Saturday, July 15, 2023

PENGASAS BERSAMA CERTIK, PROFESOR RONGHUI GU DIANUGERAHI ANUGERAH PENYELIDIKAN SISTEM VMWARE

 New York, 14 Julai (Bernama-GLOBE NEWSWIRE) --  CertiK dengan bangganya mengumumkan bahawa pengasasnya, Ronghui Gu, yang juga Profesor Asisten Keluarga Tang dalam Sains Komputer di Universiti Columbia, telah memenangi Anugerah Penyelidikan Sistem VMware 2022 yang sangat dihormati.


VMware merupakan pemimpin global dalam infrastruktur awan dan teknologi virtualisasi. Ditubuhkan oleh sektor akademik VMware, Anugerah Penyelidikan Sistem bertujuan untuk mengiktiraf dan menyokong penyelidikan yang menjanjikan dalam bidang sistem sains komputer. Ia memberi tumpuan kepada penyelidikan revolusioner yang berpotensi untuk memajukan bidang sains komputer.

Profesor Gu diiktiraf atas sumbangan asasnya kepada teori pengesahan sistem. Karya beliau, yang menterjemahkan hasil teori ke aplikasi dunia nyata untuk mencipta perisian sistem yang bebas daripada bug dan selamat, telah menemui aplikasi yang baharu.

Karya paling terkemuka Profesor Gu adalah tesis Ph.D. beliau yang dijalankan di Universiti Yale. Karya penerokaan ini melibatkan tugas yang rumit dalam mengesahkan kernel sistem operasi CertiKOS, yang merupakan usaha kompleks yang meliputi segala-galanya dari pembuatan kompilator hingga bahan binaan asas sistem operasi.

Penasihat Gu, yang juga pengasas di CertiK, Profesor Zhong Shao berkata, "Mengesahkan satu sistem operasi adalah tugas yang besar, melibatkan model komponen-komponen yang pelbagai dari benang dan proses hingga pengurusan ingatan fizikal dan maya. Ronghui adalah pendorong utama yang menjadikan wawasan CertiKOS menjadi kenyataan: beliau mengatasi kompleksiti persamaan dan beliau telah berjaya membuktikan sistem yang realistik."

Profesor Greg Morrisett, Dekan dan Timbalan-Provost di Cornell Tech, berkata, "Saya berpendapat CertikOS merupakan lonjakan yang besar, bukan semata-mata dalam artefak itu sendiri, tetapi lebih kepada metodologi yang digunakan untuk membina bukti (walaupun artefak tersebut juga menarik)."

"Karya Ronghui mewakili titik data penting dalam evolusi teknik pengesahan formal," kata VMware Fellow Pratap Subrahmanyam, seperti yang dikutip oleh VMWare. "Membuat teknologi-teknologi yang sebaliknya esoterik dapat diakses dalam pengaturan praktikal adalah salah satu sebab mengapa kami menghargai penyelidikan Ronghui." VMware Fellow Christos Karamanolis menambah, "Kedalaman, kepelbagaian, dan fokus Ronghui terhadap kemajuan kaedah formal - termasuk kedua-dua platform teras dan bidang baru seperti Pengkomputeran Kuantum - adalah luar biasa dan mewakili fokus penyelidikan sistem yang kami hargai dalam memberikan anugerah ini."

Menggambarkan keunikan, potensi impak pada masa depan, dan kepentingan penemuan beliau, Dana Penyelidikan Universiti VMware akan menyediakan geran sebanyak $125,000 kepada Universiti Columbia untuk menyokong penyelidikan berterusan Profesor Gu.

Pada tahun 2018, Profesor Gu dan Profesor Zhong Shao, Pengerusi Jabatan Sains Komputer Universiti Yale, bersama-sama menubuhkan CertiK, pembekal terkemuka bagi penyelesaian keselamatan blockchain. Dengan menggunakan teknologi pengesahan formal canggih, audit AI, dan pemeriksaan pakar secara manual, CertiK memantau keselamatan protokol blockchain dan kontrak pintar.

Pengiktirafan Profesor Gu melalui Anugerah Penyelidikan Sistem VMware menunjukkan tahap kesempurnaan yang tinggi yang telah dibawa oleh akademia sains komputer ke arena Web3. Penerima anugerah yang terdahulu termasuk profesor sains komputer di Universiti Stanford, MIT, Purdue, dan Universiti Carnegie Mellon.

Tenting CertiK
CertiK merupakan peneraju dalam keselamatan blockchain, menggunakan teknologi terbaik dalam kelasnya untuk melindungi dan memantau protokol blockchain dan kontrak pintar.

Ditubuhkan pada tahun 2018 oleh profesor dari Universiti Yale dan Universiti Columbia, misi CertiK adalah untuk menjaga dunia Web3. CertiK mengaplikasikan inovasi terkini dari dunia akademik kepada perniagaan, membolehkan aplikasi-aplikasi yang penting untuk berkembang dengan keselamatan dan ketepatan.
CertiK merupakan salah satu syarikat yang paling pesat berkembang dan dipercayai dalam bidang keselamatan blockchain. Sejauh ini, CertiK telah bekerjasama dengan hampir 4,000 pelanggan korporat, melindungi aset digital bernilai lebih daripada $360 bilion, dan telah mengesan hampir 70,000 kelemahan dalam kod blockchain. Klien CertiK termasuk projek-projek terkemuka seperti Aave, Polygon, Binance Smart Chain, Yearn Finance, dan Chiliz.

Hari Govindarajan
PR & Comms Specialist, Luna PR
hari@lunapr.io  

SUMBER: CertiK

No comments:

Post a Comment