Tuesday, October 10, 2023

CERTIK DIKETAHUI SEMULA DALAM KEMAS KINI KESELAMATAN IOS 17 APPLE

 New York, 10 Okt (Bernama-GLOBE NEWSWIRE) --  CertiK, pemimpin global dalam keselamatan blockchain dan pemeriksaan kod kontrak pintar, sekali lagi mendapat pengiktirafan dalam nota-nota pelepasan kemas kini iOS 17 Apple. Pengiktirafan ini berpunca daripada pengenalan CertiK terhadap tiga kelemahan keselamatan kritikal dalam kernel iOS Apple, yang telah disahkan memberi kesan kepada beberapa peranti Apple yang menjalankan versi terdahulu iOS 17.


Menurut nota-nota pelepasan Apple, kelemahan-kelemahan ini menumpu kepada kernel, pemandu GPU, dan pemandu ProRes. Jika dibiarkan tidak diselesaikan, mereka akan membolehkan aplikasi melaksanakan kod sewenang-wenang dengan hak keutamaan kernel yang ditinggikan. Dalam kemas kini terkininya, Apple telah mengurangkan risiko-risiko ini dengan protokol pengendalian ingatan yang diperbaiki.

Platform-platform seperti iOS 17 dan iPadOS 17 dijangka menjadi titik akses popular untuk aplikasi Web3, yang semakin menumpukan pengguna mudah alih. Peningkatan penggunaan ini menekankan penekanan yang lebih besar terhadap keselamatan peranti mudah alih yang digunakan untuk mengakses mereka. Pasukan SkyFall CertiK telah menyiasat langkah-langkah keselamatan dompet mudah alih dan telah menjalankan penilaian menyeluruh terhadap pelbagai lapisan keselamatan pada peranti mudah alih.

Ini adalah kali kedua CertiK diberi pengiktirafan untuk usahanya dalam mengamankan perisian Apple. Pada Ogos 2023, Apple secara rasmi mengakui pasukan SkyFall CertiK dalam nota-nota pelepasan iOS dan macOS terdahulu. CertiK dengan bangganya terus membantu Apple mengamankan perkhidmatan dan peranti-perantinya, dan penemuan terkini ini memperkuatkan nilai penyelidikan keselamatan mendalam firma ini dan usahanya untuk mengenal pasti ancaman secara pramatang.

Web3 memerlukan penyelesaian keselamatan yang kukuh dan berbilang tingkat, mulai dari lapisan aplikasi hingga kernel. Apabila ekosistem digital kita semakin berkait rapat, keselamatan harus dibina dalam setiap lapisan untuk benar-benar melindungi sistem dan aset. Pengiktirafan ini oleh Apple merupakan bukti komitmen CertiK dalam mengamankan seluruh dunia Web3.

Tentang CertiK

CertiK adalah peneraju dalam keselamatan blockchain, menggabungkan semakan manual pakar dengan teknologi AI terbaik dalam kelasnya untuk melindungi dan memantau protokol blockchain dan kod kontrak pintar. Diasaskan pada tahun 2018 oleh profesor dari Universiti Yale dan Universiti Columbia, misi CertiK adalah untuk mengamankan dunia web3. CertiK mengaplikasikan inovasi terkini dari akademia ke peringkat perusahaan, membolehkan aplikasi-aplikasi penting berskala dengan keselamatan dan ketepatan.

Sebagai salah satu syarikat keselamatan blockchain yang paling pesat berkembang dan dipercayai, CertiK adalah pemimpin pasaran sebenar. Sejauh ini, CertiK telah bekerjasama dengan hampir 4,100 pelanggan perusahaan, mengamankan lebih dari $370 bilion nilai aset digital, dan telah mengesan hampir 70,000 kelemahan dalam kod blockchain. Pelanggan-pelanggan kami termasuk projek-projek terkemuka seperti Aptos, Ripple, Sandbox, Polygon, BNB Chain, dan TON.

CertiK disokong oleh InsightPartners, Sequoia, Tiger Global, Coatue Management, Lightspeed, Advent International, SoftBank, Hillhouse Capital, Goldman Sachs, Coinbase Ventures, Binance, Shunwei Capital, IDG Capital, Wing, Legend Star, Danhua Capital, dan pelabur-pelabur lain.

Ikuti perkembangan terkini di Discord dan Telegram untuk berita dan pengumuman terkini.

Hubungi:

Elisa Yiting Xu
yiting.xu@certik.com
 
Jesse Leclere
jesse.leclere@certik.com

Sumber: CertiK

--BERNAMA

No comments:

Post a Comment