Thursday, October 19, 2023

MENACW 2023 SERLAHKAN PERANAN PENTING FORUM MINERAL MASA DEPAN DALAM MEMBENTUK RANTAIAN NILAI MINERAL MAMPAN UNTUK PERALIHAN TENAGA BERSIH

 RIYADH, Arab Saudi, 19 Okt (Bernama-GLOBE NEWSWIRE) -- Minggu Iklim Timur Tengah dan Afrika Utara (MENACW) 2023, yang dianjurkan di Riyadh, menggariskan peranan penting Forum Mineral Masa Depan (FMF) dalam membentuk masa depan mineral.


Panel yang dikendalikan oleh Aldo Pennini, Pengarah Strategi, Program dan Kandungan untuk FMF, menampilkan ahli panel tersohor, termasuk Abdulrahman Al Belushi, Timbalan Menteri Pendayaan Perlombongan di Kementerian Perindustrian dan Sumber Mineral; Eng. Saud Al Mandil, Naib Presiden Teknologi, R&D, dan Inovasi di Ma’aden; Dr. Thamer Aldaajani, Pengurus Besar Perlombongan dan Penyelidikan Hidrokarbon di King Abdulaziz City untuk Sains dan Teknologi; Ali Al-Mutairi, Pengarah Eksekutif di FMF; Dr Abdullah Al-Nabhan, Pengarah Kanan Penyiasatan dan Penerokaan di Kajian Geologi Saudi; dan Profesor Jim Skea, Pengerusi Panel Antara Kerajaan mengenai Perubahan Iklim.

"Mineral mewakili tonggak penting dalam menggerakkan banyak industri dan projek," kata Abdulrahman Al Belushi. Beliau menekankan keperluan untuk operasi mampan yang meminimumkan kesan alam sekitar dan memastikan manfaat masyarakat.

Saud Al Mandil menekankan komitmen Maaden terhadap kemampanan dalam sektor perlombongan. Syarikat itu berdedikasi untuk meminimumkan kesan alam sekitar dan mengurus sumber asli secara bertanggungjawab, sejajar dengan komitmen Kerajaan terhadap Perjanjian Iklim Paris.

Thamer Aldaajani menekankan peranan penting penyelidikan dalam memahami kesan ekonomi dan alam sekitar sumber mineral dan meningkatkan rantaian nilainya. Beliau mengakui cabaran yang dihadapi oleh sektor perlombongan dalam mengimbangi pengekstrakan mineral yang diperlukan dengan pemeliharaan alam sekitar.

Ali Al-Mutairi menggariskan misi FMF, dengan menyatakan, “FMF bertujuan untuk membentuk masa depan mineral dalam konteks peralihan tenaga melalui dialog dan kerjasama pelbagai pihak berkepentingan. Forum itu berfungsi sebagai platform antarabangsa, memupuk peluang bagi entiti yang terlibat dalam sektor perlombongan untuk meneroka potensi peluang di seluruh rantau super mineral, yang terbentang dari Afrika hingga Asia Barat dan Tengah.”

Abdullah Al-Nabhan menghuraikan ciri-ciri geologi Perisai Arab, menonjolkan bahawa sumber mineralnya yang banyak adalah penting untuk peralihan tenaga hijau. Sementara itu, Profesor Jim Skea mengumumkan, bahawa buat pertama kalinya, IPCC akan menggabungkan peranan mineral dalam peralihan tenaga sebagai sebahagian daripada laporan berbilang tahunnya yang seterusnya.

Edisi ketiga FMF, di bawah naungan Penjaga Dua Masjid Suci, Raja Salman bin Abdulaziz, akan diadakan dari 9-11 Januari 2024, di Pusat Persidangan Antarabangsa King Abdulaziz di Riyadh.

Foto yang mengiringi pengumuman ini boleh didapati di 
https://www.globenewswire.com/NewsRoom/AttachmentNg/c7249c16-1580-4825-bd81-b2946880f9f4

Omar Shereen
M: +966 50 663 0489
E: Omar.shereen@fleishman.com
 
Sumber: Future Minerals Forum

--BERNAMA

No comments:

Post a Comment