Thursday, April 4, 2019

TERNS PHARMACEUTICALS AKAN MEMBENTANGKAN DATA PRAKLINIKAL MENGENAI DUA PROGRAM UTAMA PADA MESYUARAT TAHUNAN PERSATUAN EROPAH BAGI KAJIAN HATI (EASL) 2019

TERN-101 Menunjukkan Potensi sebagai Agonist bagi Alat Penerima Hormon Nuklear FXR 

TERN-201 Menunjukkan Potensi sebagai sebuah Perencat bagi SSAO (VAP-1)

SAN MATEO, Calif. & SHANGHAI, 2 April (Bernama-BUSINESS WIRE) -- Terns Pharmaceuticals, Inc. hari ini mengumumkan pembentangan bagi data praklinikal mengenai dua program utama pada Kongres™ Hati Antarabangsa 2019, Mesyuarat Tahunan bagi Persatuan Eropah untuk Kajian Hati (EASL) di Vienna, Austria, pada 10 hingga 14 April. TERN-101 mengurangkan steatosis hati, keradangan, menggelembung, dan fibrosis di dalam sebuah model praklinikal bagi steatohepatitis bukan alkohol (NASH) dan TERN-201 mengurangkan skor aktiviti (NAS) penyakit hati berlemak bukan alkohol (NAFLD) dan fibrosis di dalam model praklinikal bagi NASH.

“Kami percaya TERN-101 dan TERN-201 mempunyai potensi untuk menjadi rawatan baharu yang bermakna bagi NASH, satu keadaan dengan tiada pilihan rawatan yang sedia ada, dan data yang kami persembahkan di EASL memperkuatkan keyakinan kami,” kata Erin Quirk, M.D., Ketua Pegawai Perubatan bagi Terns. “Kedua-dua program utama kami masih berada di landasan untuk menjanakan data klinikal pada tahun 2019, dan kami berharap dapat meneruskan usaha kami ke arah matlamat kami untuk membangunkan terapi gabungan yang berkesan dan selamat bagi pesakit yang mempunyai NASH dan fibrosis hati.”

Butiran mengenai pembentangan itu adalah seperti berikut:

Tajuk: Sebuah agonist  alat penerima farnesoid X baharu, TERN-101, mengurangkan steatosis hati, keradangan, gelembung, dan fibrosis di dalam sebuah model murine bagi steatohepatitis bukan alkohol
Nombor Pembentangan: FRI-313
Sesi: Poster: NAFLD: Eksperimen dan patofisiologi
Tarikh / Masa: Jumaat, 12 April, 9 pagi - 5 petang CEST
Penyampai: Dr. Kevin Klucher
 
Tajuk: Sebuah Perencat Oxidase Amine Semicarbazide-Sensitif baharu, TERN-201, mengurangkan NAS dan fibrosis dalam model tikus bagi steatohepatitis bukan alkohol
Nombor Pembentangan: FRI-314
Sesi: Poster: NAFLD: Eksperimen dan patofisiologi
Tarikh / Masa: Jumaat, 12 April, 9 pagi - 5 petang CEST
Penyampai: Dr. Kevin Klucher

Sorotan utama dari poster “Sebuah agonist  alat penerima farnesoid X baharu, TERN-101, mengurangkan steatosis hati, keradangan, gelembung, dan fibrosis di dalam sebuah model murine bagi steatohepatitis bukan alkohol”:

-TERN-101, apabila diberikan di dalam model obes yang berasaskan diet (DIO) bagi NASH, menyebabkan peningkatan dalam penggantungan dos dalam ekspresi gen mediasi FXR, menunjukkan aktiviti pada sasaran, dan laluan yang dicetuskan yang memodulate metabolisme lipid, keradangan, dan fibrosis .
-Semua dos bagi TERN-101 dengan ketara mengurangkan skor aktiviti NAFLD, menunjukkan pengurangan di dalam steatosis hati, gelembung hepatoselular, keradangan, dan trigliserida.

http://mrem.bernama.com/mrembm/viewsm.php?idm=12024

No comments:

Post a Comment