Friday, October 13, 2023

TINJAUAN INSURANS CAPCO TERKINI MENDEDAHKAN BAHAWA PEMEGANG POLISI INSURANS MALAYSIA BERSEDIA UNTUK BERKONGSI DATA PERIBADI BAGI MENDAPATKAN MANFAAT BERKAITAN PRODUK DAN PERKHIDMATAN

Data, transformasi digital dan pengedaran yang menjimatkan kos ialah kunci untuk merapatkan jurang perlindungan Malaysia dan menjadikan insurans lebih berpatutan, mudah diakses dan difahami

Dorongan paling kuat untuk berkongsi data ialah perkhidmatan lebih diperibadikan dan proses tuntutan dipertingkat

KUALA LUMPUR, Malaysia, 12 Okt (Bernama-BUSINESS WIRE) -- Sebahagian besar pengguna (92%) yang ditinjau dalam tinjauan Malaysia 2023 Capco, bahawa pemegang polisi insurans akan memberikan pertimbangan untuk berkongsi data peribadi tambahan dengan syarikat insurans bagi mendapatkan pelbagai manfaat. Perkara ini dan dapatan lain menunjukkan peluang yang jelas memanfaatkan data dan analisis untuk memacu inovasi menurut keperluan pelanggan – dan membantu merapatkan jurang perlindungan Malaysia dalam kalangan mereka yang kurang diinsuranskan dan tidak diinsuranskan.

Tinjauan Capco juga mendedahkan sentimen positif pelanggan terhadap insurans yang lebih diperibadikan. Apabila diperhatikan merentasi pelbagai jenis polisi insurans, daripada perlindungan pendapatan kepada insurans kereta, sekurang-kurangnya tujuh daripada 10 pemegang polisi mengatakan bahawa mereka 'sangat mahu' atau 'lebih suka' produk yang lebih diperibadikan.

Hampir tiga perempat daripada 1,000 pemegang polisi yang ditinjau Capco, (72%) memilih untuk membeli insurans melalui wakil, menegaskan kepentingan bagi kebanyakan syarikat insurans yang sudah bertapak untuk membina pengalaman lancar saluran omni yang mengekalkan sentuhan peribadi. Apabila mereka membeli produk insurans, pemegang polisi Malaysia mengatakan bahawa faktor keputusan utama mereka ialah premium yang berpatutan (46%), diikuti dengan keupayaan tawaran insurans memenuhi keperluan pelanggan (38%) dan berbaloi dengan harga (37%). Apabila memilih penyedia perkhidmatan insurans, kelajuan perkhidmatan menjadi keutamaan (51%), diikuti dengan reputasi syarikat insurans (43%).

Lance Levy, Ketua Pegawai Eksekutif Capco, berkata: “Dalam beberapa tahun akan datang, syarikat insurans dan penyedia perkhidmatan takaful Malaysia yang sudah bertapak, disertai oleh pengendali insurans dan takaful digital (DITO) baharu, akan mencari kelebihan daya saing dengan memberikan tumpuan untuk menjadi lebih responsif kepada keperluan pelanggan. Keutamaan lain ialah merapatkan jurang perlindungan yang terus mendedahkan terlalu ramai individu dan keluarga Malaysia kepada risiko. Syarikat insurans Malaysia boleh memanfaatkan kesediaan pelanggan masing-masing untuk berkongsi data dengan menawarkan mereka perkhidmatan berinovatif dan disesuaikan. Cabaran utama ialah menguasai cara data ini boleh digunakan dengan pantas bagi menambah baik dan memperibadikan produk yang lebih sejajar mengikut gaya hidup, keutamaan dan belanjawan pelanggan.”

Darren Pigg, Rakan Niaga dan Ketua Insurans APAC di Capco, berkata: “Syarikat insurans mesti mengatasi kekangan legasi untuk mencipta dan mengekalkan pandangan 360 darjah pelanggan masing-masing merentasi pengalaman pengguna saluran omni, disokong oleh proses automatik dan berintegrasi. Syarikat insurans memerlukan seni bina data terbaik seumpamanya dan tadbir urus data yang bertambah baik bagi memelihara kepercayaan pelanggan sambil memanfaatkan alatan analisis dan AI yang berkembang pesat, termasuk yang sama seperti ChatGPT. Syarikat insurans yang mencapai matlamat ini akan berupaya memenuhi keperluan pemegang polisi dengan lebih baik melalui produk berinovatif berteraskan pelanggan yang diedarkan dengan lebih menjimatkan kos merentasi berbilang saluran.”

Tinjauan Capco meninjau sampel wakil pemegang polisi Malaysia yang berumur antara 18 dan 65 tahun untuk merekodkan sikap pengguna terhadap insurans dan syarikat insurans, termasuk saluran pembelian pilihan, pemacu keputusan, pandangan mereka tentang proses tuntutan dan aplikasi insurans, serta keinginan mereka untuk memperibadikan dan berkongsi data peribadi. Laporan berkaitan mengesyorkan laluan ke arah masa depan untuk syarikat insurans yang ingin memanfaatkan peluang yang mengalir daripada sikap positif terhadap perkongsian data rekod tinjauan kami, termasuk pengalaman pelanggan yang berbeza, produk yang lebih disesuaikan dan jualan silang yang dipertingkat. Dapatan penting lain dalam laporan termasuk:

Lebih separuh daripada responden berkata bahawa mereka akan terdorong untuk berkongsi data peribadi tambahan dengan mendapat perkhidmatan yang lebih diperibadikan (56%) dan mempertingkat proses tuntutan (52%).

• Dorongan lain termasuk menambah baik proses pengesahan (50%) dan ditawarkan premium yang lebih murah (43%).

Responden bersedia untuk berkongsi data dengan syarikat insurans lebih suka berbuat demikian melalui ujian kecergasan atau kesihatan (51%), jam tangan pintar atau peranti boleh pakai wayarles (41%) dan peranti pintar di rumah (40%).

• Tidak ramai responden cenderung untuk berkongsi data melalui kotak hitam di dalam kenderaan mereka (24%), atau berkongsi data media sosial (21%).

Aplikasi insurans digunakan untuk pelbagai tugasan, daripada pemantauan dasar (89% pengguna aplikasi) kepada mengakses saranan untuk menambah baik gaya hidup (67%).

• Kegunaan popular lain termasuk mengemas kini maklumat peribadi (86%) dan mempelajari tentang produk baharu (78%).

Apabila membuat tuntutan insurans, responden paling cenderung untuk berbuat demikian secara peribadi (49%), dalam talian (37%) atau melalui telefon (34%).

• Aplikasi ialah saluran tuntutan yang kurang popular (26%) dan mel pos ialah pilihan yang paling tidak disukai (11%).

Antara responden yang telah membuat tuntutan, sebahagian besar (91%) berpuas hati dengan proses tersebut dan 36% mengatakan bahawa mereka ‘sangat berpuas hati’.

• Pihak menuntut yang 'kurang berpuas hati' (9%) terutamanya mengenal pasti pembayaran lewat, respons syarikat insurans lambat dan terlalu banyak kertas kerja sebagai punca kepada masalah utama itu.

Tinjauan insurans Malaysia 2023 Capco boleh dimuat turun di sini. Beberapa laporan pasaran negara lain juga tersedia dan lebih banyak lagi akan diterbitkan dalam beberapa minggu yang akan datang. Tinjauan insurans global terkini Capco telah dikendalikan pada bulan Februari dan Mac 2023, serta berjaya mengumpulkan maklum balas daripada 13,750 pemegang polisi berumur 18 hingga 65 tahun di seluruh Malaysia, Singapura, Thailand, Hong Kong, Kawasan Teluk Besar (Greater Bay Area - dahulu di bawah pentadbiran Hong Kong), United Kingdom, Switzerland, Jerman, Belgium , Poland, Itali, Amerika Syarikat, Kanada dan Brazil.

Maklumat Tentang Capco

Capco, anak syarikat Wipro, ialah syarikat teknologi global dan perundingan pengurusan dengan kepakaran dalam memacu transformasi digital industri perkhidmatan kewangan. Capco beroperasi di persimpangan antara perniagaan dan teknologi dengan menggabungkan pemikiran berinovatif bersama pengetahuan industri yang tiada tandingannya bertujuan mempercepat inisiatif digital untuk perbankan dan pembayaran, pasaran modal, pengurusan kekayaan dan aset, insurans dan sektor tenaga. Kepintaran termaju Capco direalisasikan melalui budaya Jadilah Diri Anda Sendiri Di Tempat Kerja (Be Yourself At Work) yang memenangi anugerah dan pelbagai bakat. Untuk mengetahui lebih lanjut, kunjungi www.capco.com atau ikuti kami dalam LinkedIn, Instagram, Facebook dan YouTube.

Teks bahasa sumber asal pengumuman ini adalah versi rasmi yang sahih. Terjemahan yang disediakan hanya sebagai penyesuaian sahaja, dan hendaklah di silang-rujuk dengan teks bahasa sumber, yang satu-satunya versi teks dengan kesan undang-undang. 

http://mrem.bernama.com/mrembm/viewsm.php?idm=17548

No comments:

Post a Comment