Thursday, September 27, 2018

TOSHIBA KELUARKAN IC PEMACU MOTOR BERUS DC DENGAN PENGESANAN PENGEHAD ARUS

- Isyarat pengehad arus membolehkan maklumat balas kawalan

TOKYO, 26 Sept (Bernama-BUSINESS WIRE) -- Toshiba Electronic Devices & Storage Corporation ("Toshiba") hari ini melancarkan sebuah IC pemacu motor berus DC dwi penghubung bersepadu yang termasuk sebuah fungsi pengehad arus output yang diberi nilai pada 50V / 3.0A. Peranti TB67H401FTG yang baharu itu boleh mengendalikan aplikasi di mana pemantauan dan maklumat balas bagi keadaan motor diperlukan, termasuk peralatan pejabat, ATM, peralatan rumah, pembersih robotik dan lebih banyak lagi – kesemua peranti yang popular pada tahun-tahun kebelakangan ini dan yang sering menggabungkan motor berus DC.

Sehingga kini, kawalan keselamatan bagi motor berus DC telah dicapai dengan mengehadkan nilai atas arus motor melalui sebuah had arus yang ditetapkan. Arus yang berlebihan dihasilkan oleh kunci motor dan dibaca daripada sebuah perintang luaran melalui litar luaran, amplifier operasi dan pembanding, yang meningkatkan kiraan komponen dan kerumitan litar.

TB67H401FTG yang sangat bersepadu itu direka dengan proses BiCD Toshiba dan mempunyai sebuah litar output isyarat yang terbina dalam, yang memantau keadaan arus dan memaklumkan apabila ia mencapai ambang atasan. Ini menamatkan keperluan bagi litar luaran dan menyampaikan penyelesaian motor yang lebih kecil, lebih efisien dengan mengurangkan kos BOM.

TB67H401FTG itu menyokong sejumlah empat mod pemacu; ke hadapan (CW), mengundur (CCW), brek (brek pendek) dan berhenti (mati). Ia juga termasuk satu fungsi penukaran mod yang meluaskan julat aplikasi. Mod penghubung tunggal menyokong sebuah arus saluran tunggal sehingga 6.0A, manakala mod dwi penghubung membenarkan penggunaan dua motor, dengan satu IC tunggal yang memacukan sehingga 3.0A bagi setiap motor.

MOSFET rintangan-on yang rendah digabungkan ke dalam penghubung H (Bahagian tinggi + Bahagian rendah = jenis 0.49Ω) yang memastikan kehilangan yang rendah dan kecekapan operasi. Sebuah pengawal atur dalaman membolehkan peranti itu dipacu daripada sebuah bekalan 5V tunggal.

Peranti kecil itu ditempatkan di dalam pakej QFN48 7mm x 7mm x 0.9mm, yang juga termasuk pengesanan penutupan terma, perlindungan lebihan arus dan penyekat voltan rendah. Satu isyarat pengesanan ralat am meningkatkan sistem keselamatan dengan memberi satu amaran kepada pengawal sistem utama.

TB67H401FTG kini dalam pengeluaran secara besar-besaran.

http://mrem.bernama.com/mrembm/viewsm.php?idm=11444

No comments:

Post a Comment