Wednesday, August 30, 2017

LANTIKAN SEMULA KETUA PENGARAH IKIM

KUALA LUMPUR, 30 Ogos (Bernama) -- Datuk Prof. Dr. Azizan binti Baharuddin, telah dilantik semula oleh YAB Perdana Menteri sebagai Ketua Pengarah Institut Kefahaman Islam Malaysia (IKIM) selama dua (2) tahun mulai 1 September 2017 sehingga 31 Ogos 2019.
 
Beliau telah memulakan perkhidmatannya di IKIM sebagai Timbalan Ketua Pengarah pada 1 November 2011 dan seterusnya dilantik menjadi Ketua Pengarah IKIM kelima pada 1 September 2015.
 
Beliau berkelulusan Ijazah Sarjana Muda Sains (kepujian) dalam Biologi dari University of Tasmania  dan PhD dari University Lancaster, UK dalam bidang Sejarah dan Falsafah Sains (Sains dan Agama). Beliau berpengalaman luas dalam bidang agama dan sains, dialog peradaban serta alam sekitar. Beliau memulakan kerjayanya sebagai Pensyarah di Universiti Malaya pada 1979 dan menjadi Pengarah di Pusat Dialog Peradaban di Universiti Malaya pada 2000 sebelum dilantik menjadi Timbalan Ketua Pengarah IKIM.
 
IKIM mengucapkan terima kasih kepada YAB Perdana Menteri Malaysia, Dato’ Sri Mohd. Najib Tun Abdul Razak atas pelantikan semula ini dan berharap dengan pengalaman yang luas Datuk Prof. Dr. Azizan Baharuddin, akan berusaha untuk mencapai visinya iaitu untuk menjadi institusi utama kefahaman Islam bertaraf antarabangsa.

SUMBER : Institut Kefahaman Islam Malaysia (IKIM)

UNTUK MAKLUMAT LANJUT, SILA HUBUNGI:
Nama : Pn. Zawiah
Tel : 019-3334253

Nama : Pn. Wan Zahidah
Tel : 019-276 8003

--BERNAMA

No comments:

Post a Comment