran Dixie melanda California Utara selama tiga bulan yang kelihatan tidak berkesudahan pada tahun 2021. Berlaku dari Julai hingga Oktober, ini adalah kebakaran hutan kedua terbesar dalam sejarah negeri, dengan kesan kebakaran lebih daripada 963,000 ekar. Hutan yang musnah akibat kebakaran hutan boleh mengambil masa beberapa generasi untuk kembali ke zaman kesuburannya—jika hutan itu pulih sama sekali. Oleh sebab itu, usaha penanaman semula hutan yang mendesak dan perlu dipulihkan adalah kritikal. Projek ini memfokuskan usaha pada kesuburan Hutan Negara Lassen, habitat kepada ratusan spesies hidupan liar dan penting untuk kesihatan landskap dan Tasik Almanor yang berdekatan. Pokok yang baru ditanam di kawasan ini akan mula membina semula habitat yang terganggu oleh kebakaran termasuk rumah cougar, chipmunks, beruang hitam dan salamander berkuku panjang. Apabila pokok berakar dan membesar menjadi pokok yang matang, sistem akar akan menghalang hakisan sekali gus meningkatkan kualiti air di Tasik Almanor.

· Mexico

4,000 pokok untuk menyokong perhutanan mampan, pemulihan tadahan air dan biodiversiti di Cerro Pelon Butterfly Sanctuary Mexico. Walaupun penghijrahan beperingkat dan sarang rama-rama raja adalah lambang Mexico, spesies ini kini menghadapi beberapa cabaran yang paling simbolik pada zaman sekarang. Pokok cemara oyamel asli, tempat raja-raja ini sering bersarang, ditolak ke altitud yang lebih tinggi dan suhu yang lebih sejuk akibat perubahan iklim. Ini juga, sebagai tambahan kepada pembalakan dan pembersihan tanah untuk pokok alpukat yang menguntungkan, mengurangkan kawasan sarang raja dan mengancam kedudukan spesies untuk kelangsungan hidup jangka panjang. Projek ini bertujuan untuk mewujudkan semula penutup cemara oyamel di kawasan ini sambil memberi manfaat kepada masyarakat setempat.

· Sepanyol

4,000 pokok untuk menyokong pemulihan kebakaran hutan di Belorado, Sepanyol. Bukit-bukau Belorado adalah kawasan yang indah di utara Sepanyol. Walau bagaimanapun, cerun ini telah menyaksikan banyak kebakaran hutan dan gelombang panas selama bertahun-tahun, menyukarkan pokok-pokok yang pernah berdiri di sini untuk berakar semula dengan sendirinya. Ini telah memberi laluan kepada peningkatan hakisan landskap semula jadi. Menanam campuran pelbagai pokok daun muda di kawasan ini akan membantu menahan tanah dan menjadikan tanah lebih tahan terhadap perubahan iklim dan kebakaran. Dan bagi kawasan luar bandar yang terjejas oleh migrasi luar bandar ke bandar, projek ini akan menyediakan pekerjaan penyelenggaraan yang berterusan di seluruh wilayah.

“Penebangan hutan dan perubahan iklim boleh menyebabkan ekonomi global rugi berbilion-bilion dalam tahun-tahun akan datang—harapan kami di Mary Kay ialah projek-projek ini mengurangkan kesan tersebut sambil menyediakan habitat hidupan liar yang berharga,” kata Deborah Gibbins, Ketua Pegawai Operasi di Mary Kay Inc. “Ini adalah hutan yang baru ditanam akan berkembang dan menyediakan sumber yang berharga, perkhidmatan ekosistem, dan warisan yang berkekalan untuk generasi akan datang.”

Perkongsian Mary Kay dan Arbor Day Foundation bermula pada tahun 2008 dan telah mencapai beberapa pencapaian penting sepanjang perkongsiannya selama 15 tahun:

· Pada tahun 2008, perunding kecantikan bebas Mary Kay terlibat dalam program kitar semula iaitu sebatang pokok ditanam di dalam hutan perlu untuk setiap kompak lama yang dikitar semula. Terima kasih kepada usaha kitar semula nasional oleh Perunding Kecantikan Bebas dan pelanggan mereka, serta kakitangan Syarikat, Mary Kay melebihi matlamat pengumpulan 200,000 kompak lama.

· Dari 2009 hingga 2012, perkongsian Mary Kay dengan Arbor Day Foundation menyokong Nature Explore Classrooms di tempat perlindungan keganasan rumah tangga untuk menyediakan penduduk tempat yang selamat untuk berhubung dengan alam semula jadi.

· Bermula pada tahun 2013, Mary Kay mula menyokong projek penanaman semula hutan berskala besar di seluruh dunia termasuk Amerika Syarikat, Brazil, China, Jerman, Ireland, Peru dan Madagascar.

· Pada 2018, ketika Mary Kay memotong reben pada kemudahan Richard R. Rogers Manufacturing / R&D baharu di Lewisville, TX, meraikan pencapaian menanam pokok ke satu jutanya dengan menanam pokok istiadat di tapak tersebut.

· Sehingga kini, Mary Kay dan Arbor Day Foundation telah menanam 1.3 juta pokok melalui perkongsiannya dan terus berusaha ke arah kesan masa depan dengan tambahan 100,000 pokok tahun ini.

“Kami sangat teruja untuk meneruskan perkongsian ini dengan memberikan impak berskala besar dalam hutan di seluruh dunia,” kata Katie Loos, Presiden Arbor Day .Foundation. “Selama 15 tahun, Mary Kay telah mengabdikan diri untuk menyediakan usaha pemulihan yang bermakna di tempat yang paling memerlukannya. Rakan kongsi kami dalam warna merah jambu terus mempamerkan ibu jari hijau mereka melalui projek penanaman semula hutan strategik yang menyerlahkan komitmen mereka untuk berkhidmat sebagai penjaga alam sekitar untuk planet ini.”

Mengenai Mary Kay

Dulu. Sekarang. Selalu. Salah satu pemecah rekod asal, Mary Kay Ash mengasaskan jenama kecantikan impiannya di Texas pada tahun 1963 dengan satu matlamat: untuk mempertingkatkan kehidupan wanita. Impian itu telah berkembang menjadi sebuah syarikat global dengan berjuta-juta ahli tenaga jualan bebas di lebih daripada 35 negara. Selama 60 tahun, peluang Mary Kay telah memperkasakan wanita untuk menentukan masa depan mereka sendiri melalui pendidikan, bimbingan, advokasi dan inovasi. Mary Kay berdedikasi untuk melabur dalam sains di sebalik kecantikan dan pembuatan penjagaan kulit termaju, kosmetik warna, suplemen pemakanan dan wangian. Mary Kay percaya dalam memelihara planet kita untuk generasi akan datang, melindungi wanita yang terjejas oleh kanser dan penderaan domestik, dan menggalakkan belia untuk mengikuti impian mereka. Ketahui lebih lanjut di marykayglobal.com, temui kami di FacebookInstagram, dan LinkedIn, atau ikuti kami di Twitter.

Mengenai Arbor Day Foundation

Ditubuhkan pada tahun 1972, Arbor Day Foundation ialah organisasi bukan untung keahlian terbesar di dunia yang berdedikasi untuk menanam pokok. Dengan tumpuan dalam komuniti dan hutan yang paling memerlukan, Yayasan — bersama lebih daripada 1 juta ahli, penyokong dan rakan kongsi yang dihargai — telah membantu menanam 500 juta pokok di lebih 50 negara. Dipandu oleh misinya untuk memberi inspirasi kepada orang ramai untuk menanam, memupuk dan meraikan pokok, Arbor Day Foundation komited untuk membuka kunci kuasa pokok untuk membantu menyelesaikan isu kritikal yang dihadapi manusia dan planet ini. Ketahui lebih lanjut tentang kesan Arbor Day Foundation di arborday.org.

Mengenai The Nature Conservancy

Nature Conservancy ialah organisasi pemuliharaan global yang berdedikasi untuk memulihara tanah dan perairan yang menjadi tempat bergantung kepada semua kehidupan. Berpandukan sains, kami mencipta penyelesaian yang inovatif dan di lapangan untuk cabaran paling sukar di dunia kami supaya alam semula jadi dan manusia boleh berkembang maju bersama. Kami sedang menangani perubahan iklim, memulihara tanah, perairan dan lautan pada skala yang belum pernah berlaku sebelum ini, menyediakan makanan dan air secara mampan dan membantu menjadikan bandar lebih mampan. Bekerja di 79 negara dan wilayah, kami menggunakan pendekatan kolaboratif yang melibatkan komuniti tempatan, kerajaan, sektor swasta dan rakan kongsi lain. Untuk mengetahui lebih lanjut, layari www.nature.org atau ikuti @nature_press pada Twitter.

Teks bahasa sumber asal pengumuman ini adalah versi rasmi yang sahih. Terjemahan yang disediakan hanya sebagai penyesuaian sahaja, dan hendaklah di silang-rujuk dengan teks bahasa sumber, yang satu-satunya versi teks dengan kesan undang-undang.

Galeri Multimedia/Foto Sedia Ada: https://www.businesswire.com/news/home/53428084/en

Hubungan

Mary Kay Inc.
Komunikasi Korporat
marykay.com/newsroom
972.687.5332 atau media@mkcorp.com
 
Sumber: Mary Kay Inc.

No comments:

Post a Comment