Thursday, October 26, 2023

HOSPITAL PAKAR DAN PUSAT PENYELIDIKAN RAJA FAISAL UMUMKAN FARMAKOGENOMIK KLINIKAL INOVATIF

 Mempertingkat Keberkesanan Ubat dan Keselamatan Pesakit



RIYADH, Arab Saudi, 26 Okt (Bernama-GLOBE NEWSWIRE) -- Hospital Pakar dan Pusat Penyelidikan Raja Faisal (KFSH&RC) berbesar hati mengumumkan pelancaran fasa sulung bagi perkhidmatan farmakogenomik klinikalnya di Pusat Jantung miliknya. Perkhidmatan perintis ini memanfaatkan DNA pesakit untuk menyesuaikan dos dan pemilihan ubat justeru membuka era baharu dalam penjagaan kesihatan yang mengutamakan rawatan peribadi untuk setiap individu. Pendekatan sulung ini bersedia untuk meningkatkan hasil rawatan dan mengurangkan potensi bahaya.

Pakar KFSH&RC mengatakan bahawa analisis ini memperkasakan para doktor untuk mempreskripsikan ubat yang disesuaikan untuk setiap pesakit, dengan mengambil kira keadaan kesihatan dan sifat genetik mereka yang unik. Tindak balas pesakit terhadap farmaseutikal boleh berbeza dengan ketara berdasarkan profil genetik mereka. Akibatnya, hasil yang terbukti berkesan untuk seorang pesakit mungkin mempunyai kesan yang minimum kepada pesakit lain. Perlu diingat bahawa statistik mendedahkan bahawa 15% kemasukan ke hospital adalah berpunca daripada tindak balas ubat yang memudaratkan yang membawa kepada beban kewangan dan manusia yang besar terhadap sistem penjagaan kesihatan di seluruh dunia.

Perkhidmatan inovatif ini adalah usaha kolaboratif antara Pusat Perubatan Genomik, Hal Ehwal Teknologi Maklumat Penjagaan Kesihatan dan Jabatan Penjagaan Farmaseutikal di KFSH&RC. Pada fasa awalnya, perkhidmatan ini merangkumi enam ubat yang paling kerap dipreskripsikan seperti yang ditentukan oleh data hospital, yang keberkesanannya diketahui dipengaruhi oleh variasi genetik.

KFSH&RC telah menjelaskan bahawa mereka kekal komited untuk meluaskan skop perkhidmatan ini secara progresif, merangkumi semua jabatan hospital. Pengembangan ini menekankan dedikasi hospital yang tidak berbelah bahagi untuk menyediakan penjagaan kesihatan yang diperibadikan kepada setiap pesakit, memastikan tahap keselamatan yang terbaik dan meminimumkan bahaya sambil mematuhi amalan saintifik terkini yang disahkan secara global.

Pada Pameran Kesihatan Global yang diadakan di Riyadh dari 29 hingga 31 Oktober dengan KFSH&RC yang memainkan peranan penting sebagai rakan kongsi kesihatan strategik, hospital itu bersedia untuk memperkenalkan perkhidmatan inovatif yang menjanjikan untuk memajukan hasil penjagaan kesihatan di rantau ini.

KFSH&RC menyatakan bahawa mereka sedang berusaha untuk meluaskan skop penggunaan perkhidmatan itu secara beransur-ansur untuk memasukkan semua kepakaran perubatan sebagai sebahagian daripada komitmennya untuk menyediakan penjagaan kesihatan yang diperibadikan bagi setiap pesakit pada tahap keselamatan dan pencegahan kemudaratan yang tertinggi dan untuk memanfaatkan amalan terkini yang terbukti secara saintifik di seluruh dunia.

Hospital Pakar dan Pusat Penyelidikan Raja Faisal dianggap antara yang paling terkemuka di dunia dalam menyediakan penjagaan kesihatan khusus, perintis dalam inovasi dan pusat penyelidikan dan pendidikan perubatan termaju. Mereka juga berusaha untuk membangunkan teknologi perubatan dan meningkatkan penjagaan kesihatan di seluruh dunia dengan kerjasama institusi tempatan, serantau dan antarabangsa yang terkemuka. Untuk mencapai perkhidmatan bertaraf dunia dalam bidang klinikal, penyelidikan dan pendidikan.

Maklumat hubungan:

kfshrc@mcsaatchi.com

Foto yang dilampirkan bersama pengumuman ini tersedia di https://www.globenewswire.com/NewsRoom/AttachmentNg/9e826983-52ae-4fe5-8579-0cbdfcca9d1c 


SUMBER : King Faisal Specialist Hospital & Research Centre

No comments:

Post a Comment