Tuesday, October 24, 2017

EKSPO BERTEKNOLOGI TINGGI YANGLING KE-24 AKAN DIUMUMKAN

Yangling, China, 24 Okt., 2017 /Xinhua-AsiaNet/--

Ekspo Berteknologi Tinggi Pertanian Yangling ke-24 akan diadakan di Yangling, Shaanxi, China dari 5 hingga 9 November. Ekspo itu meliputi sebuah ruang seluas 188,000 meter persegi. Untuk mengetengahkan kerjasama dan pertukaran antarabangsa, Ekspo itu memberi tumpuan kepada "meningkatkan pemodenan pertanian melalui The Belt & Road". Lapan acara akan diadakan termasuk seminar mengenai pembangunan pertanian moden dan pameran berhubung produk-produk pertanian moden.

Pada kedudukan 34 darjah 16 minit 56 saat Utara dan 108 darjah 4 minit 27 saat Timur berdiri bandar raya pertanian bagi Zon Demonstrasi Industri Berteknologi Tinggi Pertanian Yangling (AHIDZ) peringkat negara China di Shaanxi, China. Pada Julai 1997, "Zon Pertanian Khas" itu ditubuhkan untuk mencapai "misi kebangsaan" bagi pembangunan pertanian di kawasan gersang dan separa gersang di China.

Selama 23 tahun yang lalu sejak penampilan sulungnya, Ekspo itu telah menyaksikan pengaruh yang semakin meningkat. Setakat ini, seramai 26.55 juta pelanggan di dalam industri pertanian dengan lebih 10,000 buah syarikat dan unit teknologi & pendidikan, dari lebih 70 buah negara dan wilayah, telah mengambil bahagian di dalam pameran atau pesta itu. Jumlah urus niaga telah berjumlah lebih 774.8 bilion yuan. Ekspo itu telah disahkan oleh Union of International Fair (UFI). Pada tahun 2017, Ekspo itu, dengan 61.59 bilion yuan, menduduki tempat teratas di dalam Nilai Jenama Pertanian China.

Sebagai sebuah zon demonstrasi industri berteknologi tinggi pertanian peringkat negara, dalam beberapa tahun kebelakangan ini, melalui usaha inovasi yang berterusan di dalam kerjasama dan pertukaran antarabangsa, Yangling AHIDZ telah mewujudkan perhubungan yang stabil dengan lebih 40 buah negara dan wilayah dari segi sains & teknologi pertanian dan kerjasama industri. Zon itu juga mempunyai kerjasama yang erat dengan organisasi antarabangsa seperti Pertubuhan Makanan dan Pertanian Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (FAO) dan Pusat Inovasi EU dll. Sebanyak 11 platform kerjasama antarabangsa, seperti "Pusat Inovasi Sains dan Teknologi Pertanian China-Kanada untuk Kawasan Gersang", telah ditubuhkan. Lebih daripada 120 projek kerjasama saintifik dan teknologi antarabangsa telah dibangun dan dilaksanakan. Lebih daripada 150 pencapaian saintifik dan teknologi pertanian asing dan pelbagai jenis kualiti telah diperkenalkan. Lebih daripada 50 projek kerjasama antarabangsa di antara syarikat-syarikat China dan asing telah dijalankan.

Melalui Ekspo Yangling, lebih ramai pelanggan asing menunjukkan peningkatan minat dan secara aktif mencari kerjasama di China barat dan bidang pertanian di sana, yang telah membawa kesegaran kepada pembangunan pertanian moden China dan transformasi bagi pencapaian saintifik dan teknologi pertanian.

Sumber: Zon Demonstrasi Industri Berteknologi Tinggi Pertanian Yangling (AHIDZ)

Pautan Lampiran Imej:
http://asianetnews.net/view-attachment?attach-id=299122
http://asianetnews.net/view-attachment?attach-id=299123

No comments:

Post a Comment